שתף קטע נבחר

מחקר: מה הקשר בין דולפינים למעמד החברתי של ילדים?

ממצאי מחקר חדש מוכיחים כי ילדים עם אוטיזם או הפרעות קשב וריכוז שעוברים טיפול באמצעות דולפינים, מצליחים לשפר את הכישורים החברתיים. החוקרת: "ילדה עם סינדרום השתיקה הסלקטיבית שכמעט ולא דיברה החלה לתקשר עם הסביבה ופתאום התקשרה לחברות"

מחקר חדש מוכיח לראשונה את יעילות 'הטיפול הדולפיני' (טיפול באמצעות דולפינים) על דפוסי התנהגות חברתיים בקרב ילדים. המשמעות היא שמפגשים עם דולפינים מסייעים בשיפור מצבם החברתי של ילדים עם קשיים.

 

מחקרים קודמים הראו יעילות של הטיפול על מצבים רגשיים, אך דפוסי התנהגות במצבים חברתיים לא נבדקו עד כה. המחקר, שבסיסו באוקספורד, בוצע על ידי סופי דוניו, בוגרת התכנית להוראת מדעים וטכנולוגיה בקמפוס אילת, אוניברסיטת בן-גוריון.

 

עוד בערוץ הורים:

- שיבא: לא מפרידים תינוק מאמו בניתוח קיסרי

- שלב אחר שלב: משלוח המנות הכי יפה בכיתה

- חודשיים הכנות ליום הולדת בלרינות

 

המחקר, שפורסם ב-Inter-Disciplinary.net, בוצע בקרב ילדים הסובלים מבעיות רגשיות ומלקויות כגון הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם. המחקר בדק ארבעה ממדים בהתפתחות הילד: הפן הרגשי, הקוגנטיבי, החברתי וההתנהגותי.

 

נמצא כי המפגשים של הילדים עם הדולפינים מעניקים להם חוויות חיוביות, מהנות ומחזקות. לדברי החוקרת, "המפגשים משפרים לילדים את המוטיבציה ואת התנהגותם בחיי היום יום". תוצאות המחקר הראו שיפור בכישוריהם החברתיים של הילדים בהשפעת הדולפינים - 73% מהילדים שיפרו במידה מסוימת את התנהגותם ואצל 91% מהילדים ניכר שיפור בתחום הרגשי.

 

 

בואו נחזור רגע להתחלה - סופי דוניו החלה את דרכה כמדריכת צלילה בשנת 1991, קצת אחרי שהוקם ריף הדולפינים. "כבר אחרי פרק זמן קצר מאוד שמתי לב לתגובה של אנשים לדולפינים", היא מספרת. "החלטתי שיש כאלה שהייתי רוצה להעניק להם קצת יותר. כך התחלתי לפתח את התוכנית שלי - חוויה תומכת בעזרת דולפינים".

 

- אילו ילדים מתאימים לטיפול בעזרת דולפינים?

"לפני שהתחלתי את התוכנית, כיוונתי אותה לילדים עם כל מיני בעיות רגשיות, תחושתיות, חברתיות, ילדים מגיל 6 עד 16 בערך. מדובר בתוכנית אחד על אחד, תוכנית שנתית, כל ילד שנה מינימום. כמובן שהיו גם מקרים של ארבע שנים ושמונה שנים עם ילד אחד, תלוי באורך התהליך, אבל זה יוצא דופן.

 

ילדים שגרים באילת מגיעים לטיפול פעם בשבוע. ילדים שגרים במרכז הארץ מגיעים כל חודש לארבעה ימים רצופים ואילו הילדים שמגיעים מחו"ל – כל חודשיים לשבועיים.

 

"כאשר התחלתי לפתח את התוכנית, חקרתי מה קרה בעולם. התחלתי ללמוד באוניברסיטה תואר ראשון בפסיכולוגיה, המשכתי לתואר שני במדעים וטכנולוגיה (אני מאמינה שצריך ללמוד מגוון תחומים).

 

"עכשיו, למשל, אני לומדת לתואר שני בפסיכותרפיה בקמפוס של אוניברסיטת בן גוריון באילת, במסגרתו עשיתי את המחקר שלי. במחקר בדקתי את ההשפעה של 'טיפול דולפיני' על ילדים הסובלים מבעיות רגשיות ומלקויות כגון הפרעת קשב וריכוז ואוטיזם. עכשיו אני ממשיכה לפתח כלי מהימן להערכת ההתקדמות בטיפול באמצעות דולפינים".

 

שיפור במעמד החברתי

תחום תרפיה עם דולפינים ("Dolphine assisted therapy") הוא חדש יחסית, שהחל להתפתח רק בשנות השמונים בארצות הברית. שני מחקרים שנעשו בתחום בדקו, כל אחד בנפרד, את ההשפעה של טיפול תומך דולפינים – אחד על התחום הקוגניטיבי והשני על התחום הרגשי. בגלל מגבלה זו, זכו שני המחקרים לביקורת נוקבת בעולם האקדמי.

 

"כשהתחלתי לעבוד על המחקר, פרופ' מירי עמית, לשעבר דיקנית קמפוס אילת ופרופ' נדב ששר שהחליף אותה, לקחו אותי תחת חסותם", מספרת דוניו. "החלטתי לאשש את שני המחקרים הקודמים ולבדוק שוב – כיצד משפיעה הצלילה עם דולפינים על בעיות רגשיות וקוגניטיביות אצל ילדים בו זמנית. בנוסף, רציתי לבחון גם את ההשפעה על הפן החברתי. עשיתי את המחקר שלי על 11 ילדים בגילאים 6 עד 14.

 

"הם השתתפו בתוכנית מדצמבר 2009 ועד יולי 2010 ומאוקטובר 2010 ועד יולי 2011, במשך שישים שעות טיפול בממוצע. מתוכם, אחד הילדים היה אוטיסט בתפקוד נמוך שהגיע לטיפול מחו"ל, לילדים אחרים יש בעיות קשב וריכוז ואף היפראקטיביות, לחלקם יש גם בעיות רגשיות. תוצאות המחקר העלו כי יש שיפור התנהגותי אצל 73% מהילדים המטופלים ושיפור משמעותי במעמדם החברתי".

הילדים מקבלים ביטחון ומוטיבציה. צילום: הדס ציון ( ) ( )
הילדים מקבלים ביטחון ומוטיבציה. צילום: הדס ציון
 

- איך מתבצע הטיפול?

"ילד מגיע למתחם הריף בבוקר. תחילה הוא נמצא מחוץ למים, משחק עם הדולפינים ומאכיל אותם. בהמשך מחליפים לחליפת צלילה ונכנסים למים והוא גם פוגש ילדים אחרים. בכל מקרה, קודם כל מדובר בתרפיה אישית, אבל חשוב לנו גם לבדוק את האינרקציה בין הילדים".

 

- בין המטופלים שלך יש יותר בנים או בנות?

"יש הרבה יותר בנים, ללא ספק. אמנם, נגיד עכשיו יש לי ילדה על ספקטרום אוטיסיטי שהתחילה אצלי טיפול השנה – היא שקטה, לא כל כך יודעת להסביר את עצמה, אם לא דואגים לה, היא לא תבקש. כבר בשבוע אחרי הטיפול הראשון היא התחילה להיפתח וההתנהגות שלה התחילה להשתנות.

 

לפייסבוק הורים של ynet כבר הצטרפתם? היכנסו

 

"עוד מקרה שזכור לי הוא של ילדה בת 16, עם סינדרום השתיקה הסלקטיבית – היא כמעט ולא מדברת עם אנשים, רק עם אמה ואחותה. אמא שלה הביאה אותה לטיפול, וכאשר פניתי אליה, היא כמובן לא ענתה. יש לי כלל – לפני שאנחנו מתחילים את התוכנית, אני שואלת כל ילד, אם הוא מתחבר לתוכנית הטיפולים והאם נראה לו שיהיה לו כיף. גם כאן – שאלתי, אבל לא קיבלתי תשובה. שאלתי שוב ואז שמתי לב שהעיניים שלה פשוט בורקות.

 

"כך הבנתי שהתוכנית מתאימה לה. הן הגיעו ממרכז הארץ ולכן כל סשן טיפולים נמשך ארבעה ימים. כבר אחרי הסשן השני אמא סיפרה שהטלפון בבית כל הזמן תפוס, כי הילדה מדברת עם חברות. שמחתי על השיפור, אבל היא עדיין בחרה לא לדבר איתי או עם המדריכה השניה. פשוט שתקה. ראינו שהיא נהנית מאוד, אבל היא לא הסכימה להוציא הגה מהפה. היא דיברה עם חבר'ה בסביבה, עם המצילים, היא תקשרה מאוד יפה עם הדולפינים, ורק איתנו לא. רק אחרי חודשים ארוכים של טיפול היא סוף סוף הסכימה לדבר גם איתנו".

 

- כל ילד יכול לקבל טיפול עם דולפינים?

"לכל ילד יש בעיות, אבל אני בוחרת לטפל בילדים עם בעיות הכי קשות – בעיות התנהגות, חרדות, טראומות, ילדים שהכי זקוקים לזה, והפעילות נעשת ללא תשלום. אני עושה את זה משנת 1991, כבר 25 שנים.

 

"אגב, פרט לילדים אני עושה עבודה גם עם ההורים. אין אצלי דבר כזה, שהורה מאפסן אצלי את הילד והולך. ההורים נמצאים כל הזמן על הריף, רואים את הילדים שלהם נהנים, רואים את השיפור. אני גם עושה שיחות עם ההורים. אפשר להגיד שבזמן שילד מקבל טיפול עם דולפינים, ההורה מקבל טיפול להתמודדות".






 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הילדים נפתחים ומשנים את התנהגותם
מומלצים