שתף קטע נבחר

סכנה בכביש הדמים: הקו מקווקו או רצוף?

בכביש 31 בין ערד לים המלח, שם נהרגו 76 איש בעשור, לא ברור אם מותר לעקוף או לא. ריבה אילצ'נקו, שבעלה ובתה נהרגו בכביש זה, מהמסוכנים בארץ: "כאילו מישהו צוחק עלינו. זה כביש, לא מחברת של ילד בכיתה א'"

 

מותר או אסור לעקוף? כביש 31 ()
מותר או אסור לעקוף? כביש 31

תנאי הדרך הגרועים בצומת שליד שדה צבי היו בין הגורמים לתאונה הקטלנית שבה נהרגו בשבוע שעבר שתי נערות, אביב נחמיאס וסימור נחום. בכביש הקצר יחסית נפגעים בממוצע 16 בני אדם בשנה בתאונות. אבל בישראל בכלל, ובדרום בפרט, עוד כבישי דמים רבים אחרים. אחד מהם הוא כביש 31, בין ערד לים המלח. בתמונה למעלה ניתן לראות כיצד נראה קטע מהכביש המסוכן.

 

 מנתוני אור ירוק עולה כי בעשור האחרון נהרגו רק בקטע כביש זה, שאורכו 27 ק"מ, 15 בני אדם וכ-300 נפגעו בתאונות דרכים. בכביש כולו, אחד המסוכנים בארץ, נהרגו בעשור האחרון 76 בני אדם ו-122 נפצעו קשה. עידו, שנוסע יום יום מאזור באר שבע לעבודתו באזור המלונות בים המלח, סיפר: "בחלק מהכביש אתה לא מבין מה לעשות. יש מקומות שאתה אפילו לא יודע מה זה – זה קו מקווקו, עם קו לבן, עם קו של פעם קודמת, פשוט לא ברור".

 


ריבה אילצ'נקו נאבקת למען שיפור כביש 31 מאז שאיבדה את בעלה איגנט ובתה מאיה לפני כשנה באותו קטע בין ערד לים המלח. למראה תמונות הכביש הגיבה בתסכול: "זה נראה זוועה, כאילו מישהו שם צוחק עלינו. זה כביש, לא מחברת של ילד בכיתה א', איך אפשר לעשות דבר כזה? למה בכבישים בירושלים, שבהם נוסעים ראשי המדינה, זה לא נראה ככה?"

 

עוד סיפרה: "קראתי אתמול על הילדות שנהרגו בצומת שדה צבי, גם שם מסוכן. למה אנחנו צריכים לקבל את זה? מעבר לכך זאת לא דרך - רק לסמן את הכביש, לא משנה איך הוא יהיה מסומן. למה אין גדר הפרדה? אחרי כל כך הרבה אנשים שנהרגו על הכביש הזה אסור שהוא ייראה ככה ושינהגו בו. המלחמה שלי תימשך, למרות שזה קשה. אני מגדלת עכשיו לבד שני ילדים. אבל אם אלוהים השאיר אותי ואת הבת שלי על הרגליים, זה סימן שאני צריכה להמשיך להילחם על הכביש הזה".


ריבה אילצ'נקו ושני ילדיה, באזכרה לאב שנהרג בכביש 31 (צילום: רועי פלצמן, עמותת אור ירוק) (צילום: רועי פלצמן, עמותת אור ירוק)
ריבה אילצ'נקו ושני ילדיה, באזכרה לאב שנהרג בכביש 31(צילום: רועי פלצמן, עמותת אור ירוק)

מפגינים בכביש 31 (ארכיון) (צילום: רועי פלצמן, עמותת אור ירוק) (צילום: רועי פלצמן, עמותת אור ירוק)
מפגינים בכביש 31 (ארכיון)(צילום: רועי פלצמן, עמותת אור ירוק)
 

עידו מוסיף כי הוא ונהגים אחרים בכביש מרגישים שהסימונים לא רלוונטיים לתנאי הדרך: "איפה שמותר לעקוף - אי אפשר, ואיפה שאסור - אפשר. ברגע שהחוקים לא ישימים, חלק מהאנשים מפרים אותם ולא מתייחסים לסימונים. ואם אתה שומר חוק, אתה יכול להיתקע אחרי משאית זמן רב בלי שום צורך. במקרה היותר גרוע אתה יוצא לעקיפה וברגע האחרון מבין שזה מסוכן מאוד. אני רואה בדרך לא מעט אנשים שעושים את זה. זו סכנת נפשות, ובלילה זה על אחת כמה וכמה".

 

דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית תמר שבשטחה הכביש, אמר כי "זהו אחד משני נתיבי הגישה לאזור ים המלח והסביבה, אבל מדובר בנתיב צר שאינו מאפשר עקיפה בטוחה כמעט לכל אורכו. לצערנו הרב כביש 90 גם הוא אינו מספק פתרון יעיל בשל הצפות חוזרות ונשנות, שקעים בכביש ועוד.

 

"הסימון בכביש 31 נעשה באופן רשלני, זה משקף את הלך הרוח - בכבישי האזור לא נותנים תשומת לב לנוסעים", הוסיף ליטבינוף. "יש לבצע תיקונים מעמיקים, להרחיב את כביש 31 לנתיב דו מסלולי שיאפשר עקיפה זהירה ובטוחה".

 

מחברת נתיבי ישראל נמסר: "בכביש 31 ממזרח לערד ועד לים המלח מבוצעות עבודות לסימון חדש של הכבישים בהתאם להנחיות משרד התחבורה, לפיהם לכל סימון של קו הפרדה מתווסף קו מקביל. לפי הוראות הביצוע המופיעות בהנחיות, על הקבלן לסמן את הקו הנוסף ורק לאחר מכן מוחקים את שאר הסימונים. הקו החדש הוסף ועתה מתבצעת עבודה אינטנסיבית של צוותים, 24 שעות ביממה, על מנת למחוק את הסימונים המיותרים. העבודות מתבצעות לפי סדר עדיפויות בטיחותי ובתיאום עם משטרת ישראל. עבודות המחיקה יושלמו עד סוף שבוע הבא. אנחנו מודים לנהגים הערניים שהתריעו על מצב הסימונים ומבקשים מציבור הנהגים לדווח ל-2120* על כל מפגע בדרך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים