שתף קטע נבחר

ההוצאות בכרטיסים גדלו ב-8% והניבו 3 מיליארד שקל עמלות

היקפי הקניות בכרטיסי אשראי הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-193 מיליארד שקל, גידול של 8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. חברות האשראי גבו בתקופה זו 3.1 מיליארד שקל עמלות ורשמו רווח נקי של 490 מיליון שקל. נכון לסוף ספטמבר מחזיק הציבור הישראלי ב-9.33 מיליון כרטיסים

היקפי הרכישות בכרטיסי אשראי במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב- 193.3 מיליארד שקל, גידול של 7.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. היקפי הרכישות ברבעון השלישי של השנה עמדו על 68 מיליארד שקל, כך עולה מסיכום הדו"חות שפרסמו חברות כרטיסי האשראי השבוע.

 

  • בנק ישראל יקל על מכירת חברות כרטיסי האשראי

 

על פי נתוני חברות האשראי, העליות הבולטות בהיקפי הקניות ברבעון נרשמו בענפי המסעדות, הפנאי, הבילוי והנופש ואלו גדלו בשיעור דו ספרתי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. יש לציין עם זאת, כי בשנה שעברה ההוצאות בענפים הללו רשמו שיעור גידול מתון, ברקע מבצע "צוק איתן".

 

סך העמלות שגבו חברות כרטיסי האשראי בתשעה חודשים, הסתכמו ב-3.1 מיליארד שקל, כאשר 1.97 מיליארד שקל הן עמלות שנגבו מבתי העסק ו-1.1 מיליארד שקל - עמלות שנגבו מהלקוחות מחזיקי הכרטיסים.

 

מספר הכרטיסים התקפים בישראל עמד בסוף ספטמבר על 9.33 מיליון, מתוכם 1.94 מיליון כרטיסים לא פעילים – כרטיסים שלא בוצעה בהם כל פעולה במהלך שלושת החודשים האחרונים.

 

הרווח הנקי של חברות האשראי במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של השנה הסתכם ב-490 מיליון שקל והרווח ברבעון השלישי של השנה הסתכם ב- 172 מיליון שקל.

 

מהנתונים עולה עוד כי יתרת ההלוואות שנטלו הלקוחות ישירות מהחברות (ולא באמצעות הבנקים) הסתכמה בסוף חודש ספטמבר ב-7.5 מיליארד שקל.

 

זינוק של יותר מ-60% בתיק האשראי

היקפי הרכישות של לקוחות קבוצת ישראכרט שבבעלות בנק הפועלים (כולל מחזיקי כרטיס המותג אמריקן אקספרס, המונפקים על ידי הקבוצה) הסתכמו ברבעון השלישי של השנה ב-33.2 מיליארד שקל, גידול של 7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו היקפי הרכישות ב- 93.6 מיליארד שקל.

 
נתוני חברות כרטיסי האשראי (ינואר-ספטמבר 2015) במיליונים

נתוני חברות כרטיסי האשראי (ינואר-ספטמבר 2015) במיליונים
  רווח נקי סה"כ עמלות שנגבו ריבית ממוצעת על האשראי מספר כרטיסים
ישראכרט* 232 1378 8.2% 4.58
לאומי קארד 142 841 7.9% 2.44
כאל 116 854 11% 2.36

* כולל אמריקן אקספרס

 

מספר הכרטיסים בישראכרט עמד, נכון לסוף חודש ספטמבר, על 3.95 מיליון (מתוכם 876 אלף כרטיסים לא פעילים – שלא בוצעה בהם פעולה בשלושת החודשים האחרונים) ומספר הכרטיסים באמריקן אקספרס עמד על 627 אלף (מתוכם 166 אלף לא פעילים).

 

סך העמלות שגבתה ישראכרט מבתי עסק, בתשעת החודשים הראשונים של השנה, עמד על 802 מיליון שקל וממחזיקי הכרטיס נגבו 286 מיליון שקל (חלק מהעמלות הועברו לחברות האשראי האחרות וכן לבנקים).

 

סך העמלות שגבתה אמריקן אקספרס מבתי העסק בתקופה זו עמד על 237 מיליון שקל וממחזיקי הכרטיסים - 53 מיליון שקל.

 

מנתוני החברה עולה עוד כי יתרת האשראי (בגין הלוואות שניטלו) של הלקוחות הפרטיים זינקה ב-68% בתוך שנה, לסכום של 1.4 מיליארד שקל, כאשר הריבית הממוצעת על ההלוואות עמדה, נכון לסוף ספטמבר, על 8.2%.

 

הרווח הנקי בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, ללא אירועים חד פעמיים, עמד על 221 מיליון שקל בהשוואה ל- 230 מיליון שקל אשתקד, קיטון בשיעור של 4% . הרווח הנקי ברבעון השלישי, ללא אירועים חד פעמיים עמד על 74 מיליון שקל (מתוכו 12 מיליון שקל מאמריקן אקספרס) בדומה לרבעון השלישי אשתקד. הרווח הנקי כולל אירועים חד פעמיים ברבעון השלישי עמד על 78 מיליון שקל בהשוואה ל- 79 מיליון ברבעון השלישי אשתקד.

 

"התוצאות לתקופה משקפות המשך ההתמודדות עם שחיקת הרווחיות בענף וביתר שאת בתחום הסליקה", אמר מנכ"ל ישראכרט רונן שטיין.

 

הריבית הגבוהה ביותר על ההלוואות

היקפי הקניות של מחזיקי כרטיסי כאל, שבבעלות דיסקונט (78%) והבנק הבינלאומי, הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של 2015 ב-49.4 מיליארד שקל, גידול של כ- 8.3%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי של השנה גדלו היקפי הקניות בכ-8.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-17.3 מיליארד שקל.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

נכון לסוף חודש ספטמבר מספר הכרטיסים של כאל הסתכם ב- 2.32 מיליון מתוכם 458 אלף כרטיסים לא פעילים.

 

יתרת ההלוואות שנטלו מחזיקי כרטיס כאל ישירות מהחברה, עמדה על 2.56 מיליארד שקל, עלייה של כ- 16.3%. כאשר הריבית הממוצעת שנגבתה מהלווים היא הגבוהה מבין חברות האשראי והיא עמדה על 11%.

 

סך העמלות שגבתה החברה מבתי העסק במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, הסתכם ב-466 מיליון שקל (חלק מהכסף הועבר לבנקים ולחברות האשראי האחרות במסגרת ההסכמים עמן), כאשר ברבעון השלישי עמד הסכום כל 159 מיליון שקל.

 

ממחזיקי הכרטיסים גבתה החברה עמלות בסכום כולל של 388 מיליון שקל בתשעה חודשים, כאשר 136 מיליון שקל מתוכם ברבעון השלישי.

 

הרווח הנקי שרשמה החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב- 116 מיליון שקל, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי של השנה סיימה החברה ברווח נקי של 42 מיליון שקל, ירידה של כ-2.2%, לעומת אשתקד.

 

יש לציין כי הרווח המיוחס לבעלי המניות בתשעת החודשים הראשונים של השנה , לפני זכויות מיעוט, עמד על 132 מיליון - גידול של 13.6%.

 

דורון ספיר, מנכ"ל כאל ציין כי "חברות כרטיסי האשראי נמצאות בתקופה מאתגרת, הצופנת בחובה שינויים עתידיים לצד שינויים שנעשו כבר בחודשים האחרונים, ובהם כאלו שהצרו את מרווחי הפעילות שלנו". ספיר הוסיף כי אחד ממנועי הצמיחה הבולטים של כאל הוא כרטיס ה"פלייכארד" שהושק לפני כשנה (בשיתוף אל על) ואליו הצטרפו כבר יותר מ-100 אלף לקוחות.

 

תיק אשראי גדול

היקפי הקניות של מחזיקי כרטיסי לאומי קארד, שבבעלות בנק לאומי (80%) וקבוצת עזריאלי, הסתכמו ברבעון השלישי של השנה ב- 17.7 מיליארד שקל, גידול של כ- 8.2%, בהשוואה לאשתקד.

 

היקפי הקניות בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2015 הסתכמו ב- 50.3 מיליארד שקל, גידול של כ- 5.5%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

סך הכרטיסים שמחזיקים לקוחות החברה, נכון לסוף ספטמבר עמד על 2.44 מיליון מתוכם 2 מיליון כרטיסים פעילים.

 

יתרת ההלוואות שנטלו מחזיקי כרטיס לאומי קארד ישירות מהחברה, הסתכמה בסוף חודש ספטמבר בכ- 3.54 מיליארד שקל, גידול של 12% בהשוואה לסוף שנת 2014, כאשר הריבית הממוצעת עומדת על 7.9%.

 

סך העמלות שגבתה החברה מבתי העסק בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עמד על 465 מיליון שקל ומתוכם ברבעון השלישי - 162 מיליון שקל.

 

ממחזיקי הכרטיסים גבתה החברה 376 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, כאשר 134 מיליון שקל מתוכם ברבעון השלישי.

 

הרווח הנקי של לאומי קארד ברבעון השלישי 2015 הסתכם ב-52 מיליון שקל, בדומה לתקופה מקבילה אשתקד. הרווח בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2015 הסתכם ב- 142 מיליון שקל קיטון של כ-8.4%

 

חגי הלר, מנכ"ל לאומי קארד אמר בעקבות פרסום התוצאות העסקיות, "תוצאות הרבעון השלישי משקפות את האסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו לביסוס איתנות החברה על רקע סביבה רגולטורית מאתגרת ושחיקה ברווחיות בענף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: ישראל הדרי
דורון ספיר, כאל
צילום: ישראל הדרי
צילום: סיון פרג'
רונן שטיין, ישראכרט
צילום: סיון פרג'
צילום: רפי דלויה
חגי הלר, לאומי קארד
צילום: רפי דלויה
מומלצים