שתף קטע נבחר

הרכיבה על אופניים וקורקינט חשמליים תותר רק מגיל 16

ועדת הכלכלה אישרה את תקנות הבטיחות החדשות בנושא קורקינטים חשמליים והעלאת גיל המינימום לרכיבה חוקית על אופניים חשמליים מ-14 שנים ל-16. רכיבה בחושך על קורקינט תתאפשר רק עם אפוד זוהר

גיל המינימום לרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים יהיה מעתה 16 שנים, כך קבעה ועדת הכלכלה. בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה בראשות היו"ר חבר הכנסת איתן כבל, אישרה היום את התקנות שהגיש משרד התחבורה בנושא הסדרת השימוש בקורקינט (גלגינוע) חשמלי ואופניים חשמליים. גיל המינימום לשימוש בשני הכלים יעמוד מעתה על 16 שנה. העלאת גיל הרכיבה תיכנס לתוקף בעוד קצת למעלה מחודש – 30 יום לאחר הפרסום ברשומות. יתר סעיפי התקנות, הכוללים שינוי בתקנים, יכנסו לתוקף בעוד כ-4 חודשים.

 

אופניים חשמליים - גיל הרוכב הוא רק מספר

הולכי רגל מול אופניים חשמליים: 'סכנת מוות'

 

מה אומרים בני נוער על ההחלטה:

 

המשקל המרבי של קורקינטים יעמוד על 30 ק"ג בלבד. הספק מנועי החשמל יעמוד על 250 וואט והמהירות המרבית תהיה מוגבלת ל-25 קמ"ש. בנוסף אושר כי על רוכבים קורקינט - בכל גיל - תחול חובת חבישת קסדה, ובשעות החשכה או בזמן ראות לקויה מחמת תנאי מזג אוויר או כל סיבה אחרת גם אפוד זוהר. רכיבה תותר על שבילי אופניים בלבד או על הכביש ויאסר להרכיב אדם נוסף. בינתיים לפחות לא יחויבו רוכבים ברישוי הקורקינטים, אולם יחויבו להדביק מדבקה (בגודל של 6X5 ס"מ) עם שם היצרן, הודעה על הגבלת גיל הרכיבה, מספר סידורי, משקלו ומשקל מרבי של הרוכב, הספק ומהירות מרבית ולחץ אוויר בצמיגים.

 

מנסים למנוע את הסכנה - רכיבה על קורקינט חשמלי מגיל 16 (צילום: מוטי קמחי ) (צילום: מוטי קמחי )
מנסים למנוע את הסכנה - רכיבה על קורקינט חשמלי מגיל 16(צילום: מוטי קמחי )

 

 

לפני אישור התקנות החדשות, שמטרתן העיקרית בטיחות הרוכבים ובעיקר הצעירים בהם, הציג מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, את עקרונות ההסדרה שגיבש המשרד בהתאם לדרישת ועדת הכלכלה. כולל אישור להשקעה של כרבע מיליארד שקלים בשנים הקרובות בהקמת רשת שבילי אופניים האמורה לחבר את כל הרשויות במטרופולין תל אביב. יצחקי אמר גם כי גם משרד התחבורה תומך במתן סמכויות אכיפה לפקחים עירוניים, ואישר כי בקרוב יחל המשרד במסע הסברה רחב היקף העוסק במודעות לתקנו החדשות.

 

בכל הנוגע לרישוי, רישום וביטוח אפשרי לכלים חשמליים, לא התקבלה כל החלטה למרות שלנושא זה יש תמיכה רחבה במשטרה, בוועדת הכלכלה ובמשרד התחבורה. יו"ר כבל אמר כי בכוונתו לדרוש תיקונים אלה בשלב מאוחר יותר, במטרה להסדיר לגמרי את השימוש בכלים ולהגביר את הבטיחות על המדרכות ובכבישים.

 

לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, "אישור התקנות המאפשרות רכיבה על קורקינט חשמלי והעברת סמכויות האכיפה לרשויות המקומיות, יביאו להסדרת הנושא ויגבירו את יעילות האכיפה כנגד רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. כמו כן הם יפחיתו את סכנת הפגיעה בהולכי הרגל במדרכות בערים".

 

בתגובה לדרישת ארגון "חיים בדרך מתונה" לאסור לחלוטין את השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים עד שימצאו פתרונות לכל הסוגיות הנידונות, אמר כבל כי "הסוסים כבר מזמן ברחו מהאורווה ואי אפשר לגזור על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה". כבל אמר בין היתר כי הורים לא מסוגלים לעמוד בלחץ של ילדיהם ומבקשים כי יחוקקו תקנות מגבילות. שלא במפתיע, התנגדות להעלאת גיל הרכיבה הגיעה מיבואני האופניים. כך למשל מר יובל גינסברג, יבואן של אופניים חשמליים: "מה פתאום הוחלט להעלות את הגיל? זאת גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. מחצית הרוכבים עדיי לא הגיעו לגיל 16. 

 

כדאי להזכיר כי לפי נתונים שנחשפו לאחרונה, יש זינוק במספר תאונות הדרכים עם אופניים חשמליים. לפי נתוני המכון הלאומי לחקר הטראומה, ב-2015 הוכפל מספר הנפגעים מאופניים וקורקינטים חשמליים לעומת 2014, וגדל פי 7 ביחס ל-2013.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
אופניים חשמליים - מגיל 16 בלבד
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים