שתף קטע נבחר

שיעור ב-5 דקות: כך ילמדו מתמטיקה ברשת

משרד החינוך ישיק השבוע את התוכנית "האתגר 5", שתאפשר לתלמידי תיכון "ללמוד מרחוק", ולמורים לעקוב אחרי התקדמותם. "אנחנו רוצים להראות שאפשר ללמד אחרת, לעשות כיתה 'הפוכה'. זו פדגוגיה חדשה". השר בנט: ה'מוקים' מאפשרים לכל ילד ללמוד מתמטיקה דרך המחשב

 

התוכנית החדשה של משרד החינוך. שינוי בתפיסה ()
התוכנית החדשה של משרד החינוך. שינוי בתפיסה
ה'מוקים' (MOOCs – Massive Open Online Courses) מגיעים לתיכונים: במסגרת התוכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה שמוביל שר החינוך נפתלי בנט, ישיק משרד החינוך במהלך השבוע הקרוב את "האתגר 5" – פלטפורמה ללימודים דרך רשת האינטרנט שתכלול סרטונים של שיעורים בנושאים שונים, מצגות, מבחני ידע ועוד. מדובר למעשה באפשרות ללמוד קורסים מרחוק, מעט בדומה למקובל באקדמיה.

 

המערכת החדשה מיועדת לתלמידי תיכון שלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד ומחולקת לשלוש שכבות הגיל: י', י"א וי"ב, כאשר לכל שכבת גיל יש את כל הנושאים בתוכנית הלימודים: אלגברה, אנליזה, גיאומטריה, טריגונומטריה, סדרות, וקטורים ועוד. כניסה לכל נושא תספק שלל אפשרויות למידה בהן מצגות, סרטון "צפה ולמד", סרטון תרגול, שאלון דיגיטלי ועוד. המערכת תאפשר לתלמידים לתרגל את חומר הלימוד לאורך כל השנה וכמובן לקראת בחינות הבגרות, מה שעתיד לצמצם את השימוש במורים הפרטיים.

 

המערכת, שנבנתה בשיתוף מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) כוללת מערכת ניהול למידה המאפשרת למורה לתכנן את מהלך ההוראה ולהתאימו לכיתה ולשוני שיש בין תלמידיו. כך למשל, הוא יוכל לתת משימות לקבוצות תלמידים, לשמור את ביצועיהם, להפיק דוחות ולתת משוב. כמו כן הוא יוכל לבקש מהתלמידים, במסגרת שיעורי הבית, לקרוא מצגות מסוימות או לצפות בסרטונים, ולבוא מוכנים לשיעור הבא.

 

"זה כלי שאמור לסייע מאוד בהיבט הפדגוגי", מסביר מואנה פארס, מנהל התוכנית הלאומית במתמטיקה במשרד החינוך. "אם אני מורה בכיתה י' שמלמד גיאומטריה, אני יכול להגיד לתלמידים להיכנס לסרטון ספציפי בנושא הזה וללמוד אותו לקראת השיעור הבא. ככה למעשה המורה לא צריך לעבור על הנושא מהיסוד, הוא חוזר בקצרה על החומר ומתחיל ישר לתרגל עם התלמידים. בדרך זו למורה יש יותר זמן להרחיב, להעמיק, לספק מענה לשאלות חשובות".


כך זה ייראה. התוכנית החדשה ללימודי מתמטיקה ()
כך זה ייראה. התוכנית החדשה ללימודי מתמטיקה
 

באמצעות המערכת יוכל המורה גם לדעת באיזו תדירות נכנס תלמיד מסוים למערכת, איזה תרגילים הוא פתר ועל איזה נושאים פסח. "זה יאפשר למורה לשפר את יכולות התלמיד", ממשיך פארס, "הוא יוכל להתייחס באופן ספציפי לנושאים בהם הוא מתקשה". פארס מציין כי לא יהיו במערכת, כמו שנהוג באקדמיה, שיעורים מלאים של 45 דקות. "בדקנו ומצאנו כי התלמיד לא באמת יישב 45 דקות ויצפה בשיעור, ולכן אנחנו מזקקים את נושאי הלימוד הבעייתיים לתוך סרטון ייחודי שאורכו 7-5 דקות".

 

לדברי פארס יש פה שינוי בתפישה הפדגוגית, אליו צועדת מערכת החינוך בישראל. "לפי התפישה החדשה, יש טיפוסים שונים של תלמידים. יש כאלה שאוהבים לשבת בכיתה וללמוד ויש כאלה שאוהבים ללמוד לבד, אז אנחנו מרחיבים את הרפרטואר של הלמידה. אנחנו מבינים שהעולם הופך טכנולוגי יותר ויותר ואנחנו מבינים שרוב הלמידה הולכת לכיוון הזה, המתוקשב".

 

המערכת, שעלותה מיליון וחצי שקלים, שמהווים חלק מתקציב התוכנית הלאומית לחיזוק המתמטיקה שעלותה 75 מיליון שקלים, עלתה כבר לאוויר בימים האחרונים. "מדובר בתהליך הדרגתי, בהטמעה, אנחנו רואים כבר כניסות למערכת אבל זו כמובן רק ההתחלה. צריך להבין שכיום תרבות הלמידה היא של חדר סגור עם לוח וטוש, ואנחנו רוצים להראות שאפשר ללמד אחרת, אפשר לעשות כיתה 'הפוכה'. זו ללא ספק פדגוגיה חדשה, המטרה היא להטמיע את המערכת הזו בשכבות גיל נוספות ובמקצועות נוספים".

 

שר החינוך נפתלי בנט אמר: "השנה היא 2015, ומערכת החינוך מתאימה את עצמה לתקופה. נכון, לעולם לא יהיה תחליף למורה בכיתה, אבל לפחות יהיה לו מסייע רציני ווירטואלי. האתגר שלנו הוא לאפשר לכל אחת ואחד שרוצה להצליח בחמש יחידות מתמטיקה לעשות זאת. ה'מוקים' מאפשרים לכל ילד, בכל מקום במדינה, ללמוד את תכני המתמטיקה דרך המחשב. הקורסים הם ברמה מאוד גבוהה ואנחנו מאמינים בהם מאוד. זוהי רק תחילת דרכם של הקורסים האינטראקטיביים, אנחנו נשקיע בזה בצורה משמעותית".  

 

סביבת הלמידה הוירטואלית היא חלק מהגישה המכונה "הכיתה ההפוכה", לפיה התלמיד לומד ורוכש ידע, לבדו, בביתו, באמצעים דיגיטליים - בין השאר באמצעות צפייה בסרטונים, שיעורים סינכרוניים, שימוש בחומרי למידה אינטרנטיים וכדומה. את ההעמקה, הדיון ושיעורי הבית "של פעם", הוא מבצע בכיתה עם המורה. אחד המיזמים המסקרנים הוא בתחום זה הוא מיזם yschool שפועל בעשרות בתי ספר תיכוניים בארץ.

 

האתר מעמיד לרשות התלמידים, במחיר נמוך במיוחד, גישה לספריה וירטואלית בת אלפי סרטונים לימודיים. אורך הסרטונים הוא כעשר דקות, וכל אחד מהם עוסק בנושא לימודי מאוד ממוקד, כזה שחופף פחות או יותר שיעור בכיתה. בסרטונים הללו מצולמים מורי תיכון מנוסים המלמדים, באמצעות טכנולוגיה ידידותית, את כל מקצועות הבגרות.

 

הספרייה נרחבת במיוחד והיא כוללת בצד מקצועות החובה לבגרות גם מקצועות מורחבים, והכל על-פי תכנית הלימודים של משרד החינוך ובפיקוח אנשי חינוך בכירים. אלפי תלמידים כבר עושים שימוש באתר, שניתן לצפייה מכל מסך – מחשב, טאבלט או טלפון סלולרי. ערים רבות כבר רכשו את המיזם עבור כל תלמידיהם, ועבור חלק מהערים פותחה באתר גם מערכת למידה מתוקשבת שמאפשרת למורים בבתי הספר לנהל מפגשים כיתתיים וירטואליים עם תלמידיהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תוכנית אתגר 5
צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
שר החינוך נפתלי בנט
צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
מומלצים