שתף קטע נבחר

קטלני מטרור - זינוק חד במספר ההרוגים בתאונות

מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 335 בני אדם, זינוק חד לעומת אשתקד, הנתון הגרוע ביותר בשנים האחרונות ועלייה של עשרות אחוזים במספר ההרוגים על כלים דו-גלגליים שונים. ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים בחרו שלא להגיב

הקטל בכבישים - מגמת החמרה מדאיגה. בניגוד לשיפור השנתי המתמשך במרבית מדינות העולם, מספר ההרוגים והתאונות הקטלניות על כבישי ישראל עולה השנה באופן מדאיג. לפני מספר שנים (2012) נרשם אמנם מספר הרוגי התאונות הנמוך ביותר ב-50 השנים האחרונות, אך מאז נרשמת מדי שנה החמרה, שהופכת השנה למדאיגה במיוחד. מספר ההרוגים נכון להיום (א') עומד על 335 בני אדם, 38 הרוגים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד. השנה אירעו גם 28 תאונות קטלניות נוספות, ומספר ההרוגים היהודים על ב-36%. ההחמרה הקיצונית ביותר נרשמה בתחום הדו-גלגלי: עליה של יותר מ-50% ברוכבי אופנועים הרוגים, וכ-45% בקרב רוכבי אופניים.

 


הקטל בכביש

הקטל בכביש
  2014 2015 שינוי
סך הכל הרוגים 297 335 13%+
תאונות קטלניות 272 300 10%+
הרוגים יהודים 165 225 36%+
הרוגים ערבים 103 94 9%-
הרוגים בכביש בין עירוני 174 210 21%+
הרוגים הולכי רגל 116 103 11%-
הרוגים רוכבי אופניים 9 13 44%+
הרוגים רוכבי אופנוע 37 55 49%+
* נתוני הקטל בכביש, 1.1 עד ה-9.12 ב-2014 מול 2015
 

 

מה גורם למה

מומחי בטיחות בדרכים בכל העולם התקשו במשך שנים להצביע על סיבות מדויקות להרעה או שיפור במספר התאונות וההרוגים. אלא שיחד עם חקיקה קפדנית יותר בנוגע לשימוש באבזרי בטיחות, הביאה עמה ההתפתחות הטכנולוגית המהירה - בעולם הרכב בפרט - שלל אמצעים שהוכחו כיעילים בשיפור עמידות הרכב ושמירה על בטחונם של הנוסעים. תכנון רכב ומערכות שונות באמצעות מחשב ומערכות בטיחות אלקטרוניות מתקדמות, סייעו בהורדה דרסטית של מספר ההרוגים. במקביל, התפתחות תקשורת זמינה לכל (מכשירי סלולר) ושיפור ניכר של מערכי טראומה, עזרו בהורדה חדה עוד יותר של חומרת הפציעות. לבסוף, תשתיות מוקפדות ומערכי הסברה הועילו אף הם בהקטנת הקטל.

 

אלא שלעומת הקונצנזוס סביב מערכות הבטיחות ומבנה המכונית, הסתמנה שאלה באשר ליעילות מערכי אכיפה מתקדמת, חוקים נוקשים מבעבר ועונשים כבדים יותר. מחקרים רבים הוכיחו בעבר כי לחוקים דרקוניים, אכיפה נמרצת במיוחד וענישה קשה, יש השפעה מועטה בלבד על הנהג, במקרה הטוב לטווח קצר. לעומת זאת, הסברה ממוקדת והכשרת נהגים מתקדמת נחשבות לפעולות המסוגלות להשפיע באופן חיובי על יכולת הנהיגה בכלל ובטיחות בדרכים בפרט.

 

עם זאת, דווקא בתחומים אלה לא נרשמו שינויים מפליגים - אם בכלל - במדינת ישראל, לעומת שלל מדינות אחרותץ. דווקא בתחומים המוכרים כפחות אפקטיביים, דוגמת ענישה ואכיפה, חלו שינויים מרחיקי לכת. אך אלה, כפי שניתן ללמוד מהמספרים, לא הוכחו כיעילים.

 

ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גוף שהוקם במטרה מוצהרת לפעול מטעם המדינה להגברת הבטיחות בדרכים על-פי חוק, בחרו שלא להגיב למספרים המדאיגים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בראל אפרים
התאונה הקשה בדרום - הקטל בדרכים
צילום: בראל אפרים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים