שתף קטע נבחר

רואים תור ומתפוצצים. המחבלים לא צריכים להגיע עד המטוס

במוסקבה, בלוס אנג'לס ובגלזגו הצליחו מחבלים להרוג עשרות בני אדם באולמות הציבוריים של נמלי התעופה. גם אתמול, בבריסל, לא היו צריכים המחבלים המתאבדים להגיע עד המטוס והתפוצצו באולם הנוסעים ההומה אדם. "טרוריסטים שנכנסים לאזור הטרמינל עם מטעני נפץ - כישלון קולוסלי"

 

 

שני הפיצוצים אתמול (יום ג') באולם היוצאים בנמל התעופה זבנטם בבריסל הובילו שורה של מדינות ברחבי העולם לבחון או להגביר את אמצעי האבטחה בשדות התעופה שלהן, והעלו תהייה לגבי הזמן שבו צריכים להיבדק נוסעים עם כניסתם לטרמינל.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות למתקפת הטרור בנמל התעופה בבריסל, שבה נרצחו 10 בני אדם ונפצעו 100, ולפיגוע בתחנת המטרו מאלבאק בבירת בלגיה, שבה נרצחו 20 בני אדם ונפצעו 130. התביעה בבלגיה מסרה כי הפיגוע בנמל התעופה זבנטם, שמשרת יותר מ-23 מיליון נוסעים בשנה, בוצע על ידי מחבלים מתאבדים.

 

רשויות המדינות הגיבו בהעלאת מספר השוטרים בשדות התעופה בלונדון, פריז ופרנקפורט ובעורקי תחבורה גדולים נוספים בשעה שבבריסל הפסיקו את שירותי הרכבות ועצרו את כל הטיסות שתוכננו לאתמול ולהיום.

 

ארה"ב: האבטחה תוגברה בעקבות מתקפת הטרור בבריסל

בארצות הברית, הערים הגדולות הגבירו את האבטחה והמשמר הלאומי תגבר כוחות בשני נמלי התעופה של העיר ניו יורק. ממשלו של ברק אובמה צפוי להודיע על צעדים חדשים להגברת האבטחה בנמלי התעופה.

 

סוכנות של האו"ם כבר מבצעת בימים אלה בחינה של אמצעי האבטחה בנמלי התעופה בעולם בעקבות הפלת המטוס הרוסי במצרים בחודש אוקטובר האחרון באמצעות פחית משקה מוגז. דאעש נטל אז אחריות להתרסקות המטוס בחצי האי סיני שבה נהרגו 224 בני אדם. תקריות אחרות מעולם התעופה גם העלו תהיות אם מטוסי הנוסעים מאובטחים בצורה טובה. בחודש שעבר הצליח מחבל להחדיר מטען נפץ לתוך מטוס בסומליה, לגרום לפיצוץ ולפעור חור במטוס. בשנה שעברה הצליח טייס משנה בחברת התעופה הגרמנית "ג'רמן ווינגס" לרסק בכוונה את המטוס שהטיס והרג את כל 150 נוסעיו תוך ניצול המערכת המיוחדת שמונעת כניסה לתא הטייסים לאנשים לא מורשים.

 

המחבל התפוצץ באולם הציבורי בטרמינל. הפיגוע בנמל התעופה דומודדובו שבמוסקבה ב-2011 ()
המחבל התפוצץ באולם הציבורי בטרמינל. הפיגוע בנמל התעופה דומודדובו שבמוסקבה ב-2011

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

האבטחה תוגברה בניו יורק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
האבטחה תוגברה בניו יורק(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

נקודת חולשה גדולה בנמלי התעופה בעולם היא האופן שבו הם עצמם מאובטחים, בייחוד באזורים שקודמים לרישום הנוסעים לטיסות, שבהם אירעו בעבר פיגועים רבים. "זה נראה לי מוזר שרק מחצית מנמל התעופה מאובטח. ברור שכל נמל התעופה צריך להיות מאובטח מהרגע שאתה מגיע לחניון המכוניות", אמר מתיו פין, מנכ"ל בחברה הפרטית לייעוץ אבטחה בתעופה "אוגמנטיק".

 

מוסקבה 2011: מחבל מתאבד רצח 37 בני אדם בטרמינל

בשנת 2011 פוצץ מחבל מתאבד את עצמו באולם המגיעים בנמל התעופה דומודדובו במוסקבה והרג 37 בני אדם. ב-2013 ירה חמוש למוות באיש אבטחה בנמל התעופה בלוס אנג'לס. חמוש אחר הרג שני אנשים באותו מקום ב-2002.

 

אירוע הטרור הגדול האחרון בנמל תעופה במערב אירופה היה ב-2007, כששני בני אדם ניסו להסיע ג'יפ עמוס בפחיות פרופאן לתוך הטרמינל בנמל התעופה של גלזגו, סקוטלנד. אחד התוקפים נהרג באירוע.

 

סריקות בתחנת הרכבת בוושינגטון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סריקות בתחנת הרכבת בוושינגטון(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
כמה נמלי תעופה הגבירו את האבטחה כדי למנוע פיגועים באמצעות מכוניות ממולכדות או פיגועי דריסה, אבל לרוב הכניסות לנמלי התעופה נותרו פתוחות עבור אלה שנכנסים אליהם ברגל.

 

בניגוד למערב אירופה, במזה"ת ובאפריקה מחמירים בבדיקות

הפתיחות היחסית של האזורים הציבוריים בנמלי התעופה במערב אירופה עומדת בניגוד לנמלי תעופה באפריקה, במזרח התיכון ובדרום-מזרח אסיה, שם נלקחים מהנוסעים המסמכים והמזוודות שלהם עוד לפני שמתירים להם להיכנס לתוך בניין הטרמינל. בטורקיה, למשל, נוסעים ותיקים עוברים שיקוף בכניסה לטרמינל ושוב באזור הרישום לטיסות (צ'ק אין). גם במוסקבה בודקים את הנוסעים בכניסות לטרמינל.

 

"שני טרוריסטים שנכנסים לאזור הטרמינל עם מטעני נפץ, זה ללא ספק כישלון קולוסלי", אמר פיני שיף, לשעבר מנהל אבטחה בנמל התעופה בן גוריון בישראל וכיום מנכ"ל ארגון חברות האבטחה בישראל.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

בניירובי, בירת קניה, הרשויות נמצאות בכוננות גבוהה מפני פיגועים של ארגון הטרור האיסלאמיסטי "א-שבאב". הנוסעים בנמל התעופה בעיר מתבקשים לצאת מהמכוניות שלהם וחיפושים מתבצעים בתוכן במחסום שנמצא במרחק של קילומטר מהטרמינל המרכזי. בניירובי ובנמלי תעופה אחרים כמו במנילה, בירת הפיליפינים, הנוסעים חייבים להעביר את הדרכונים ואת התיקים שלהם במכונות שיקוף כדי לזכות בגישה לתוך בניין הטרמינל.

 

הוספת מכונות שיקוף לפני הכניסה לטרמינלים תעלה כסף רב

"מצאתי שבדיקות ביטחוניות בחזית בניינים, כמו בנייני ממשל בארה"ב, הן 100 אחוזים בסדר", אמר ראלף לוקרס, נוסע בנמל התעופה בפרנקפורט. "אם אין לך מה להסתיר אז אתה צריך להיות מאושר מזה שבודקים לך את התיקים". אלא שבדיקות מסוג זה עשויות לגרום לעתים לכאוס בטרמינלים, והן מתבססות על כך שצוות האבטחה מקדיש תשומת לב רבה. בכאוס הכוונה לעיכובים בטיסות, צפיפות יתר בטרמינל ואי נוחות רבה לנוסעים. "תורים גדולים יהוו בעצמם מטרה אטרקטיבית", אמר בן ווגל, עורך ב-IHS Jane's Airport Review.

 

פין מחברת "אוגמנטיק" אמר שממשלות צריכות לעשות יותר שימוש בטכנולוגיה מודרנית שמאפשרת שיקוף דיסקרטי של נוסעים בשעה שהם עוברים דרך שערי נמל התעופה או דלתות הטרמינל המסתובבות. "זה לא ייחודי לבריסל; זו תופעה כלל עולמית. אנחנו חייבים לבצע את סוג השינוי הנכון", הוא אמר.

 

אולם, הוספת מכונות שיקוף לפני הכניסה לטרמינל ואמצעי אבטחה נוספים בנמלי התעופה תעלה כסף רב. "אני לא רואה את זה קורה בקרוב", אמר דניאל ואגנר, מנכ"ל Country Risk Solutions, חברה לייעוץ ביטחוני בקונטיקט. "אין תחושת דחיפות ודי כסף בשביל להקדיש לבעיה הזו".

פורסם לראשונה 22/03/2016 22:36

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
אבטחה לקויה? כוחות ביטחון בנמל התעופה בבריסל
צילום: EPA
מומלצים