שתף קטע נבחר

שון פול: "זוכר אנרגיות טובות מישראל"

אמן הדאנסהול הג'מייקני שון פול חוזר להופעה בישראל, היכן ש"הקהל גדול, האנרגיות טובות והאתרים מלהיבים". רגע לפני הנחיתה הוא משתף בסודות מאולפן ההקלטות עם ביונסה וריהאנה, מסביר איך יוצרים להיטים בינלאומיים לאורך שני עשורים - וגם את הקשר בין אמנות לקים קרדשיאן. ראיון

"אני זוכר מופע מאוד גדול, אנרגיות טוב שהיו. זה היה טיול נהדר בשבילי", אומר הזמר שון פול, כשהוא נזכר בביקור האחרון שלו בישראל ב-2007. "קודם הגענו לתל אביב, ואחר כך יצא לנו להסתובב בירושלים כדי לראות אתרים. אני רק זוכר שהתלהבתי להיות שם. זה היה לפני לא מעט שנים, חבל שאני לא זוכר יותר".

 

זוכר מופע גדול ואת הכותל. שון פול (יח"צ) (יח
זוכר מופע גדול ואת הכותל. שון פול(יח"צ)
 

עכשיו יש לו הזדמנות נוספת להיזכר. ב-23 בינואר יגיע זמר הדאנסהול הג'מייקני המוערך לישראל, ויעלה לבמת היכל מנורה מבטחים בתל אביב (על מופעי החימום הופקדו להקת קפה שחור חזק, אליעד נחום, הראפר איזי וגל מלכה). כשהוא מתבקש להרחיב על הופעת החורף ביעד הלוהט, נכנסת אשת היח"צ לתמונה ומבהירה היטב ש"אנחנו לא רוצים לדבר על האקלים". הדיון בסכסוך הישראלי-פלסטיני, זה שגרם ללא מעט אמנים אחרים לפסוח עלינו בסיבוב ההופעות, יורד מבעוד מועד השולחן בצעד מחושב.

   

ובעצם, למה לו פוליטיקה עכשיו? פול, שפרץ לתודעה באמצע בשנות התשעים עם להיטים כמו "Baby Girl", מעדיף להתמקד בקריירה במהלכה הצליח לשמור על רלוונטיות מרשימה גם בעשור השני של שנות האלפיים, לא מעט בזכות בחירות מוזיקליות נכונות ושיתופי פעולה מוצלחים עם השמות החמים בתעשייה.

  

הלהיט עם ביונסה. "שיר שישב בול"
 

עם ביונסה הוא הוציא את "Baby Boy" המגה מצליח, עם ריהאנה את "Break It Off". בתיק העבודות שלו עוד אפשר למצוא שמות ענק כמו אנריקה איגלסיאס, דמיאן מארלי, ניקי מינאז', ג'סי ג'יי, איגי אזליה, מייג'ור לייזר, פול מקרטני ופארל וויליאמס. לא רע עבור כוכב פופ בן 42.

 

"אני מנסה לעקוב אחרי כמה שיותר טרנדים", הוא מנסה לתמצת למשפט אחד הישרדות בתנאי השטח המשתנים תמידית של עולם הפופ. "אני מחפש מקצבים יותר עדכניים ומודרניים, רוצה להכיר את הז'אנרים של העבר ולהמשיך קדימה. אני כל הזמן מחפש לראות איך אני יכול להישאר מעודכן - מבחינת נושאים רלוונטים ומבחינת הפקה. אני רואה מה כולם עושים. זה חשוב מאוד אם אתה במוזיקה הפופולרית".

 

"אני כל הזמן רוצה להישאר מעודכן" (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
"אני כל הזמן רוצה להישאר מעודכן"(צילום: gettyimages)

יש לך ספקות לפעמים? זה עולם אכזר עבור יצרן להיטי רחבות שעובד כל כך הרבה שנים.

 

"כן, זה קורה לאנשים כל יום, שאומרים 'אני לא יודע אם אני יכול להמשיך לעשות את מה שאני עושה'. אבל יש גם כאלו שמסתכלים על החיים ואומרים 'זה בשבילי ואני ממשיך'. אני אחד האנשים האלה. אני נוטה לקפוץ מעל המכשולים במקום לתת להם למנוע ממני לרוץ אחרי חלומותיי".  

 

עם כל השינויים שהתעשייה עברה, אתה חושב שקל או קשה יותר לפרוץ היום?

 

"זה תלוי. האם היה קל יותר למוחמד עלי או למייק טייסון להיות אלופים? האם היה קל יותר עבור פלה להיות הכדרוגלן הטוב ביותר או אולי למרדונה ומסי? אלה זמנים שונים לגמרי, אז קשה להשוות. אני פשוט משתמש בכל מה שאני יכול לטובתי, ככל שהזמנים מאפשרים לי. אני משתמש בטוויטר, פייסבוק, אינסטגרם, דברים שאף פעם לא הייתי צריך לעשות לפני כן. זה יכול להיחשב טרדה, אבל זה גם כדרך להוציא את האמנות שלך החוצה".

 

אז אתה אומר שאמן פופ חייב היום להבין בטכנולוגיה ומדיה חברתית כדי לקדם את עצמו.

 

"לא, אני לא חושב שאמנים צריכים להיות מאסטרים של מדיה חברתית כדי להצליח, אלא שאמנים שהם גם מאסטרים יכולים להצליח. תסתכל על קים קרדישאן - יש לה מילניוני עוקבים אבל היא לא אמנית, היא לא מוכשרת במובן הזה. אבל היא מוכשרת ביכולת שלה לעורר עניין שיגרום לאנשים להתעניין בה. זה עוזר לאנשים מסוימים, לא לכולם. יש אנשים שהשירים שלהם מככבים במקום הראשון במצעדים ואין להם את כמות העוקבים שיש לי. זה מגוחך".

 

לך זה הלך קל?

 

"כשטוויטר יצא לא חשבתי שאני צריך אותו, לא אהבתי אותו ולא רציתי לעשות זאת, אבל עכשיו אני מאוד בעניין. זה פשוט הפך למשהו שהבנתי שאני יכול להשתמש בו".

 

עם ריהאנה. "כל שיר שאני מקליט אני חושב שהוא יהיה טוב"
 

אתה עובד עם שמות שמאשרים זאת.

 

"אני מסתכל יותר על האספקט האמנותי של העבודה. אני באמת מקשיב לשירים, לקצב. בכל פעם שאני עושה שיתוף פעולה, הקצב צריך להיות נכון. אם הקצב והצליל לא היו מתאימים לא הייתי עושה אותו. ביונסה הביאה לי את שיר שישב בול ולא היה צריך לעשות בו הרבה. השיר שעשיתי עם ריהאנה היה שונה. היא באה לג'מייקה, הקלטנו עשר גרסאות, בחרתי את הכי טוב ועבדנו על זה".

 

יש מישהו שאתה מפנטז על לעבוד איתו ועוד לא יצא לך?

 

"יש הרבה, אבל בשליפה אני יכול לתת לך פטי וואפ (ראפר אמריקאי. ע.פ). הייתי רוצה גם לעבוד עם סולנית פופ כמו אריאנה גרנדה".

 

 

מפנטז על אריאנה גרנדה. שון פול בהופעה הקודמת בישראל (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מפנטז על אריאנה גרנדה. שון פול בהופעה הקודמת בישראל(צילום: ירון ברנר)

אי פעם עבדת על להיט, לבד או עם אמן גדול, שלא חשבת שיהיה להיט והפך לכזה - או ההיפך?

 

"אני פשוט כותב הרבה שירים ומקווה שהטוב יצוף. זה רק תלוי בתפיסה של הציבור, של מה פופולרי עכשיו. יש שירים שהיו להיטי ענק בכל העולם, כמו 'Get Busy', ואחרים שהצליחו פחות בעולם אבל בצרפת הם ממש עבדו, כמו 'As Times Goes On' למשל. לפעמים אני עושה שירים שכנראה לא נשמעים מודרניים או מעודכנים, אבל אני פשוט שומע את הגדולה במלודיה או בקצב.

 

כאמן אני שם לב לטרנדים הפופולריים אבל לא תמיד נותן לזה להשפיע על מה שאני עושה. כל שיר שאני מקליט אני חושב שהוא יהיה טוב. אני לא עושה שיר ואומר 'או, זה שיר בינוני אז הוא לא יהיה במצעדים'. יש לי חלומות עבור כל אחד מהם".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שון פול. "קופץ מעל המכשולים וממשיך עם החלומות"
לאתר ההטבות
מומלצים