"כמו מייבש שיער עצום". הכוכבים שמסירים אטמוספרה מכוכבי לכת

ממחקר חדש שפורסם ב-Nature עולה כי כוכבי לכת בעלי אטמוספרות שחגים קרוב מדי סביב הכוכבים שלהם מופגזים על ידי זרם עז של קרינה באנרגיה גבוהה

אסטרונומים אישרו לאחרונה את קיומם של כוכבי לכת שהכוכבים המארחים שלהם פשוט הפשיטו מהם את שכבת האטמוספרה שלהם.

כוכבי לכת בעלי אטמוספרות שחגים קרוב מדי סביב הכוכבים שלהם מופגזים על ידי זרם עז של קרינה באנרגיה גבוהה. שכבות הגזים החיצוניות של העולמות הללו בשלב זה פשוט מופשטות מכוכבי הלכת, כך על פי מחקר חדש של צוות חוקרים בינלאומי, שפורסם בכתב העת Nature Communications.

הדמיה (צילום: Peter Devine) (צילום: Peter Devine)
הדמיה(צילום: Peter Devine)

החוקרים השתמשו בנתונים מהטלסקופ "קפלר" של נאס"א, ששוגר כדי לזהות ולחקור כוכבי לכת חוץ-שמשיים, משמע, כוכבי לכת שחגים סביב כוכבים שאינם השמש שלנו. הם התמקדו בקטגוריה של כוכבי לכת שנקראת "סופר כדורי הארץ", שהם כוכבי לכם שגדולים מכוכב הלכת שלנו פי 10-2.

"עבור כוכבי לכת אלו, זה כמו לעמוד לצד מייבש שיער שמופעל על הדרגה החמה ביותר שלו", אמר אחד ממחברי המחקר, ד"ר גיא דיוויס, בראיון לרשת BBC. "ישנן כבר השערות תיאורטיות רבות שלכוכבי לכת כאלה פשוט אין אטמוספרה. אבל עכשיו יש לנו את הראיות המבוססות לכך, וזה מסיר כל ספק אפשרי מהתיאוריה".

כדי לאשר את הנתונים החדשים, האסטרונומים השתמשו בטכניקה שנקראת "אסטרוסיסמולוגיה", שבמסגרתה נבחנים המבנים הפנימיים של כוכבים. לאחר שאפיין את הכוכבים המארחים, הצליח צוות המחקר לקבוע את הגדלים המדויקים של כוכבי הלכת החוץ-שמשיים שסביבם.

לתוצאות המחקר יש השלכות חשובות להבנה איך מערכות כוכבים, כמו מערכת השמש שלנו, וכוכבי הלכת שבהם, התפתחו לאורך הזמן, ואיזה תפקיד שיחקו הכוכבים המארחים בהתפתחות.

"התוצאות שלנו מראות שכוכבי לכת בגודל מסוים שנמצאים בקרבה לכוכבים שלהם היו ככל הנראה גדולים יותר בתחילת חייהם", הוסיף ד"ר דיוויס. "כוכבי הלכת הללו לבטח נראו שונה מאוד".