שתף קטע נבחר

הכשלונות הגדולים של הוליווד ב-2015

מאחורי השיאים הקופתיים וכלל הכנסות של 11 מיליארד דולרים שגרפו האולפנים האמריקנים, מסתתרים כמה כשלונות מהדהדים. הפלופים של האחים וורנר, הלכלוכים בהפקת של "ארבעה מופלאים", המשבר בזוגיות של אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט, וקללת ה-23 באוקטובר. הצד האפל של 2015

זו היתה שנה מדהימה עבור הוליווד. אחרי דעיכה מתונה אך מגמתית של מכירות כרטיסים (ומנגד עליה הדרגתית בפעילות הפיראטית ברשת), נסקו המכירות במהלך השנה עם אינספור שיאים שנשברו, במיוחד בחודש האחרון עם הסחף האדיר של "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר". על פי חברת רנטרק, שמנתרת את שוק הקולנוע בארצות הברית, כלל ההכנסות של האולפנים השונים חצו את 11 מיליארד הדולר במהלך 2015 - שיא חדש ואופטימי לשם שינוי. 

 

את מצעד המנצחים הגדולים של הוליווד הובילו אולפני יוניברסל ודיסני. יוניברסל צעדו בבטחה לאורך כל השנה עם "מהיר ועצבני 7", "המיניונים" ובעיקר "עולם היורה" שבחודש יוני פתח בסערה עם שיא חדש של 208 מיליון דולר - לסוף שבוע ראשון. כמובן ש"הכוח מתעורר", חצי שנה אחרי, ניתץ את השיא עם פתיחה של 247 מיליון דולר והתחיל להחזיר את ההשקעה האדירה של דיסני בלוקאספילם. שאר חברות הבת של תאגיד הקולנוע הכל יכול הביאו גם הן תמורה לבעלים: מארוול עם "הנוקמים: עידן אולטרון" ופיקסאר עם "הקול בראש".

 

 

"העובדה שאנחנו שוברים שיאים מכל עבר ב-2015, למרות התחרות הגדולה מול המסך הקטן וערוצי בידור אחרים, מבטאת את חוסנה של תעשיית הקולנוע והיא ניצחון אדיר לדרך המסורתית בצפייה בסרטים", קובע האנליסט פול דרגארבדיאן. "מ'צלף אמריקאי' ל'עולם היורה' ועד 'Straight Outta Compton', 'קריד' 'מלחמת הכוכבים' וגם רצף של סרטי אינדי מעולים ביניהם, זו היתה שנה שתפיג כל טענה על כך שחווית הצפייה בבתי הקולנוע היא מיושנת ולא רלוונטית".

 

אבל מול הצד המואר של הכוח הקולנועי שזהר השנה בכל מאודו, יש גם צד אפל - נוצץ פחות. מול כל ההצלחות הקופתיות היו גם כמה כשלונות מהדהדים. פרויקטים מושקעים שפשוט לא דיברו אל הקהל, או גרוע יותר - אכזבו אותו. הפלופים הגדולים ביותר נפלו במגרש של אולפני וורנר ברוס.

 

הם דווקא פתחו את השנה עם הצלחה מסחררת בדמות "צלף אמריקאי" של קלינט איסטווד. שגרף 350.2 מיליון דולר בצפון אמריקה. אבל משם ואילך הכל התחיל להידרדר. ממש כמו הדרמה "משברים בע"מ" עם סנדרה בולוק, לה הוקדש תקציב של 28 מיליון דולר והושבו רק רבע מתוכו. לא סתם נקרא הסרט בארה"ב: "Our Brand Is Crisis". מאוד מתאים לוורנר ברוס השנה.

 

אופרת החלל עטורת האפקטים "עלייתה של ג'ופיטר " היתה אמורה להמשיך את המומנטום של "צלף אמריקאי" מהמזרח התיכון אל החלל החיצון, אך השיגור של ההפקה הגרנדיוזית נכשלה. למרות תקציב ענק בסך 176 מיליון דולר, שקנה כוכבים מדומים בשמיים וכאלה אנושיים בדמות מילה קוניס, צ'אנינג טייטום ואדי רדמיין על הסט, הסרט פתח בפברואר עם 18.3 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו בצפון אמריקה ב-47.3 מיליון דולר בסך הכל. הצלחה קופתית בסין הביאה מעט נחמה למפיקים כשבסך הכל הניב "עלייתה של ג'ופיטר" 183.8 מיליון דולר מסביב לכדור הארץ - שנראה קטן מדי פתאום.

 

הכשלון הזה סימן על המשך הידרדרותם של האחים לנה ואנדי וואשובסקי, הידועים כיוצרי טרילוגיית "המטריקס". יצירתם הקודמת "ענן אטלס" אולי זכתה לשבחים, אך הביאה לחור עמוק בכיס של השניים שהפיקו ומימנו בעצמם. הם ניסו למלא אותו מחדש בהפקת "עלייתה של ג'ופיטר" ונכשלו. למזלם, הפעם אלו הם האחים וורנר - לא וואשובסקי - שמשלמים את המחיר. וזה עוד כלום ביחס להפסדים שנאלצו הוורנרים לספוג באוקטובר עם "פן".

 

ג'ו רייט הבריטי לקח על עצמו לעבד מחדש את אגדת פיטר פן עם ספינות מעופפות באפקטים, פיראטים מרושעים ונימפות צבעוניות. עם תקציב של 150 מיליון דולר רייט ליהק את יו ג'קמן, רוני מארה, אמנדה סייפריד, גארט הדלונד וקארה דלווין. את התפקיד הראשי הפקיד אצל ליווי מילר בן ה-12, והוא - כמו פיטר פן האיקוני - חוזר לעולם האמיתי עם טראומה: הסרט גרף 34.9 מיליון דולר בלבד בארצות הברית ו-126.5 בכל העולם - מרחק של עשרים מיליון דולר פלוס מתקציב ההפקה. אגב, גם בישראל ויתרו על "פן" במהרה ואחרי כשבוע ניתן היה לצפות בו בעיקר בדיבוב לעברית. לא סימן טוב.

 

אחרי שקיעתן של ספינות הפיראטים המעופפות מ"פן" הגיע תורן של אלו המשוחזרות של "בלב ים". לא שזה לא היה צפוי - כמו כל סרט ימי גדול - אבל ההפקה הגרנדיוזית של הבמאי רון הווארד בהשרת מובי דיק לא תקעה עוגן ברשימת שוברי הקופות. מאה מיליון דולר השקיעו הוורנרים בדרמה שפתחה בארצות הברית עם 11 מיליון דולר בלבד. בינתיים עומד מאזנה על 76.1 מיליון דולר מכל העולם (22.3 מיליון בארה"ב). אולי היציאה בישראל השבוע תנווט את ספינתו של כריס המסוורת' לחוף מבטחים מעבר לתקציב.  

 

"בלב ים" מסכם גם שנה נוראית באופן אישי של כריס המסוורת' והתסריטאי צ'ארלס לוויט, שהיו שותפים לפלופים נוספים ב-2015 - דווקא מבית יוניברסל. המסוורת' למשל הוביל את מותחן האקשן "בלאקהט" של מייקל מאן, שעלה 70 מיליון דולר והשיב למפיקיו סכום מגוחך של 19.5 מיליון דולר מכל העולם (שמונה מיליון בארה"ב). לוויט אחראי על עיבוד ספר הפנטזיה "הבן השביעי" בכיכובם של ג'ף ברידג'ס וג'וליאן מור, שעלה 95 מיליון דולר. הקהל האמריקני לא התרשם והזרים בקופות 17.2 מיליון דולר בלבד. הנחמה הגיע משאר העולם ולבסוף גרף הסרט 114.1 מיליון דולר. לא מספיק.

 

מילא המסוורת' ולוויט, מה תגידו על הפיחות במעמדם של אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט. הם דווקא לא נכנסו למים ונשארו "ליד הים", אבל הדרמה הרומנטית של השניים שעלתה ליוניברסל עשרה מיליון דולר, הניבה סכום מביך של 538 אלף דולר בארצות הברית. בתוספת הכספים שנאספו מכל העולם בראשות השוק האיטלקי והאוקראיני החזיר הזוג הנוצץ של הוליווד 2.5 מיליון דולר. זה הכל. משבר בזוגיות?

 

אחרי הכשלון של הזוג ג'ולי-פיט, של האחים וואשובסקי ושל האחים וורנר, נמשך גם זה של האחיות מארה. לרוני מ"פן" מצטרפת קייט מארה, מכוכבות "ארבעה מופלאים". אולי זהו הריב המתוקשר בין הבמאי הצעיר ג'וש טרנק לבוסים שלו, או אכזבה יוצאת דופן מסרט גיבורי על גדול, אבל נסיבות הכשלון ההפקתי של פוקס/המאה ה-20 משך את האש מהפקות שהלכו חלק ופשוט צללו בקופות. בכל אופן, ארבעת המופלאים שעלו 120 מיליון דולר, הצליחו להחזיר כ-167.9 מיליון דולר מכל העולם, אחרי פתיחה בינונית של 25.6 מיליון דולר - בעקבותיה הגיעו הלכלוכים וחילופי ההאשמות

 

מי שניצלו מכשלונות מהדהדים השנה הם אולפני סוני, שבדרך כלל מהווים שק החבטות של המבקרים והקהל. לאחרונה הם למדו לקח והפנו את מרב המשאבים להפקות טלוויזיה. בזירה הקולנועית הם שינו כיוון ומשקיעים בעיקר בסרטים קטנים - המבקרים עדיין לא אוהבים, וגם לא בטוח שהקהל, אבל לפחות הנפילה פחות גבוהה כשהתקציב נמוך. ועם זאת, גם סוני זכתה למעידה משמעותית משלה עם "אלוהה" - הקומדיה של קמרון קרואו בכיכובם של ברדלי קופר, אמה סטון ואלק בולדווין. 37 מיליון דולר הושקעו בפרויקט, והכנסותיו עומדות כרגע על 26.2 מיליון דולר (80 אחוז מהן מארה"ב).

 

אז איזה לקחים צריכים המפיקים והמפיצים לאמץ לקראת 2016? לא בטוח שיש כאלה, זוהי קלישאה ידועה בהוליווד שאם היתה נוסחה להצלחה כולם היו משתמשים בה. ולמרות זאת, בכל הנוגע לתוכן, קיבלנו תזכורת שסרטי ים ואוקיינוסים - כאלו המתרחשים על ספינות ישנות, עם או בלי פיראטים - נדונים לכשלון מראש. זה קרה בעבר וגם השנה עם "פן" ו"בלב ים". וגם אפשר כבר להפסיק לעשות סרטים על סטיב ג'ובס. אחרי שאשטון קוצ'ר גילם אותו וכשל, זה קרה גם למייקל פאסבנדר. הוא אולי יהיה מועמד לאוסקר על "סטיב ג'ובס" של דני בויל, אך הסרט שעלה 30 מיליון דולר, החזיר רק 25. 

 

בכל הנוגע להפצה אפשר להסיק מסקנה אחת ברורה: אסור בתכלית האיסור להוציא סרט ב-23 באוקטובר! אוקטובר ידוע כחודש מקולל, ולכן יוצאים במהלכו לא מעט זוועתוני אימה זולים ודי רווחיים, ברוח יום שישי ה-13 באוקטובר שנודע בשטניותו ההיסטורית. מבחינת הוליווד, השנה היה זה יום שישי ה-23 באוקטובר שהיה מועד לפורענות. שלושה סרטים כושלים יצאו לאקרנים במהלכו, ושלושתם נמנים על רשימת הפלופים של השנה: סרט האקשן הפנטסטי "צייד המכשפות האחרון", הדרמה המוזיקלית למבוגרים "רוק בקסבה" והדרמה המוזיקלית לבני נוער "ג'ם וההולוגרמות".

 

במקרה של "צייד המכשפות האחרון", עמדו לרשות הבמאי ברק אייזנר תקציב של 90 מיליון דולר וקאסט לוהט בראשות וין דיזל, שרק חצי שנה לפני כן הוביל את המרדף הקופתי עם "מהיר ועצבני 7". אבל מה שעבד עם מכונית מהירה לא הצליח עם מטאטא מקרטע. עם יציאתו ב-23 באוקטובר גרף הסרט 10.8 מיליון דולר ובסך הכל 27.3 מיליון בארצות הברית. רובלים, פזוס ובאטים שזרמו מרחבי העולם פיצו על המפלה עם הכנסות 108.3 מיליון דולר בסך הכל.    

 

מבוכה דומה לזו של וין דיזל, חווה ביל מארי - שבגיל 65 פחות מתרגש מכשלונות קופתיים. את "רוק בקסבה" הוא הוביל ביחד עם קייט הדסון, זואי דשנל והתגלית מישראל, לים לובאני. ההפקה הצנועה של ברי לוינסון עלתה כ-15 מיליון דולר. אחרי פתיחה חלשה של 1.4 מיליון דולר בארצות הברית, סיכם הסרט את הסיבוב האמריקני שלו עם שלושה מיליון דולר (לא ברור כמה הכניס בניכר). במקביל יצא "ג'ם וההולוגרמות" שגיבורותיו המוזיקאיות הצעירות היו אמורות לסחוף את בני הנוער. ובכן גם תקציב צנוע של חמישה מיליון דולר לא בא על סיפוקו עם 2.2 מיליון הכנסות מכל העולם בסך הכל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנג'לינה ג'ולי ב"ליד הים". טובעת
לאתר ההטבות
מומלצים