מחקר: הדינוזאורים היו נכחדים גם בלי האסטרואיד

חוקר בריטי הסביר כי הדינוזאורים היו ניכחדים ממילא, כי מינים ישנים החלו לדעות וחדשים לא התפתחו. החוקר הסביר: "בעוד פגיעת האסטרואיד הייתה האפשרות העליונה עבור ההיעלמות הסופית של הדינוזאורים, זה ברור שהם כבר עברו את תקופת השיא שלהם, במובן אבולוציוני"

הדינוזאורים נאבקו על הישרדותם כבר עשרות מיליוני שנים לפני שנכחדו בשל התנגשות אסטרואיד בכדור הארץ - כמו שרוב התיאוריות טוענות. כך טוענים חוקרים במחקר חדש שהתפרסם השבוע.

המחקר הוא למעשה טענה נוספת בדיון רב-שנים בין מדענים לגבי מצבם הרפואי של הדינוזאורים בשנותיהם האחרונות על פני כדור הארץ. יש שאומרים כי החיות שגשגו, אחרים אומרים שמצבם הלך והידרדר.

(צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

"בעוד אפוקליפסה פתאומית אולי הייתה הקש ששבר את גב הגמל, משהו אחר כבר מנע מהדינוזאורים להתפתח למינים חדשים מהר כפי שהמינים הישנים החלו לדעוך", הסביר החוקר הראשי, מאנובו סקאמוטו, פליאונטולוג מאוניברסיטת רידינג שבבריטניה.

עבור המחקר, שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, החוקרים נברו ברשומות מאובנים מכל העולם וערכו ניתוח סטטיסטי שהראה שמינים שונים של דינוזאורים החלו להיכחד בקצב מהיר יותר מאשר שחדשים התפתחו, אפילו 40 מיליון שנה לפני הפסולית הקוסמית שהתרסקה אל תוך האזור שהיום הוא מכסיקו.

(צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

"אנחנו לא ציפינו לתוצאות הללו", אמר סקאמוטו. "בעוד פגיעת האסטרואיד הייתה האפשרות העליונה עבור ההיעלמות הסופית של הדינוזאורים, זה ברור שהם כבר עברו את תקופת השיא שלהם, במובן אבולוציוני".

למשל, הזאורופודים הצמחוניים בעלי הצוואר הארוך - חיית הקרקע הכי גדולה שאי פעם התקיימה, לפי מה שידוע עד כה - היו במהל ההידרדרות המהיר ביותר, כך על פי המחקר. אבל התרופודים, הקבוצה שבין היתר מכילה את הטירנוזאורוס רקס המפורסם, דווקא היו בהליך היעלמות קצת יותר הדרגתי.

(צילום: איי אף פי) (צילום: איי אף פי)
(צילום: איי אף פי)

על פי המחקר, גורמים במאבק ההישרדותי שלהם כללו את התפרקות היבשות ופעילות וולקנית מתמשכת. לאחר מכן, אסטרואיד עצום התנגש במכסיקו לפני 66 מיליון שנה, וגרם לסערת אבק מאסיבית שחסמה את השמש והובילה לתקופה של קור עולמי ומוות של צמחייה מרובה. ללא עצים וצמחייה, מקור מזון ומחסה חשוב נעלם - וכך גם הדינוזאורים.

"זה מצביע על כך שבמשך עשרות מיליוני שנים לפני נפילתם הסופית, הדינוזאורים החלו לאבד את היתרון שלהם בתור הזן הדומיננטי על כדור הארץ", אמר סקאמוטו.

יתר על כן, המחקר נותן הצצה אל העתיד. עם לא מעט זנים ומינים שכבר נאבקים בשל שינויי האקלים שנגרמו על ידי האנושות, אלו שחיים על הקצה עשויים להיכחד לחלוטין אם פתאום יתרחש אסון.

צילום: AFP PHOTO / MARK A. KLINGER / CARNEGIE MUSEUM OF NATURAL HISTORY