שתף קטע נבחר

כשהאדם בוחר ברע, עדיף להיות בהמה

מדוע קדמה תורת הטומאה והטהרה של הבהמות לזו של בני האדם? אולי משום שכאשר האדם בוחר ברע, הוא יורד לשפל עמוק מזה של החיות.חיות תוקפות מתוך אינסטינקט טבעי. בני אדם רוצחים מתוך רוע. במו עיניי ראיתי את זה קורה

 

פרשת תזריע שנקרא השבת מדברת על דיני טומאה וטהרה של יולדת - בין אם היא יולדת בן, ובין אם בת. בפתיחה של הפרשה, מביא רש"י את דבריו של תנא בשם רבי סיני, ועונה של השאלה מדוע מופיעים כל דיני הטומאה והטהרה בבני האדם בפרשת תזריע, לאחר שבשבוע שעבר (פרשת שמיני) הופיעו כל הדינים של בעלי החיים הטהורים והטמאים.

 

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >> 

 

מדוע קדמו דיני הבהמות, החיות והעופות לדיני האדם, נזר הבריאה, תכלית הכל? ואומר רבי סיני: "כשם שיצירתו של אדם אחר כל בהמה, חיה ועוף במעשה בראשית".

 

אדם הראשון נברא ביום שישי, בעוד שהדגים והעופות נבראו כבר ביום החמישי של בריאת העולם. החיות והבהמות נבראו אף הן ביום השישי, אבל לפני האדם. הוא האחרון שנברא. כשם שיצירתו היא אחרונה, כך התפרשה תורתו אחר תורת בהמה, חיה ועוף.

 

היזהרו לא להתנהג כבהמות

ונתנו גדולי ישראל משמעות נוספת לדרשה של רבי סיני: תורתו של

האדם תתפרש אחר בהמה חיה ועוף. והכוונה, דפוסי חייו של האדם יכולים להידרדר לטיוטה התחתונה, למדרגה כל כך נמוכה, שיותר גרוע הוא מבהמה, חיה ועוף.

 

כשראינו את מלחמת העולם השנייה, כשראינו את הזוועות של הנאצים, יימח שמם; כאשר חווינו את השואה, ראינו וחשנו אותה - נוכחנו שהאדם יכול להידרדר למדרגות שפלות ששום בהמה, חיה ועוף לא תידרדר אליהן. חיות טורפות כשהן רעבות, כשהן מונעות מצורך טבעי פנימי.

 

אנשים טרפו בני אדם אחרים ודחפו אותם לתנורים של גז מבלי שהייתה להם שום סיבה, שום רעב ושום צורך טבעי לכך. רק מתוך שנאה, איבה, גזענות איומה. כשהאדם בוחר ברע, הוא יורד לשפל כה עמוק - שתורתו גרועה מתורתם של בהמה, חיה ועוף.

 

עוד על פרשת תזריע:


פורסם לראשונה 08/04/2016 08:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
הרב ישראל מאיר לאו
צילום: עידו ארז
מומלצים