שתף קטע נבחר

כמה זמן יקח לכם למצוא עבודה?

למה למנהלים ולבכירים לוקח הרבה יותר זמן למצוא עבודה? מדוע סטודנטים ונהגים לחוצים פחות, ומה אפשר לעשות כדי לזרז עניינים? חיפוש עבודה במספרים

בשיתוף אתר AllJobs

 

תקופה של חיפוש עבודה מלווה בדרך כלל בחוסר וודאות לגבי התהליך: כמה זמן ייקח לי למצוא את העבודה הבאה שלי, האם אני עושה את זה כמו שצריך, ומה עוד אני יכול לעשות כדי להצליח?

 

רבים לא יודעים זאת ומן הסתם מכניסים את עצמם ללחץ מיותר בתהליך, אבל חיפוש עבודה אורך 3 חודשים בממוצע. הוא תלוי בגורמים חיצוניים - כמו היצע המשרות שיש בתחום הספציפי בשוק ורמת ההתאמה, וגם בנתונים "יבשים" כמו מרחק והיקף המשרה המבוקשת.

 

למנהלים בכירים לוקח יותר זמן למצוא עבודה

בדקנו מהם התחומים שבהם לוקח הכי הרבה זמן למצוא עבודה, והנה התוצאות: ניהול בכיר - 4.2 חודשים, מערכות מידע - 3.6 חודשים, רכש ולוגיסטיקה - 3.4 חודשים, תוכנה - 3.4 חודשים, ומשפטים - 3.4 חודשים.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מדוע זה ככה? מטבע הדברים, למנהלים בכירים לוקח יותר זמן למצוא עבודה. הנתונים אמנם מצביעים על ארבעה וחצי חודשים, אך יש מקרים שזה יכול להגיע גם לחצי שנה ולפעמים אף לשנה שלמה. הסיבה לכך היא שככל שמטפסים במעלה ההיררכיה הארגונית, מספר התפקידים קטן והתחרות על כל משרה היא רבה יותר. יחד עם זאת, למשרה נחשקת שכזו המועמדים גם מוכנים לחכות זמן רב יחסית ולוקחים זאת בחשבון.

 

במקצועות טכניים כמו מערכות מידע ותוכנה, הליך המיון בדרך כלל יהיה ארוך ומעמיק ולכן גם שם התהליך ייקח זמן רב יותר. בתחום הרכש והלוגיסטיקה, מספר המשרות המוצעות הולך ומצטמצם במהלך השנים. לרוב, בגלל כניסה של אוטומציה ומחשוב מתקדם. עובדים שעדיין מחפשים עבודה בתחום זה, יאריכו בשל כך את זמן החיפוש, אך לא באופן משמעותי.

 

בתחום המשפטים, ידוע כי קיימת הצפה ארוכת שנים של בוגרי משפטים, והשוק אינו ערוך לקלוט כמות כזו - דבר שמאריך את תקופת החיפוש עבור המועמדים.

 

המסקנה: שילוב של תחומים מבוקשים + תהליך מיון ארוך = הם אלו שיוצרים זמן חיפוש ארוך יותר.

 

באילו תחומים מוצאים מהר?

לאחר שראינו באילו תחומים לוקח הכי הרבה זמן למצוא עבודה, בדקנו את התחומים שבהם התהליך הוא הקצר ביותר. הנה מה שראינו: עבודות לסטודנטים - 2.6 חודשים, עבודות כלליות - 2.7 חודשים, ונהגים שליחים והפצה - 2.7 חודשים.

 

מה למדנו מזה? שהתחומים שבהם קל יחסית למצוא עבודה, כוללים, ברוב המקרים, דרישות קבלה גבוהות פשוטות יחסית ותהליך המיון אליהם אינו אורך זמן רב. לדוגמה, בניגוד לניהול בכיר, כאן לא נמצא ראיונות עומק, ניתוחים גרפולוגיים ובדיקה קפדנית מול ממליצים.

 

כמו כן, בתחומים אלו קיימת תחלופת עובדים גבוהה - דבר שעשוי לקצר את התהליך כי מגייסים אליהם כל הזמן באופן בלתי פוסק. ולגבי נהגים? רישיון נהיגה, ניסיון על הכביש ואמינות - הן מילות המפתח.

 

המסקנה: זמן חיפוש העבודה משקף את הניסיון ורמת המקצועיות של התפקיד המחופש. ככל שהתפקיד מצריך ניסיון, מקצועיות, ואחריות גדולה יותר – כך תהליך המיון יהיה ארוך ומורכב יותר. קחו לדוגמה מנכ"ל: אף ארגון לא יגייס אליו מנהל כללי, מבלי לבדוק אותו קודם בציציות. הבדיקות האלו לוקחות זמן, ותפקידים עם אחריות – נבדקים תמיד בקפידה. לעומתם, עובדים כלליים ללא מקצוע וניסיון – ימצאו עבודה מהר יותר.

 

איך אפשר לזרז עניינים?

חשוב להבין שמדובר בממוצע, וכמו כל ממוצע – גם פה יש סטיות תקן, ויש כאלו שנמצאים מעליו ומתחתיו. כלומר – בתוך הממוצע יש שונות. כמו כן כדאי לזכור שלמרות שמדובר בנתונים אובייקטיביים ו"חיצוניים", תהליך החיפוש תלוי בסופו של דבר גם בנו, מחפשי העבודה, ואנחנו בהחלט יכולים להשפיע עליו ולנסות לקצר אותו. למשל, באמצעות הדברים הבאים:

 

1. להיות אקטיביים בתהליך - השוק של היום דורש מאיתנו להיות הרבה יותר אקטיביים בבניית הקריירה שלנו ולפעול בכיוונים שונים. לדוגמה: לדאוג לא לפספס אף משרה ע בתחום שלנו, להפעיל קשרים ולא להתבייש לספר לאנשים שאנחנו מחפשים עבודה. הרעיון הוא להפוך מ"מחפשים" למועמדים מובילים.  

 

2. לדעת "בול" מה אנחנו רוצים - לפעמים זה הדבר הקשה ביותר בתהליך חיפוש עבודה - לדעת מה אנחנו רוצים, ולאילו משרות לשלוח קורות חיים. שווה להשקיע מחשבה ולהתמקד בתחום שבאמת מעניין אותנו. כמו כן, לא כדאי לשלוח קורות חיים בצורה עיוורת, אלא רק למשרות אשר אנחנו עומדים בדרישות הסף שלהן.

 

3. להצטייד בקורות חיים מעולים - שמותאמים למשרה ועונים על מה שהמעסיק מבקש. קורות החיים צריכים לשרת אותנו ולעזור למעסיק להבין בזמן הקצר ביותר, שאנחנו מתאימים לתפקיד הספציפי שאותו הוא רוצה לאייש.

 

4. להתכונן לראיון העבודה – אנחנו נתקלים בהרבה אנשים שפשוט מגיעים לראיון – ומקווים לטוב. צריך ללמוד כיצד להתראיין, באופן שיאפשר לנו למכור את עצמנו. ניתן לעשות זאת באמצעות סדנאות, או בלמידה עצמית בספרים וברשת.

 

הכותבת היא מנהלת מחלקת התוכן והמחקר ב-AllJobs

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: שמרית אסף
עינב בוימפלד
צילום: שמרית אסף
מומלצים