שתף קטע נבחר

הטיפים הכי טובים של המורים המנוסים

לכבוד יום המורה שמתקיים היום, הפגשנו בין מורים ותיקים לצעירים וביקשנו מהם לתת את הטיפ הטוב ביותר, וגם עצה להורים. אז מה דעתם על שיעורי הבית ואיך מודדים הצלחה?

הם עומדים כל בוקר מול כיתה מלאה בילדים סקרנים, מלמדים דברים חדשים וכמעט על בסיס יומי מתמודדים עם סוגיות לא פשוטות. לכבוד יום המורה שמתקיים היום, הפגשנו בין מורים ותיקים למורים צעירים כדי שיתנו להם את העצה הכי טובה שיש להם, וגם ביקשנו באותה הזדמנות טיפ חשוב להורים.  

 

לעודד על הצלחות קטנות

מי נפגשו? ד"ר פני שמעוני ראש מערך ההדרכה, האקדמית גורדון לחינוך ולי עידן, מורה לשפה בבית ספר נעורים בקרית ביאליק.

 

ד"ר פני שמעוני ולי עידן ( ) ( )
ד"ר פני שמעוני ולי עידן

הטיפ של ד"ר שמעוני ללי עידן: "ילד שמרגיש שהמורה אוהב אותו וקשוב לצרכיו, ירגיש בטוח לנסות, לא יפחד לטעות, ואף ילמד מטעויותיו. על מנת ליצור אקלים מיטבי, חשוב לשדר לילד אמון ותחושת מסוגלות. בדרך כלל, למרות ניסיונות ההתחמקות, הילד רוצה להשתתף, אך מפחד מכישלון. סביבה מעודדת ותומכת, ובעיקר – מאמינה, יעזרו לילד להתגבר על הפחד.

 

"זכרי שבבסיס ושלכל ילד יש את הרצון להצליח. גלי סובלנות כלפי הילד. כדי לעזור לו, פרקי את המטלה לשלבים, עברי עם הילד שלב שלב ותני לו לחוות הצלחות קטנות. דאגי לשבח ולעודד בכל שלב ולהשרות בו תחושה שהוא יכול להתגבר על הפחד ולהצליח. גם אם הוא נכשל מדי פעם, צריך לעודד ללמוד, ולהצליח במשימה הבאה. מהצלחה להצלחה, תחושת הביטחון של הילד תגבר, וכך האמונה שלו בעצמו וביכולותיו".

 

הטיפ של ד"ר שמעוני להורים: "אחד הנושאים בהם מתלבטים הורים רבים הוא נושא האחריות להכנת שיעורי בית, מילוי מטלות וסידור התיק לקראת יום הלימודים. חשוב לשוחח עם הילד, לחשוב יחד איתו על סדר היום, מרגע החזרה מבית הספר, ולארגן איתו סביבה נוחה לו להכנת שיעורים. חשוב להיות קשובים לצרכיו ולהבין שצרכי הילד אינם תמיד זהים לצרכים שלנו כלומדים.

 

לפייסבוק הורים של ynet כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו

 

הדרך בה הילד מתמודד עם המטלות, וסדר היום שלו, אינם בהכרח הדרך שבה אנו היינו מתמודדים. אולם כל עוד הוא מכין את שיעורי הבית ומתארגן לבית הספר בעצמו, עלינו לתמוך בו. המסר לילד צריך להיות של אמון ביכולתו לקבל אחריות על המטלות. תהיו שם בשבילו, תכוונו ותעודדו אותו בהדרגה לקחת את האחריות על עצמו".

 

לי, מה המוטו שלך בבית ספר? "לא צריך לפחד לנסות גישות חדשות, לומדים מההתנסות, גם אם היא מתבררת כלא נכונה. חדר המורים במיוחד בבית ספר בו אני מלמדת, שופע במורים ומורות בעלי ותק וניסיון. אפשר ללמוד מהם הרבה, לא לחשוש לשאול ולהתייעץ, תמיד לשתף בהתלבטויות, ברעיונות, בסיפורי הצלחה וגם כשלונות. המוטו שלי - לדרוש מעצמנו את מה שאנחנו דורשים מהתלמידים".

 

להיות רלוונטי לכאן ועכשיו

מי נפגשו? ד"ר לייקי גרוניק, מרצה ומדריכה פדגוגית בתכנית המצוינות במכללת לוינסקי לחינוך ונופר ימין מורה צעירה לחינוך לגיל הרך.

 

ד"ר לייקי גרוניק ונופר ימין ( ) ( )
ד"ר לייקי גרוניק ונופר ימין

הטיפ של ד"ר גרוניק לנופר ימין: "לזקוף גב ולהסתובב בראש מורם. תהיי גאה במה שאת עושה. מעמד המורה בשנים האחרונות הלך ונכתש, אבל מורים עושים עבודת קודש ומתווים את הדרך לדור העתיד. בנוסף יש להקפיד על הוראה משמעותית כאשר הכוונה היא לקחת את הנושא הכי משעמם בעולם ולהפוך אותו לרלוונטי לחיים ולנשמה של כל תלמיד. מורה שמצליח לגרום לתלמיד לחוש אמפטיה, הזדהות או אנטגוניזם – שיפתח כל סוג תגובה אצל התלמיד, עשה את עבודתו נאמנה. שיהיה רלוונטי לכאן ועכשיו ושיגע ברגש".

 

הטיפ של ד"ר גרוניק להורים: "תדעו להבחין בגבול הדק שבין התערבות למעורבות. תכירו בתפקידו ומקומו החשוב של המורה בחייו של הילד ותנו לו רוח גבית. תמלאו את תפקידכם כהורים בבית ולא בכיתה. אנחנו בעידן שמדבר על חשיבות של גבולות, אז בואו ניתן דוגמה אישית לילדים בכל הקשור להבנת הגבולות. תנו למורים לעשות את העבודה. לחנך להתוות ולהורות".  

 

נופר ימין: אני מאמינה בשיטה שנקראת ארגז כלים – יש יותר מדרך אחת לפתור בעיה. לדעתי, גם מורה ותיק ומנוסה צריך להקשיב לתלמידים כאילו זאת שנתו הראשונה בתפקיד, ולראות האם יש פתרון נוסף שיכול להתאים לו יותר על מנת לצלוח את הבעיה".

  

לכבד את התלמידים

מי נפגשו? ליאת ברכה, בעלת 20 שנות ניסיון בהוראה, מרכזת את הוראת התנ"ך בבית ספר וחונכת את אילן אבוטבול, מורה לתנ"ך, שנה ראשונה בהוראה. שניהם מלמדים בתיכון "רעות לאמנויות" בחיפה, בית ספר לאמנויות בהכרת משרד החינוך.

 

ליאת ברכה ואילן אבוטבול ( )
ליאת ברכה ואילן אבוטבול

הטיפ של ליאת לאילן אבוטבול: "יש לגלות כבוד, רגישות ואורך רוח כלפי התלמידים שלנו. תלמיד שיפגוש מבוגר תומך ומכיל יגלה רצון רב יותר ללמוד ולהצליח. תפקידנו להאיר את החוזקות של התלמיד ולהצעיד אותו קדימה, ואולי ניתן לסכם הכל במילה אחת, אהבה. עבודה מתוך אהבת אדם ומתוך רצון לקדם זהו המפתח".

 

אילן, מה זה להיות מורה חדש מבחינתך? "המעבר מסטטוס של סטודנט צעיר למורה מדגיש את כובד האחריות המוטלת על כתפינו. זה קורה כשקבוצת נערים מסתכלים עליך, לפעמים הוריהם, וחושבים: 'הוא המבוגר, נקווה שהוא אחראי'. המשימה שלנו כמורים הוא לשאת באחריות ולא לאכזב אותם בשום תחום".

 

אל תפסיקי לנסות

מי נפגשו? ד"ר דיקלה לוי מרכזת תחום קריאה בחינוך המיוחד, מרצה ומדריכה פדגוגית תואר ראשון, האקדמית גורדון לחינוך ושגיא ליוש חסון, עובדת סוציאלית ומורה בבית ספר היסודי ע״ש אילן רמון בחדרה.

 

ד"ר דיקלה לוי ושגיא ליוש חסון ( ) ( )
ד"ר דיקלה לוי ושגיא ליוש חסון

הטיפ של ד"ר לוי לשגיא ליוש חסון: "'החינוך הוא מה שנשאר אחרי ששכחנו את כל מה שלמדנו' (אינשטיין). טיפים לתחילת הדרך בהוראה אציע לך מורה יקרה - אהבי את תלמידייך, הקשיבי להם, קבלי את קשייהם כמעין הזדמנות שלך לשנות את העולם, למדי פחות תוכן והקני יותר מיומנויות, למדי מבעלי ניסיון ופתחי אידיאולוגיה חינוכית השייכת רק לך.

 

"אהבי את מה שאת עושה והאמיני בעצמך ואל תפסיקי לנסות. 'הדברים החשובים בעולם הושגו על ידי אנשים שהמשיכו לנסות, כאשר נדמה היה שאין עוד תקווה' (תומאס קרות'רס)".  

 

הוואטסאפ של הילדים - להציץ או לא?

 

הטיפ של ד"ר לוי להורים: "סמכו על ילדיכם. הם מסוגלים ליותר ממה שנדמה לכם. תנו אמון במורים המלמדים את ילדיכם וכבדו אותם. זהו הבסיס לקשר שלכם איתם ושלהם עם ילדיכם. ראו במורים כשותפים שלכם לעשייה החינוכית וגלו מעורבות בנעשה בין כתלי בית הספר אך הימנעו מהתערבות מיותרת".

 

שגיא ליוש חסון: "הבקשה שלי היא מהמרצים - המשיכו ללמד אותנו אסטרטגיות הוראה ולתת לנו כלים שימושיים, זה מה שבאמת מסייע לנו בשטח ומאפשר לנו לסייע לילדים".

 

תעזו להיות יצירתיים

מי נפגשו? ד"ר יעל קמחי, ראש תכנית המצוינות במכללת לוינסקי לחינוך ולידיה פריימן, מורה לביולוגיה.

ד"ר יעל קמחי ולידיה פריימן ( ) ( )
ד"ר יעל קמחי ולידיה פריימן
 

הטיפ של ד"ר קמחי ללידיה פריימן: "תעזי להיות יצירתית, כשאת נכנסת לכיתה אל תיכנעי לגבולות של שולחן, כיסא וקירות, תצאי, תחקרי ותאספי ידע בדרכים אחרות. למשל, לא חייבים לשבת עם ספר ומחברת כדי ללמוד על המהפכה הצרפתית, אפשר לצאת לרחובות וללמוד דרך התרחש ביום יום ברחובות, תוך כדי שוטטות מתמדת בעולם הפיזי והווירטואלי.

 

הטיפ של ד"ר קמחי להורים: "הצלחה חינוכית לא צריכה להימדד רק בהישגים לימודיים, יש חשיבות מכרעת להישגים חברתיים, רגשיים ותקשורתיים. כל המכלול הזה הוא זה שיוצר את ההצלחה החינוכית האמתית. הכנה של שיעורי בית היא לא המדד החינוכי היחידי המעיד על השגיות הילד. לעתים שחה טובה, בילוי משותף או צפייה משותפת בטלוויזיה יכולה להיות אקט חינוכי משמעותי. תיהנו מהילדים ותראו להם שאתם סומכים עליהם ועל האינטליגנציה שלהם".

 

האני מאמין של לידייה פריימן: "כיום ילדים ניזונים מאינספור גירויים ומתעסקים בהרבה דברים בו זמנית, כך שצריך להתאים את הלימוד בכיתה לסגנון החיים שלהם. לכן לדעתי, צריך לפתוח שיעור עם יותר מכיוון אחד על כל נושא שנלמד, לקחת קצת מכל מקצוע אחר ולנסות לשייך אותו לנושא הנלמד כדי לפתוח לתלמידים את הראש. הכי חשוב – לא לאבד את עניין התלמידים, אפילו אם זה במחיר של עיקוב בחומר הנלמד בכיתה". 

 

צפו בעבודות של מורות משקיעות במיוחד:

 





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר יעל קמחי ללידיה פריימן: "אל תיכנעי לגבולות של שולחן, כיסא וקירות"
מומלצים