שתף קטע נבחר

הילד הורחק מהגן? להורים יש זכויות משפטיות

הורים מבוהלים רבים מקבלים הזמנה מהגננת כדי לשמוע שבנם אלים או לא מתנהג כראוי, וחוששים שייאלצו לחפש גן אחר. עו"ד מסבירה מה עושים

ענת ודורון דאגו מאוד כשהגננת הזמינה אותם לגן לפגישה עם הפסיכולוגית בעניין תום, בנם שאותו תיארה כילד שהתנהגותו אלימה. הם התבקשו להביא עמם לפגישה אבחון מוקדם, אם נעשה בעבר. עוד נמסר להם כי הוחלט לערוך תצפיות על ידי הפסיכולוגית על תום. ענת ודורון חששו שיוציאו את בנם מהגן, שאותו בחרו בתשומת לב רבה. חבריו בגן הנוכחי הם ילדים שמתגוררים בשכונה שבה הם גרים ועמם הוא משחק בשעות אחר הצהרים.

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

הדיון החל בזעקת ההורים שהרגישו כמי שנקלעו למבוך, ואינם יודעים אם וכיצד יוכלו להשפיע בעניין שהוא כל כך גורלי לילדיהם. יתרה מכך, במקרים רבים ההורים אף אינם יודעים כי פנייה לייעוץ או לליווי משפטי עשויה להביא מזור ולמנוע הסתבכות מיותרת מול מערכת החינוך, לעתים אפילו כבר בשלב ראשוני של פגישה עם הגננת או המורה או הפסיכולוגית החינוכית.

 

במקרים רבים כלל לא נאמר להורים שזכותם לא להציג לגננת או למורה ולפסיכולוגית אבחון קודם גם אם הוא נמצא בידם, וכי עצם הפגישה ותוצאותיה מהווים המלצה בלבד. ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדם ורק החלטתם היא שתקבע את גורלו.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

זוגות לא מעטים מוזמנים חדשות לבקרים לגנים ולמוסדות חינוך אחרים ומקבלים בשורות קשות בעניין קשיים של ילדיהם, בין אם מדובר בקושי קוגניטיבי או בקושי "לשבת בשקט בכיסא" ועוד. לפעמים לא מדובר כלל בקשיים של הילד, אלא באופן שבו המסגרת החינוכית תופסת את התנהגותו ומתייגת אותו כ"בעייתי".

 

ובכן, מה ניתן לעשות?

קודם כל לא לשבת בחוסר מעש ולחשוב שאין מה לעשות. לפי חוק זכויות התלמיד, החלטה בדבר העברת ילד ממוסד חינוכי אחד לאחר תיעשה רק לאחר שניתנה לילד ולהוריו הזדמנות להשמיע את טענותיהם. ההורים יכולים לצרף לפגישות ולוועדות איש מקצוע מטעמם הבקיא בתחומי החוק והחינוך.

 

חשוב לדעת כי ללא ייצוג בפגישה שכזו, מערכת יחסי הכוחות בין הנציגים של המערכת החינוכית לבין ההורים אינה שוויונית. פגישה זו עלולה לחרוץ גורלות ולקבוע את עתידו של הילד מכאן ולהבא ואין להקל בה ראש.

 

החוק גם מגביל את זכותם של ההורים ומבהיר כי אם הוזמנו פעמיים לאותה פגישה ולא הופיעו, יראו בכך כאילו קיבלו ההורים את זכותם להשמיע את טענותיהם.

 

אילו ועדות מהוות את המסננת?

הוועדות שבאמצעותן יבוצעו המיון וההכוונה של ילד שאותר כבעל קושי הן ועדת השילוב ו-ועדת ההשמה. השתתפות ההורים בדיוני הוועדה היא חובה, ואילו השתתפות הילד נתונה לשיקול ההורים. ההורים רשאים להביא נציג מטעמם, לרבות עורך דין, וכל מסמך או חוות דעת רלוונטיים.

 

אם ההורים מבקשים לחלוק על החלטת ועדת השילוב, הם יכולים לפנות למפקח על החינוך המיוחד, או למנהל המתי"א (מרכזי תמיכה יישובי/אזור) באזור מגוריהם. כמו כן, ניתן לערער בפני ועדת ערר.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

המסננת הבאה היא ועדת השמה המורכבת מכמה נציגים, בהם העירייה, משרד החינוך, המורה המחנכת, המנהלת, הפסיכולוג של העירייה, יועצת בית הספר, עובד סוציאלי, עובד רווחה, נציגי ארגון המורים וההורים עצמם.

 

ההחלטה נמסרת להורים ואלו יכולים לערער עליה בכתב לפני ועדת שימוע תוך 14 ימים, או תוך 10 ימים אם התקבלה החלטה להרחיק את הילד באופן מיידי מהמסגרת החינוכית שבה למד.

 

הקלות הבלתי נמנעת

ולמרות כל מה שנכתב בחוק על זכויות ההורים, חשוב לדעת כי מנהל מוסד חינוכי - באישור של מפקח המחוז או המפקח הכולל - רשאי להרחיק את הילד. מכאן ברורה הקלות הבלתי נמנעת שבה ניתן להרחיק ילד ממסגרת חינוכית.

 

בוועדת הערר יושבים ארבעה חברים – מנהל המחוז הרלוונטי, נציג מורים, נציג הורים ונציג תלמידים. אלו החברים אשר יקבעו את עתידו של הילד וכיצד הוא ייתפס על ידי המערכת בעתיד.

 

בהתאם לחוק, החלטת ועדת הערר אמורה להינתן להורים בכתב ובאופן מנומק על ידי מנהל המחוז לאחר ששמע את כל הגורמים המעורבים, כולל ההורים והילד עצמו. כמו כן, ההורים זכאים לבקש ולקבל את פרוטוקול הישיבה.

 

ואולם, גם כוחם של מנהל המחוז או ועדת הערר אינו בלתי מוגבל, ועל ההחלטה בערר ניתן לעתור לבית המשפט לעניינים מנהליים.

 

לסיכום, חשוב ביותר שההורים ידעו מספר דברים:

* בכל ועדה כזו זכאים ההורים לשתף עורך דין או נציג אחר מטעמם, שידאג לשמור על זכויותיהם ועל זכויות הילד.

* לא ניתן לקבל החלטות לגבי הילד ללא אישור ההורים והשתתפותם בתהליך, ומבלי שניתנה להם זכות אמיתית להביע את עמדתם.

* בהתאם לחוק זכויות החולה, אין כל חובה לחשוף בפני המערכת החינוכית אבחון קודם של הילד.

* ניתן לבקש כי דיוני הוועדות יוקלטו או לחילופין ייערך פרוטוקול מפורט. על ההקלטה או הפרוטוקול להימסר להורים.

 

ומה עלה בגורלן של תום? לשביעות רצונם של דורון וענת, תום נשאר בגן עם חבריו ונמנעה ממנו הדבקת תווית שלילית, שעלולה הייתה ללוות אותו שנים רבות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד פנינה בכר
מומלצים