שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כמה את באמת צריכה לעלות בהריון?
    הריוניות רבות מוטרדות מהקילוגרמים שנוספים למשקלן במהלך התקופה. כמה קילוגרמים צריך לעלות בכל שלב של ההריון ולאן כל המשקל הזה הולך? מומחית מסבירה

    הבטן מתעגלת והמספר על המאזניים עולה בהתאם: עלייה גדולה מדי במשקל עלולה להגדיל את הסיכון להתפתחות סוכרת הריון, יתר לחץ דם וסיבוכים במהלך הלידה, שלא לדבר על סימני מתיחה שנשארים על פני העור ותוספת הקילוגרמים לאחר הלידה.

     

    עלייה קטנה מדי במשקל גם היא לא מומלצת עבור אישה בהריון, מאחר והדבר מגביר את הסיכון ללידה מוקדמת או לתינוק קטן מדי, יחד עם סיבוכי הריון אחרים. קצב קבוע של עלייה במשקל הוא הטוב ביותר עבורך, עבור הגוף שלך, ועבור התינוק שלך.

     

    קראו עוד על הריון ולידה:

    מותר לשתות תה נענע? תזונה בטוחה בהריון

    מה קורה לאברים הפנימיים של האישה במהלך ההריון?

    מדריך התרופות בהיריון: מה מותר וממה להיזהר?

     

    יש מספר פרמטרים שמשפיעים על עליית המשקל בהריון, ביניהם משקל העובר, השיליה ומי השפיר. עם זאת, ברוב המקרים יש לך הרבה מה לעשות כדי לשמור שהעלייה הזו תהיה מתונה ונכונה.

     

    מתחשק לך מלפפון חמוץ? תהני (צילום: shutterstock)
    מתחשק לך מלפפון חמוץ? תהני(צילום: shutterstock)

     

    כך תדעי כמה עלייך לעלות במשקל בתקופת ההריון:

     

    חשבי את ה-BMI

    נהוג לומר כי המטרה לעלייה במשקל בהריון היא 11.5 - 16 קילוגרם. חשוב להבין שזהו הטווח המכוון לנשים שאינדקס מסת הגוף שלהן (BMI) לפני ההריון -  תקין.  ה-BMI מחושב על ידי חלוקת משקל הגוף שלך בגובה בריבוע, כיום אפשר בקלות למצוא מחשבוני BMI ברשת, בהם עלייך למלא את המשקל והגובה, והם נותנים לך את ה-BMI ומשמעותו. רק אחרי שיהיה בידייך ה-BMI, תוכלי לקבוע את יעד העלייה שלך במשקל.

     

    העלייה במשקל, להבדיל מה-BMI, היא לא מדע מדויק. קצב העלייה תלוי במגוון גורמים כמו קצב חילוף החומרים, רמת הפעילות וכמובן הגנטיקה. הקונגרס האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה (ACOG) מציע הנחיות כלליות לעלייה במשקל, בהתבסס על טווחי ה- BMI השונים, ובהתאם לכל טרימסטר.

     

     

    המלצות אלה מיועדות להריון עם עובר יחיד.

     

    כמה לעלות במשקל בכל שליש?

    במהלך השליש הראשון העובר שלך עדיין קטן מאוד, לכן את לא צריכה להוסיף יותר מקילו וחצי עד שני קילוגרמים במהלך השליש כולו. עם זאת, אם את סובלת מבחילות הריון שפוגעות לך בתיאבון, ייתכן שלא תעלי בכלל במשקלך ואולי אף תרדי מעט. זה בסדר, כל עוד התיאבון שלך ישתפר ותפצי על כך במהלך השליש השני.

     

    בשליש השני בהריון, העובר מתחיל לגדול באופן משמעותי. אם התחלת את ההריון במשקל תקין, תוסיפי בתקופה זו כשישה קילוגרם.

     

    בשליש השלישי והאחרון, משקל העובר כבר משמעותי יותר, ואת צפויה להוסיף עוד כחמישה קילו.

     

    עלייה הדרגתית במשקל חשובה לא פחות ממספר הקילוגרמים, מאחר והעובר זקוק לצורך גדילתו ברחם, לאספקה קבועה ויציבה של רכיבי תזונה וקלוריות.

     

    באופן מעשי, קשה לעקוב אחר המלצות אלו באדיקות. יהיו שבועות בהם תצטרכי להפגין שליטה אדוקה בתזונתך, ויהיו שבועות שבהם התאבון לא יהיה בשיאו. אל תתני למספר על המשקל להלחיץ אותך, כל עוד המשקל הכולל שלך עומד בטווח המומלץ לך - את במצב מצוין.

     

    ממה מורכבת תוספת המשקל?

    אולי זה מרגיש לך כאילו כל המשקל מתרכז בבטן, אבל זה לא מדוייק. הנה הפירוט הממוצע לעלייה של כ-13 קילוגרם במשקל:

     

    תינוק: 3.4 ק"ג

    שיליה: 0.7 ק"ג

    מי שפיר: 0.9 ק"ג

    הגדלת רחם: 0.9 ק"ג

    רקמת שד אימהית: 0.9 ק"ג

    נפח דם אימהי: 1.8 ק"ג

    נפח נוזלי הגוף של האם: 1.8 ק"ג

    מאגרי שומן האם: 3 ק"ג

     

    בשליש האחרון עלייך לאכול 500 קלוריות יותר (צילום: shutterstock)
    בשליש האחרון עלייך לאכול 500 קלוריות יותר(צילום: shutterstock)

     

    על מנת להקפיד על המשקל, הישקלי פעם בשבוע ושימי לב לשינויים במשקל. הישקלי באותו מכשיר ובאותו הזמן של היממה, הקפידי על לבוש דומה מפעם לפעם והתייעצי עם הגורם המטפל שלך לגבי תקינות הקצב והעליה.

     

    כמה קלוריות באמת צריך לאכול?

    המפתח לעלייה בריאה במשקל בהריון, היא תזונה מאוזנת ומגוונת. כבר ידוע כי הביטוי "אוכלת בשביל שניים" הוא מיתוס - או לכל הפחות הגזמה. אינך צריכה להכפיל את כמויות המזון שצרכת לפני ההריון.

     

    גם בהקשר זה, ההמלצות משתנות לפי שלבי ההריון. במרבית המקרים, במהלך הטרימסטר הראשון אינך צריכה כל תוספת קלורית. החל מהשליש השני, עלייך להוסיף כ-300 קלוריות ליום לתזונה הקבועה. בשליש האחרון של ההריון שלך תצטרכי קרוב ל-500 קלוריות נוספות ליום ביחס למה שאכלת לפני שנכנסת להריון.

     

    ככלל, במקום רק לאכול כמויות גדולות יותר, התמקדי באכילת מזונות בעלי ערך תזונתי איכותי שייתנו לך אנרגיה, שיסייעו לך להפחית את הבחילות (במידה ואת סובלת מהן) ויזינו את הפלא המדהים שמתפתח ברחמך.

     

    דגלים אדומים בעלייה משקל

    במידה ואת מעלה יותר מקילו וחצי בכל שבוע בשליש השני, או יותר מקילו בכל שבוע בשליש השלישי, במיוחד אם זה לא נראה קשור לאכילת יתר או צריכת יתר של נתרן - בידקי עם הרופא שלך, מאחר ויכול להיות שזהו סימפטום של רעלת הריון.

     

    חשוב לשים לב גם למקרה שבו את לא מעלה כלל במשקל במשך שבועיים ברציפות במהלך החודש הרביעי ועד השמיני של ההריון.

     

    המשקל הזה יירד אי פעם?

    נשים רבות חוששות שהן יתקשו לרדת את המשקל שהעלו במהלך ההריון. ראשית, זכרי שאת משקל העובר, מי השפיר והשיליה את תורידי כבר בלידה עצמה. יהיו עוד כמה קילוגרמים שינשרו בחודשים שלאחר הלידה.

     

    יש המון דרכים בריאות כדי לרדת במשקל לאחר הלידה - חלקן גם דרכים נהדרות לפגוש אמהות טריות אחרות (כמו קבוצות הליכה עם עגלה בפארק או שיעורי יוגה אמא-תינוק). קיימים מכוני כושר או קבוצות התעמלות אשר מציעים טיפול בתינוקות קטנטנים בזמן שאת מתעמלת. זוהי גם דרך מצוינת לעשות פסק זמן ולקבל רגע קטן בשבילך. נוסף על כך, נשים מניקות נוטות לרדת במשקל מהר יותר מאלה שאינן מניקות.

     

    כמה הבטן גדלה במהלך ההריון? צפו:

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    הכותבת היא מנהלת מדעית בחברת "אבוט", יצרנית סימילאק





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "כמה את באמת צריכה לעלות בהריון?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים