שתף קטע נבחר

לקראת סוף השנה: צפי לחגיגות בוול סטריט?

ב-27 בנובמבר זה יתחיל - האמריקנים יחגגו את ה-Black Friday המסמן את תחילת טירוף הקניות ובמקביל צפויה להתחיל בבורסה האמריקנית גם תופעת ראלי סוף שנה - עלייה במחירי המניות לקראת חג המולד. גם השנה צפויים המשקיעים ליהנות מאווירת החג?

השוק אינו ניתן לחיזוי. זוהי הטענה הרווחת, בעיקר אצל אלה שאינם סוחרים בשוק ההון. לדבריהם, מחירה של מניה בבורסה נקבע על סמך כל המידע הקיים אודותיה אצל כל השחקנים ולכן אינינו יכולים להשיג תשואה גבוהה מזו של השוק לאורך זמן. לפי גישה זו, שהתבססה בשנות החמישים של המאה ה-20 ונקראת "תאוריית השווקים היעילים", אנו, כסוחרים, חסרים את הידע המצרפי של מיליוני הסוחרים האחרים ולכן תמיד נהיה בעמדת נחיתות.

 

לכתבות נוספות בנושא:

איך הסלבס משפיעים על רווחי החברות?

וול סטריט סגרה שבוע הגרוע מאז ספטמבר

 

מי שסוחר שנים רבות בשוק ההון כבר מודע לבעייתיות של גישה זו. הבעיה הראשונה נובעת מכך שהיא אינה מסבירה מדוע תזוזות מחירים מתרחשות גם מבלי שחל שינוי של ממש במידע הרלוונטי להן. שנית, היא מתעלמת מכך שהשוק מקבץ יחדיו תחזיות של סוחרים מוצלחים יותר ומוצלחים פחות, ושלישית, היא אינה מסבירה את אחת התופעות המרתקות ביותר של שוק ההון – העונתיות, כלומר, נטייתן של מניות וסחורות לעלות או לרדת בתקופות מסוימות של השנה, יותר מבזמנים אחרים.

  

הדוגמא הבולטת ביותר לעונתיות ניתנת לזיהוי בימים אלה ממש. ב-27 בנובמבר יחגגו בארה"ב וברחבי העולם את Black Friday -"יום שישי השחור”. הכוונה היא ליום שישי הראשון שלאחר חג ההודיה בארה"ב, המסמן את תחילת עונת הקניות הנמשכת עד חג המולד.

 

טירוף הקניות שמתחיל עם ה- Black Friday מגלגל מחזורים גבוהים באופן חריג ובתקופה זו רבות מהחנויות נפתחות מוקדם ועובדות עד מאוחר, אפילו עד אחרי חצות. בחמש השנים האחרונות תופעה זו צברה תאוצה ושיא המכירות נשבר בצורה מוחצת שנה אחר שנה; ב- Black Friday של 2012 נרשמה כמות מכירות גבוהה ב-27% מב-2011, ב-2013 נשבר שיא זה ב-15% וב-2014 זינקו המכירות ב-26% נוספים. מסקרים אחרונים בארה"ב עולה כי גם השנה מתכוונים האמריקאים להוציא יותר כסף על מתנות חג המולד מבשנה הקודמת.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

מתנת חג גם למשקיעים

העונתיות הקבועה של ימי קניות אלה אחראית לתופעה שהסוחרים מכנים "Santa Rally" ("ראלי סנטה קלאוס" או "ראלי סוף שנה”). הביטוי מתייחס לתופעה של עליה במחירי מניות בחודשים נובמבר ודצמבר, לקראת ובמהלך חג המולד. בחינת התשואה הממוצעת של מדד הS&P האמריקאי, המייצג את 500 החברות הגדולות בוול סטריט, מראה כי מאז שנת 1950, חודשיים אלה הם בעלי התשואה הממוצעת הגבוהה ביותר של השנה.

 

מי שמושפעות יותר מכולן מטירוף הקניות הן ללא ספק מניותיהן של הקמעונאיות. כפי שקורה פעמים רבות בשווקים, מניות אלה מתחילות לתמחר את ה-Black Friday שבועות מראש, עוד לפני שההמונים יוצאים לשופינג. מניותיהן של אמזון, וולמארט ואחרות רושמות באופן כמעט קבוע עליות שמתחילות בדר"כ בתחילת נובמבר ולרוב ממשיכות גם לתוך דצמבר (עבור אמזון היה חודש נובמבר חיובי 5 מתוך 6 השנים האחרונות, וולמארט סיימה חיובית ב-4 פעמים ובאחת ניטראלית).

 (צילום: סיגלית בר) (צילום: סיגלית בר)
(צילום: סיגלית בר)
 

אפקט ינואר בפתח

כמה פעמים אמרו לנו שלא לדחות למחר מה שאפשר לעשות היום? ובכן, בכל הקשור לתשלום מיסים, הנוהג בוול סטריט הוא לדחות למחר. בסמוך לגל הקניות מתקיימת תופעה קבועה נוספת בשוק ההון והיא רכישת מניות ע"י בנקים, בתי השקעות ומוסדיים אחרים במטרה לתמוך במחירי המניות שהם מחזיקים לקראת סוף השנה.

 

פעולה זו מצידם של הגופים הגדולים נועדה לחסוך את תשלומי המס בהם הם מחויבים במידה ויצהירו על רווח. כאשר גופים אלה מעוניינים למכור מניות, הם יעדיפו לדחות את מכירתן רק לתחילת השנה החדשה. בינואר יבואו סוחרים אחרים ויאספו את הסחורה שנזרקה, לעיתים במחירי "מציאה", תופעה המכונה גם “January Effect” ("אפקט ינואר”). התוצאה של שני גורמים אלה היא שלחצי המכירה נוטים להיעלם לקראת סוף השנה וקל יותר לשווקים למצוא את הנתיב למעלה מאשר למטה, בעיקר לאור מחזורי המסחר הנמוכים במהלך החג, שמאפשרים תמיכה במחירי המניות ללא צורך לקנות הרבה מהן.

 

זהירות עם השופינג

מה יהיה השנה? לפני שתרוצו למערכות המסחר כמוצאי שלל רב, חשוב להזכיר שבשווקים סיכוי של 100% לא קיים. משקלה של העונתיות יהיה קטן בהשוואה לתופעה מאקרו כלכלית גדולת מימדים ממנה – כמו למשל משבר 2008.

 

יש לנהוג בזהירות, ההאטה הנוכחית בסין והעלאת הריבית בארה"ב הן רק חלק מהתופעות שמאפיינות תקופה זו של חוסר וודאות בשווקים, אשר עשויות לספק תנודות מפתיעות במחירי המניות, כפי שנוכחנו בחודש אוגוסט. נצלו את Black Friday, רוצו לקנות… אך היזהרו שלא לשלם פעמיים.

 

הכותב הוא אנליסט ומומחה למסחר בשוק ההון, מייסד בית הספר למסחר בשוק ההון- "סימפל טרייד"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
צילום: AP
יח"צ
דודו רוז סימפל טרייד בית הספר למסחר בשוק ההון
יח"צ
מומלצים