שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    מה השתנה? על חופש הבחירה ושייכות
    אם היינו מצניחים לעולמנו היום אדם מהמאות הקודמות, סביר שהוא לא היה מוצא את מקומו. קבוצות השייכות שלנו הפכו לנזילות ומשתנות, והחברה של היום מאפשרת לנו לבחור מה אנחנו ומי אנחנו. ד"ר אושי שהם קראוס מסביר כיצד זנחנו את השבטים הישנים - רק בשביל להמציא אחרים במקומם

    בואו נדבר על א'. אישיות דמיונית, שיש דומים לה במציאות. א' הוא ג'נדר קוויר - כלומר, המין הביולוגי שלתוכו נולד אינו מתאים לתחושת הזהות המינית שלו. ובכל זאת, הוא בוחר שלא להחליט אם הוא גבר או אישה, אלא מעדיף להישאר באזור המורכבות המינית.

     

    טורים נוספים של ד"ר אושי שהם קראוס :

    כשתחנות כוח ידברו זו עם זו ויחסכו באנרגיה

    כשזעם בטוויטר מפיל את המניות בארה"ב

    כתבתם בפייסבוק? סייעתם למאבק בשפעת

     

    כמו כל אדם בימינו, הזהות המינית של א' היא לא היחידה המאפיינת אותו/ה. הוא גם עורך נלהב בויקיפדיה, וחובב כלי נגינה מהמזרח האחראי על כתיבת עשרות ערכים בנושא. בנוסף, הוא מזהה את עצמו כיהודיה רפורמית, ומבקר/ת בבית הכנסת הרפורמי באזור מגוריו. והמאפיין העיקרי של א' הוא המערכת הזהותית הדינמית והנזילה שלו.

     

    אמנם רובינו לא מזדהים כטרנסג'נדרים, ורובינו לא ויקיפדים נלהבים, אבל כמעט כולנו משנים זהויות ומחליפים תפקידים במעין שבטיות חדשה - שבטיות אינדיבידואליסטית.

     

    על הומו סוציאליס

    בחודשיים האחרונים דיברנו על האדם השתפני - אדם שהוא אנוכי במהותו (כלומר, לא מוותר על צרכיו ורצונותיו) ואמפטי (כלומר, ער לצרכי הזולת ואפילו מתחשב בהם). ואחד המאפיינים של האדם ה"חדש" הוא החזרה לשבטיות ולשיתוף פעולה - חזרה לחיים בשבט.

     

     (צילום: Shutterstock)
    (צילום: Shutterstock)

    אבל השבטים שבהם אנחנו חיים בימינו הם שבטים שונים מהשבטים העתיקים או מהחמולות של ימינו; אלה הם שבטים נזילים. שבטים שנרקמים לצורך עניין מסוים ונעלמים, ועוד סוגים רבים של שבטים. לפני שנדבר עליהם, בואו נאפיין שבטים קדומים.

     

    לשבט הישן היו כמה מאפיינים. הוא היה מסוגר ונבדל משבטים אחרים. הוא גם היה "לכל החיים" - לא יכולת לעזוב. בנוסף הוא היה אקסקלוסיבי, כלומר, היה קשה או בלתי אפשרי להתקבל אליו, והוא היה בנוי על זהות קבועה שנתפסה כטבעית ונתונה. אם נולדת בכפר פלנדרי בימי הביניים של אירופה, היית איכר פלנדרי. לא יכולת להפוך פתאום למישהו אחר, וזה היה טבע הדברים. מאפיין נוסף הוא שהשבט הישן נוהל באפן היררכי - והיה בעל מנהיג, צ'יף, כהן או מלך, ורשת של דרגות שליטה נוספות.

     

    אנשי השבט נולדו לתוך זהות אחת והיו דומים מאוד. במבט לאחור, ספק אם הם צדקו. לא בטוח שיש באמת צרפתיות אתנית אחידה, ולא בטוח שיש דבר כזה כמו "גנים סיניים" - ובכל זאת האנשים תפסו את עצמם כך. העמים היו מנותקים ובתוכם חיו אנשים בעלי תכונות די אחידות. הנה, המושג Identity (זהות) נולד מה Idem הלאטיני (שמשמעותו היא "אותו דבר"). לכל החברים בשבט אותה זהות.

     

    חשוב להסתייג: אני מציג כאן גרסה צרה מאוד של מאפיינים עיקריים של שבטים וחמולות. לא כל השבטים היו כאלה. לא כל הדתות הן אקסקלוסיביות (אפשר להפוך נוצרי). אנא התייחסו לכך כמאפיינים בסיסיים לצורך הנגדה.

     

    שבטיות חדשה

    אחר כך הגיע הרנסאנס והתקופה המודרנית, ובמאות ה-16, ה-17 והלאה עבר הדגש אל האינדיבידואל. מאז התחלנו לדבר על זהות אישית ותכונות אישיות, ואנחנו רוצים לבטא את עצמינו ולממש את עצמינו. הדגש הוא על המילה "עצמינו". המערב זנח את השבטיות והפך לאינדיבידואליסטי.

     

    אבל היום אנחנו נמצאים בתוך תקופה של שינוי מעניין - זו תקופה של חזרה לשבטיות, אבל מסוג אחר - שבטיות אינדיבידואליסטית או שבטים של אינדיבידואלים. שימו לב לכמה קבוצות אנחנו משייכים את עצמינו: אתה יכול להיות ישראלי (זו אזרחות ולא תמיד היא מולדת). יש אנשים שמזהים את עצמם כחברים בקבוצה (השבט) ההומוסקסואלית. אתה יכול להיות הומו וגם ישראלי. חלקינו ימניים ואחרים אנשי שמאל. רבים מאיתנו מזדהים עם התחביב שלהם, אחרים עם המטרות של הפעילות החברתית שלהם ועוד ועוד.

     

    הקשר השבטי הזה חשוב לרובינו. לפעמים הוא משמש מרכיב משמעותי בזהות שלנו. השבטים האלה אינקלוסיביים; הם מקבלים לתוכם די בקלות מצטרפים חדשים ומשחררים בקלות את העוזבים. החברות בשבטים אינה נתפסת כטבעית. לא נולדתי ויקיפד ולא נולדתי פעיל למען בעלי החיים. בחרתי בזה ואני יכול לזנוח את הנושא.

     

    התארגנויות כלכליות

    העולם החדש המתהווה באמצעות הטכנולוגיות הדיגיטליות והניידות יוצר לנו מבנים כלכליים שונים שמאופיינים בשבטיות לרגע. שיתוף מכוניות, למשל, או אתרים למימון המונים וגם מבני העסקה חדשים.

     

    המשותף בהתארגנויות האלה הוא עיקרון הדלת המסתובבת, הפתיחות והמקום לשונות. הארגון השבטי אינו עוד טבעי ומולד, אלא מוגדר על פי שאיפות, צרכים או רצונות. אנחנו שייכים, אולי, לשבט שרוצה להחליף את השלטון. אולי אנחנו חברים בשבט שרוצה להגיע ביחד לעבודה. אנחנו חיים בקבוצות אבל נשארים אינדיבידואליים.

     

    אני יכול להיות חברה בקואופרטיב צרכני באזור המגורים שלי, יוצא ובא בקבוצת אינטרנט מעניינת, מתנסה במיניות שונה, פעיל חברתי בתקופה מסוימת או רק בקמפיין מסוים שקרוב לליבי. התפישות האלה מחלחלות גם לעולם העבודה: אני יכול להיות פרילנאס, בעל שני תלושים ממקומות שונים, מורה מתנדב במקום מסוים וכותב בחינם בקבוצה אינטרנטית.

     

    גם בעולם העסקים מדברים בשנים האחרונות על מודלים כאלה. אחד מהם הוא המודל ההולקרטי, ועליו נדבר באחד הטורים הבאים.

     

    ד"ר אושי שהם קראוס , מומחה לפילוסופיה של הכלכלה. מעביר הרצאות וסדנאות לקהל פרטי ולחברות. מוזמנים ולהאזין לתכנית הרדיו שלי "בעקבות הזהב" המשודרת בימי רביעי ב-12:05, ברשת א' של קול ישראל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מה השתנה? על חופש הבחירה ושייכות"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים