שתף קטע נבחר

אם לא תעבדו על המנוף בסופה - תפוטרו

בזמן שענף הבנייה מחזיק בתואר המפוקפק של שיאן תאונות העבודה במשק - עובדים קובלים כי המעסיקים אילצו אותם להמשיך לעבוד גם בימי הסופה, על אף החשש לחייהם. מנופאית: אמרו לנו שאנחנו חייבים לבוא לעבוד, או שלא נגיע יותר לעבודה. רק השבוע נהרג עובד בניין נוסף

התאונות בענף הבנייה המשיכו גם השבוע לגבות את חייהם של עובדים הממשיכים להגיע לעבודה גם בתנאי מזג אוויר קשים. רק השבוע נהרג באתר בחיפה עובד בניין נוסף, ובכך הגיע מניין ההרוגים לשישה מתחילת השנה הנוכחית. בינתיים, עובדים רבים, קובלים כי המעסיקים אינם מתייחסים לאזהרותיהם ומאלצים אותם להמשיך לעבוד גם בימי הסופה, על אף החשש שהם מביעים לחייהם.

 

הצעת חוק: לוחות הנצחה לפועלים באתרי בנייה

מחיר תאונות העבודה: 10 מיליארד ש' בשנה

מכת תאונות: 24 פועלי בניין נהרגו בשנה

2014: 61 נהרגו בתאונות עבודה - חצי בבנייה

 

"מנהל העבודה אמר לנו: 'אתם חייבים לבוא לעבוד אחרת מחר אין לך למה לבוא לעבודה'", מספרת בראיון ל-ynet קסניה זוב, מנופאית באתר בנייה. צפו בראיון שערך עמית קוטלר באולפן ynet איתה ועם דני אייזנמן, יו"ר איגוד המנופאים.

 

 

זוב חוותה היטב על בשרה את הסיכונים. באוקטובר האחרון כמעט נפלה מהמנוף בשל רוחות חזקות. "ניסיתי לרדת מהמנוף ופשוט נדחפתי וכמעט נפלתי", היא מתארת, "החזקתי רק בידיים בגובה של 45 מטר, וכל החיים עברו לנגד עיני. סיפרתי על זה למנהל העבודה שלי והוא שאל אותי אם אני שוב מוכנה לעלות למנוף אחרי שעה שעתיים. פשוט קמתי והלכתי".

 

איינזמן מציין כי הבעיה טמונה באי קיום נהלי הבטיחות בענף, ומאיית על כלל העובדים בתחום. לדבריו, "יש מנופאים שמתעללים בהם. אני מכיר אישית את רוב האנשים שהקריבו את חייהם. לא תמיד מנהלי הפרויקטים מבינים מה עושה המנוף הזה באתר שלהם. אחר כך מגלים שמישהו חיפף בהוראות הבטיחות או שמפקח העבודה תקוע בחדר שלו. דרישות הזויות של המפעילים או חוסר ידע גורמים לאסונות הללו".

 

184 הרוגים ב-5 שנים, 1,000 פצועים בינוני-קשה בשנה

ענף הבנייה מחזיק בתואר המפוקפק של שיאן תאונות העבודה במשק. על פי דו"ח מרכז המחקר של הכנסת שפורסם בדצמבר האחרון, בשנים 2015-2010 נהרגו 184 פועלי בניין בתאונות במהלך העבודה, המהווים כ-54% מן ההרוגים בתאונות עבודה בכלל המשק (343 הרוגים). עוד עולה, כי בכל אחת מהשנים הללו, שיעור ההרוגים בענף עמד על למעלה ממחצית מכלל תאונות העבודה במשק.

 

ב"קואליציה למאבק בתאונות הבניין", שהוקמה כדי להילחם במכת תאונות העבודה בענף הבנייה, מספרים כי קיבלו במהלך השבוע שעבר פניות רבות של עובדים החוששים לעבוד באתרים בשל תנאי מזג האוויר אך נדרשים לעשות זאת על ידי מנהלי העבודה והקבלנים, תוך איום בפיטורין אם יסרבו.

 

על פי נתוני הקואליציה, בשנה שעברה נהרגו כ-31 עובדים. מספר הפצועים עומד על למעלה מ-7,000 בשנה, מתוכם, להערכת הקואליציה, יותר מ-1,000 פצועים באורח בינוני עד קשה, אשר לרבים מהם נגרמות נכויות בלתי הפיכות.

 

על פי הקואליציה, 18 עובדים לפחות נפצעו באורח בינוני עד קשה מתחילת שנת 2016, כלומר במשך ארבעה שבועות בלבד. עם זאת מעריכים בקואליציה כי מספר הפצועים גדול אף יותר, אולם קיים קושי בהשגת הנתונים בשל אי קיום חובת הדיווח למינהל הבטיחות.

  

"אלו נתונים מחרידים ומטרידים בכל מובן אפשרי", אומרת עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקואליציה, "בכל שנה נהרגים עשרות ונפצעים אלפי עובדי בניין, אך המדינה מקצה משאבים מעטים עד גיחוך לפיקוח על בטיחות העובדים, במידה שמבטאת זלזול בוטה בחיי העובדים ורווחתם. אתרי בנייה בהן מתרחשות תאונות ממשיכים לעבוד באין מפריע. קבלנים רשלנים אינם משלמים שום מחיר - לא בהרשעה פלילית, לא בפיצויים כספיים משמעותיים, לא בהשעיית רשיונם ואפילו לא בגינוי חברתי".

 

אחת הבעיות המרכזיות לדבריה, היא סירוב של מינהל הבטיחות בתעסוקה במשרד הכלכלה - האמון על אכיפת הוראות הבטיחות - להעביר מידע על התאונות שהתרחשו, וכן למסור את שמות ההרוגים ואת שמות הקבלנים. "מדוע מקבלים הקבלנים חיסיון מפני פרסום שמם? מדוע לא רשאי הציבור לדעת מהו רקורד הבטיחות של חברות הבניה? מדוע לא מיודעים אנשי הבטיחות אודות התאונות שהתרחשו, נסיבותיהן ולקחיהן - כדי להפיק לקחים ולמנוע את התאונה הבאה? מדוע לא מופסקת העבודה באתרים בהן התרחשו תאונות? אסור להמשיך ולהשלים עם המצב הקיים".

 

 (צילום מסך) (צילום מסך)
(צילום מסך)

 

פיקוח אפסי - מפקח אחד בכל אזור ירושלים והשפלה

ראובן בן שמעון, ממונה בטיחות במקצועו, שעבד בעבר במוסד לבטיחות וגהות, מספר כי אתר הבנייה בחיפה שבו נהרג השבוע פועל - חזר כבר למחרת לתפקוד רגיל. במקרה אחר הוא מספר על מנופאים שעבדו עם תעודות מזויפות. "לו היה פיקוח כמו שצריך היו עולים על זה מבעוד מועד. האנשים על המנוף יכולים להרוג את האנשים למטה", הוא מסביר.

 

בן שמעון הקים לאחרונה את הפורום למניעת תאונות עבודה. "התחום מאוד פרוץ", הוא מבהיר, "אין מספיק מפקחים במינהל הבטיחות. כך למשל, יש מפקח אחד בכל אזור ירושלים והשפלה - אשדוד, אשקלון ומודיעין. בנוסף, מגייסים אנשים לא מקצועיים לענף, אין מספיק מנהלי עבודה, אין תמריצים שיאפשרו הקפדה על בטיחות, התכנון של הבניה לוקח המון זמן - אבל אין כמעט הטמעה של הבטיחות, ובחוק אין הוראה להעסיק ממונה בטיחות בכל אתר במשרה מלאה".

 

בהסתדרות מציינים כי עובדים רבים בענף מועסקים כעובדי קבלן ולא כעובדי חברות הבנייה, תוך שהם סובלים מהפרה שיטתית של זכויותיהם עקב היעדר פיקוח ואכיפה בתחום. יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, יזם לאחרונה את הקמת איגוד המנופאים בארגון, אליו הצטרפו עד כה מאות עובדים. במפגש שהתקיים בתחילת השבוע בבית ההסתדרות בנוכחות מפעילי מנופים ועגורנים, הוא קרא להסדיר מיד את תנאי העבודה בענף, הסובל בין היתר מחוסר פיקוח ומליקויים רבים שעלולים לסכן חיי אדם.

 

עו"ד גדיר ניקולא מהמחלקה משפטית בארגון קו לעובד, ציינה בנייר עמדה שפרסמה לאחרונה בנושא, כי "חברות הבנייה בישראל הפועלות גם כיזמות בפרוייקטים פרטיים וכקבלני ביצוע בפרוייקטים בתקצוב ממשלתי בהיקפים גדולים, אינן נמדדות על אחריות תאגידית בתחום הבטיחות ומניעת תאונות. אין במכרזים של רשות מינהל מקרקעי ישראל או של רשויות שלטוניות אחרות כל התניה בנושא הבטיחות ומחויבות היזם או החברה הקבלנית לדאוג לנושא הבטיחות מעבר לחובה הכללית. העסקת קבלני משנה רבים באתרי הבניין יוצרת מציאות כאוטית ומקשה מאד את הפיקוח על ביצוע הוראות הבטיחות".

 

עוד צוין, כי "רמת הפיקוח המורגשת בשטח הינה אפסית. למעט במקרים של תאונות קטלניות וקשות – אין כלל נוכחות באתרי הבנייה של מפקחי משרד הכלכלה שאמורים להבטיח את תנאי הבטיחות באתרים. עובדי בנייין העובדים שנים – וגם בעלי תפקידים בכירים יותר – מספרים שמעולם לא נתקלו במפקח של משרד הכלכלה באתרים בהם עבדו. אחרים מתארים תלונות שהוגשו בגין אתרים מסוכנים ונהלי בטיחות לקויים אשר נותרו ללא מענה. לפועל מן השטח אין כתובת ברורה אליה יכול לפנות בתלונה במקרה של הפרת נהלי בטיחות המסכנים את חייו".

 

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר בתגובה: "בשבוע שעבר נשלחו הוראות בטיחות אשר מחייבות וידועות לכל הקבלנים ומנהלי העבודה. אי עמידה בהוראות וסיכון חיי אדם יכולים להביא לסגירת אתר בנייה ועד הגשת כתבי אישום. אמנם קיים מחסור בפקחים, למול 12 אלף אתרי הבניה, אך אנו מבקשים לדעת על כל האירועים ומדגישים כי הם יבדקו בכל מקרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים