שתף קטע נבחר

קלאסיות צעירות: ילידות 86' מחליפות סטטוס

השנה הצטרפו לסטטוס ה"אספנות" - לו זכאיות מכוניות בנות 30 או יותר - כמה יצירות נוסטלגיות שישראלים רבים זוכרים. וגם כמה אקזוטיות מהפוסטרים. במי מהן הייתם משקיעים?

גיל 30 הוא משהו מיוחד בעולם הרכב, לפחות בישראל. כאשר מכונית נכנסת לעשור הרביעי של חייה היא זכאית לסטטוס "אספנות". המשמעות - מספר הקלות בתנאי הרישוי והביטוח, עם טסט רק פעם בשנה במקום פעמיים לרכב מיושן-רגיל, ואגרות רישוי וביטוח מאוד מוזלות. מנגד, הן אינן מורשות לנוע בין 7 ל-9 בבוקר בימי חול.

 

תחביב האספנות, שצובר תאוצה בישראל בשנים האחרונות, מהווה בילוי סוף שבוע מועדף על חובבי מכוניות ישנות, שמעדיפים נוסטלגיה של ריח שמן ואבק על ריח ניילונים של רכב חדש. נוסטלגיה למכוניות שהיו פשוט מכוניות בלי מחשבים ועזרי נהיגה, בלי מסכי מולטימדיה ענקיים או אבזור מותרות מיוחד. ילידות 1986 אמנם מודרניות יחסית עם מזגנים, חלונות חשמל ואפילו רדיו-טייפ, אבל עדיין מדובר במכוניות שמעלות בכולנו געגוע נוסטלגי. חלקנו גדלנו בהן כילדים, אחרים למדו בהן נהיגה ואולי אף רכשו אחת כרכב ראשון חבוט וזול.

 

אז אילו מכוניות כדאי לנו לרכוש היום ולהפוך לאספנות, או אף לייבא מחו"ל? קבלו רשימה של הבולטות והשוות יותר, ופחות:

 

אופל אומגה ()
אופל אומגה

 

אופל אומגה

הנסיון האחרון של אופל להתחרות בקטגוריית היוקרה, ואחת ממכוניות הנוסעים האחרונות של המותג עם הנעה אחורית. האומגה, ששווקה גם באוסטרליה תחת מותג הולדן, בארה"ב כקאדילק קאטרה ובשווקים אחרים תחת השם שברולט, הייתה סדאן (או סטיישן) גדולה ומהודרת. היא החליפה את הרקורד שזכורה כאן יותר, ולא זכתה אצלנו להצלחה. לאחר שני דורות, האומגה עזבה את פס הייצור בלי מחליפה בשנת 2003.

 

אקורה לג'נד (הונדה לג'נד מחוץ לארה"ב) ()
אקורה לג'נד (הונדה לג'נד מחוץ לארה"ב)

 

אקורה (הונדה) לג'נד

השם לג'נד הוא אמנם אחד המפורסמים של הונדה, אבל לא רבים יודעים שהוא נולד דווקא ממכונית שתכננה רובר הבריטית. הונדה, שחיפשה באותם שנים דרכים להציג מכונית בלי הצורך להשקיע את מלוא עלות הפיתוח בעצמה, שכרה את שירותי רובר - אז עוד חברה בריטית עצמאית - כדי שתפתח לה את מכונית הסדאן היוקרתית. הלג'נד נמכרה בארה"ב תחת מותג אקורה הצעיר (שבשנות ה-90 החליף שמה ל-RL ואחר-כך ל-RLX), וביתר העולם כהונדה. עם השנים הלג'נד הפכה לפלטפורמה להצגת טכנולוגיות מתקדמות, אך למעט לזמן קצרצר כמעט ולא שווקה בישראל. 

 

 

ב.מ.וו סדרה 7

הדור השני של מכונית הפאר הגרמנית, שידוע בשם הקוד E32. סדרה 7 של 1986 הייתה ב.מ.וו ראשונה להציע מתלים מתכווננים אלקטרונית, ורשימת האבזור שלה הייתה דימיונית לאותן שנים: מקרר, טלפון מובנה ופקס(!), מושבים אחוריים מתכווננים עם קירור וחימום ועוד. גרסת העל של ה-7, ה-750i עם מנוע V12 ראשון של ב.מ.וו בייצור סדרתי, נפח של 5.0 ליטר ו-300 כ"ס, הייתה כה מהירה עד שב.מ.וו הגבילה את מהירותה המרבית אלקטרונית ל-250 קמ"ש, לראשונה בתולדותיה. ייצור ה-E32 הופסק ב-1994, לאחר שיוצרו למעלה מ-300 אלף יחידות.

 

ג'יפ רנגלר (YJ) ()
ג'יפ רנגלר (YJ)

 

ג'יפ רנגלר

לפעמים נדמה שהרנגלר היה איתנו עוד מאז המצאת הגלגל, אבל רכב השטח בעל העיצוב הקלאסי נכנס לייצור בשנת 1986. הוא החליף את ה-CJ, שלמרות הדימיון בעיצוב אינו קשור אליו מכנית. הדור הראשון של הרנגלר, שם קוד YJ, הוצג תחת אמריקן מוטורס (AMC) רגע לפני רכישתה ופירוקה על-ידי קרייזלר, שהפכה אותה לחטיבת ג'יפ המוכרת לנו כיום. הרנגלר הציע מנועי AMC ותיקים עם ארבעה או שישה צילינדרים, שחלקם נשאר בייצור עד לשנת 2006 כאשר הוצג הדור השלישי שלו - המשווק עד היום עם מנועי קרייזלר בלבד.

 

פונטיאק לה-מאן, דייהו רייסר לאמריקה ()
פונטיאק לה-מאן, דייהו רייסר לאמריקה

 

דייהו רייסר

בשנת 1986 נולדה גם דייהו רייסר, או סופר-רייסר בהמשך, מכונית שהפגישה לראשונה את ישראל עם מותג דייהו הקוריאני. זו הייתה בעצם אופל קאדט בייצור קוריאני, עם עיצוב כמעט זהה ומכלולים מכניים מיושנים. זה לא מנע ממנה מליהנות מהצלחה נאה בישראל, והיא אף שווקה בעולם תחת מספר שמות, בהם פונטיאק לה-מאן בארה"ב. הרייסר הוחלפה לבסוף על-ידי הנובירה והלאנוס, קודמתן של שברולט קרוז ושברולט אביאו/סוניק בהתאמה.

 

וולוו 480 ES ()
וולוו 480 ES

 

וולוו 480 ES

מה קורה כשוולוו מנסה להיות לא מרובעת? התשובה היא ה-480 ES, מכונית האצ'בק ייחודית עם פנסים קדמיים מתרוממים ודלת אחורית שרק הזכוכית בה נפתחת - השראה שנלקחה מה-1800 ES הקלאסית. ה-480 הייתה וולוו ראשונה עם הנעה קדמית, והציעה מנועי ארבעה צילינדרים רוחביים בנפח 1.7 או 2.0 ליטר (הראשון גם בגרסת טורבו). המכונית הייחודית לא זכתה להצלחה אדירה - רק 76 אלף יחידות יוצרו בתשע שנים. מחליפתה הרוחנית היא ה-C30 המודרנית, ששווקה בישראל עד לפני שנים ספורות.

 

יגואר XJ ()
יגואר XJ

 

יגואר XJ (הידועה גם כ-XJ40)

מכונית הפאר הבריטית הוצגה לראשונה בשנת 1968 ועברה הרבה עדכונים בשלוש "סדרות", אבל דור חדש באמת יגואר חשפה רק בשנת 1986. תחת השם הכמעט-רשמי XJ40, הדור החדש הציע עיצוב מודרני-מלבני, שהרתיע רבים וגרם ליצרנית לחזור לקו העגלגל יותר די מהר. גם העובדה שהמכונית תוכננה בשנות ה-70 ויצאה לשוק באיחור של שנים, בגלל בעיות ייצור, משבר הדלק העולמי ושביתות הענק המפורסמות בבריטיש ליילנד, חברת האם, לא תרמו להצלחה. למרות זאת, פלטפורמת ה-XJ40 חיה לאורך זמן: בשנת 1994 עברה מתיחת פנים והפכה ל-X300, יגואר ראשונה שתוכננה בימי פורד, שרכשה את היצרנית הכושלת ב-1989. ב-1998 עברה עדכון נוסף (X308), ורק בשנת 2003 הגיעה סוף-סוף XJ חדשה לחלוטין.

 

מיצובישי L300 ()
מיצובישי L300

 

מיצובישי L300

המסחרית הקלה של מיצובישי זכתה בישראל לחיים כפולים: תחילה תחת מותג מיצובישי בראשית שנות ה-90, לאחר שהיצרנית הפסיקה את החרם על ישראל. מאוחר יותר תחת מותג יונדאי, עם ה-H-100 הזהה מכנית. שתי המסחריות הללו התבססו על דגם שהוצג בשנת 1986, והציע עיצוב מודרני יחסית ומנועי בנזין ודיזל עם ארבעה צילינדרים. ה-L300, ששווקה בעולם גם תחת השמות "דליקה" (Delica), אקספרס ואפילו כדודג' 1000 במכסיקו, הייתה אחת המסחריות הבולטות בשוק הישראלי בשנות ה-90.

 

סיטרואן GTi AX ()
סיטרואן GTi AX

 

סיטרואן AX

מהמכונית הפופולאריות ביותר של פיז'ו-סיטרואן. ה-AX הקטנה, שהחליפה ב-1986 את הוויזה (Visa), הייתה מכונית סופר-מיני זעירה במונחי היום - אורכה רק 352.5 ס"מ, ארוך בכ-5 ס"מ בלבד מסיטרואן C1 מודרנית, ובסיס הגלגלים שלה עמד על 228 ס"מ - שישה פחות. למרות זאת, תכנון יעיל איפשר מרווח מכובד לארבעה, זאת בעידן טרום מבחני ריסוק והצורך להציע רמת בטיחות נאותה. ה-AX שווקה במבחר מנועי בנזין בנפח של בין 1.0 ל-1.4 ליטר, אך הגרסאות הזכורות ביותר שלה הן הספורטיביות - הספורט וה-GT (שהפכה ל-GTi עם הזרקה לקראת הסוף). אלו הציעו הספק דימיוני כמעט דאז לרכב כה-קטן של עד 100 כ"ס, ויכולת דינמית משובחת.

 

פורד סיירה RS קוזוורת' ()
פורד סיירה RS קוזוורת'

 

פורד סיירה RS קוזוורת'

אחת משתי רפליקות רכבי ראלי שנכללות בכתבה הזו ושאפשר כעת לייבא לישראל. הסיירה RS קוזוורת' הייתה חלומם הרטוב של חובבי רכב רבים בישראל, שרצו את העיצוב האגרסיבי, היכולת הדינמית המשופרת ומנוע ה-2.0 ליטר המוגדש עם 220 כ"ס וקשר ישיר לעולם המירוצים, אך נאלצו להסתפק בסיירה הרגילה עם מנוע 1.3 חלוש (או 2.0 ליטר חלוש קצת פחות אם העו"ש איפשר). הסיירה הרגילה, אגב, הייתה דווקא סיפור הצלחה בישראל - אחד האחרונים של פורד לפני החלפת החברה לאוטומובילים ביבואניתה העכשווית, דלק מוטורס.

 

פורד פסטיבה ()
פורד פסטיבה

 

פורד פסטיבה (קיה פרייד)

בעולם מכירים אותה יותר כפורד פסטיבה (Festiva) או מאזדה 121, אבל לישראל הסופר-מיני היפנית הגיעה רק תחת השם הקוריאני שלה - קיה פרייד. קאיה ליתר דיוק, באותם ימים. הפרייד נולדה - שימו לב כי זה מבלבל - תחת השם פורד פסטיבה ב-1986. על התכנון והייצור ביפן הייתה אחראית מאזדה, והפסטיבה יועדה בעיקר לשוק היפני. ב-1987 יצאה לדרך גרסת קיה שיוצרה ברישיון בדרום-קוריאה, ומעט לאחר מכן ביפן החל ייצור גם של הדגם תחת השם מאזדה 121, אך זה לא נמכר ביפן ויועד לייצוא. אלינו לא הגיע, ואנחנו מכירים את ה-121 העגלגלה שהחליפה אותו וזכתה לכינוי הפופולארי "בינבה".

 

פורשה 959 עם נהג פורשה האגדי, וולטר רוהל ()
פורשה 959 עם נהג פורשה האגדי, וולטר רוהל

 

פורשה 959

פורשה שקלה להיכנס לקבוצה B של מירוצי הראלי, ופיתחה לצורך כך מכונית מירוץ חדשה בשם 959 - עם הנעה כפולה, מנוע טווין-טורבו אחורי ועיצוב נהדר. המכונית התחרתה לבסוף באירועי ספורט מוטורי אחרים, בהם הפריז-דקאר בו זכתה במקום הראשון עם רנה מטגה והשני עם ג'קי איקס. גרסת הכביש של ה-959 הציעה 444 כ"ס והאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך פחות מ-4 שניות, ולמהירות מרבית של 320 קמ"ש. נדירותה הופכת אותה כיום לאחת הפורשה המבוקשות (ויקרות) ביותר בעולם.

 

רובר 800, התאומה של הונדה לג'נד ()
רובר 800, התאומה של הונדה לג'נד

 

רובר 800

האחות התאומה של הונדה לג'נד שפתחה את הכתבה. רובר 800 הייתה מחליפת ה-SD1, והציעה בתחילה עיצוב מחודד-מלבני דומה, שלא זכה לפופולריות ושונה במהרה. במקום רובר החזירה את הסבכה המסורתית שליוותה את דגמיה עד למכירת המותג מבריטיש איירוספייס לידי ב.מ.וו, פירוקו ומכירת חלקה של לנד רובר לידי פורד ועד לסגירתו בשנת 2005, בתום חמש שנות גסיסה אחרי שב.מ.וו נפטרה ממנו בשנת 2000. ה-800 הוצעה עם מנועי ארבעה או שישה צילינדרים והנעה קדמית, והוחלפה על-ידי ה-75.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ילידות 1986 פורשה 959
ילידות 1986 פורד סיירה RS קוזוורת'
ילידות 1986 ג'יפ רנגלר YJ
ילידות 1986 יגואר XJ40 סובריין
ילידות 1986 ב.מ.וו סדרה 7 E32
ילידות 1986 סיטרואן GTi AX
ילידות 1986 וולוו 480 ES
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים