שתף קטע נבחר

דאצ'יה סנדרו סטפווי אוט' - מבחן מקומי ראשון

דצ'יה סנדרו סטפווי הוא דגם ראשון של דאצ'יה עם תיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית, וזה שאמור לנפץ את החסם האחרון בשאיפה להפוך למותג לגיטימי בשוק המקומי. בדקנו עד כמה הוא מצליח

דאצ'יה הושקה בישראל (מחדש) בתחילת 2015, והצליחה כך נראה להתגבר על מחסום התדמית הבעייתית והבדיחות העוקצניות. אבל למרות נתון מאד מרשים של 2,500 לקוחות חדשים כבר בשנת השיווק הראשונה, המחסום הגדול שמנע ממנה להשתלב כשווה בין שוות, היה חסרונה של תיבת הילוכים אוטומטית. כמעט ציוד חובה בשוק הישראלי. אלא שכעת זה עשוי להשתנות. סנדרו סטפויי שנחת לאחרונה אמנם אינו חדש, אך הוא ראשון מבית היצרנית הרומנית שמציע העברת הילוכים אוטומטית באמצעות תיבה רובוטית פשוטה ובסיסית, דומה לזו בה מצוידות מכוניות המיני בשוק. לקחנו אותו למבחן בכורה מקומי.

 

מתחרים: קיה פיקנטו, יונדאי i10, שברולט ספארק (מחיר), פיז'ו 208, סיאט איביזה (גודל)

מחיר רכב מבחן: 77 אלף שקלים

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)
 

טוב - מרווח, נוחות נסיעה, אבזור

בסדר - יחידת הנעה

טעון שיפור - הנדסת אנוש, ציוד בטיחות

ציון:

איך נראה

הסטפווי הוא מעין גרסת פנאי לסופר-מיני סנדרו אותה בחנו לא מזמן, ונבדל במרכב מוגבה ב-4.4 ס"מ, חיפויי פלסטיק שחור סביב המרכב, ו"פסי גג" מסיביים המקנים לו מראה מסוקס יותר. בסך הכל לא מדבר בעיצוב פורץ גבולות, בלשון המעטה. חלקו האחורי נראה מגושם, הקדמי פשוט ובסיסי והצללית חסרת ייחוד.

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

בהתאם למיצוב כמותג הצנוע בקונצרן רנו-ניסאן וכמו בשאר דגמי דאצ'יה, תא הנוסעים פשוט למראה ואבזור. הפלסטיק קשיח ולדלתות משקל נוצה. אפרופו, תכנון לקוי של הדלת האחורית עלול לגרום לפגיעה בנוסע בעת סגירה לא זהירה. תפעול המערכות אינו אינטואיטיבי. יש ארבעה מתגי חלונות חשמל, שניים לקדמיים - בתחתית הקונסולה המרכזית - ושניים לאחוריים, מול רגלי הנוסע האמצעי. יש כיום פתרונות הרבה יותר נוחים. ידית כיוון גובה למושב הנהג אינה נוחה לתפעול, ההגה הגדול אינו מתכוון למרחק, הצופר ממוקם על ידית המאותתים ואין מראת איפור בסוכך השמש של הנהג. המושבים נוחים אמנם, אך חסרי תמיכה מספקת.

 

המרווח בפנים נדיב ביחס למכוניות סופר-מיני, תודות לבסיס גלגלים גדול (259 ס"מ). גם מרווח הראש טוב ושטחי חלונות גדולים תורמים לתחושת גודל. תא המטען מציע נפח גדול (320 ליטר) אך הוא אינו נוח לשימוש עקב מפתח צר וגבוה וחלקי פח חשופים.

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

רשימת האבזור מרשימה וכוללת מסך מגע בגודל "7 עם שליטה מההגה, מערכת ניווט, בלוטות' עם העתקה של ספר הטלפונים בעברית ובקרת שיוט. בדומה למרבית המתחרות בגזרת מחיר זו, יש רק ארבע כריות אוויר וציון של ארבעה כוכבים במבחני ריסוק. היעדר אביזרי בטיחות כלשהם מזכים אותו בציון 0 לפי דירוג משרד התחבורה.

 

דירוג הבטיחות של משרד התחבורה:

שש כריות אוויר הן תנאי סף לדירוג בטיחות בישראל, וחסרונן אינו מאפשר לסנדרו סטפווי לקבל ניקוד כלשהו ממשרד התחבורה. זאת, בדיוק כמו הסנדרו ה"רגיל" אשר בהתייחס אליו אמרו במשרד התחבורה כי "הרכב שצוין אינו עומד בדרישות הנוהל לקבלת דרגת אבזור בטיחותי, כלומר אין לו מערכות בטיחות שהוגדרו בנוהל כקובעות את הרמה הבטיחותית אפילו המינימלית (1)".

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

איך נוסע

מנוע טורבו בנפח 900 סמ"ק עם שלושה צילינדרים והספק מרבי של 90 כ"ס, משודך כאן לתיבת חמישה הילוכים רובוטית חד-מצמדית המכונה בפי דאצ'יה Easy-R. למנוע הקטן השהיית טורבו מוחשית, עם שיא מומנט בסל"ד גבוה יחסית למנועים מוגדשים (14.3 קג"מ ב-2,250 סל"ד), אשר מותיר רצועת כוח צרה יחסית. אלא שתיבת ההילוכים מחפה על כך לרוב, ושומרת את המנוע בתחום היעיל. מנגד, הוא שקט וחלק יחסית בסל"ד נמוך ובינוני, ורועש רק בסל"ד גבוה. נתוני הביצועים הרשמיים זהים לגרסה הידנית (11.1 שניות ל-100 קמ"ש) וכך גם צריכת הדלק שעמדה על 13.3 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

 

המצמד אלקטרו-מכני (בשונה מתיבות דומות בעלות תפעול אלקטרו-הידראולי), עובדה המאפשרת מינון מדוייק יותר בניתוק וחיבור המצמד, והופך את החלפת ההילוכים לחלקה וטבעית יחסית, כמעט נטולת נדנודים האופייניים לתיבות מסוגה בזמן העברת הילוך. יש גם מערכת לסיוע בזינוק המונעת גלישה לאחור בתחילת נסיעה.

 

לסטפווי, המיועד מלכתחילה לשווקים מוטוריים פחות מפותחים ובהתאם לארצות עם תשתית כביש רחוקה ממושלמת, מיתלים שכאילו כוילו במיוחד לכבישים מצולקים דוגמת אלה שלנו. הם מציעים נוחות נסיעה מצוינת ומצליחים לשמור על ריסון טוב בכביש מהיר. חבל שבידוד הרעשים לוקה בחסר, עם רעשי רוח ודרך מוחשיים בנסיעה בכביש מהיר. חבל גם שמשקל ההגה (הידראולי) כבד מדי במהירות נמוכה. ויש גם תשלום מיידי על נוחות נסיעה גבוהה - הסטפווי אינו מרגיש במיטבו בכביש מפותל, גם בנסיעה נינוחה. להגה שטח מת במרכז, הוא נטול תחושה וזוויות הגלגול של המרכב מוחשיות.

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

מרווח גחון נדיב יחסית (20.7 ס"מ), זוויות מרכב נוחות וכיול מיתלים מוצלח, מאפשרים לרכב הקטן יכולת שטח מסוימת בשבילים כבושים ואף בשטח משובש.

 

איך בסוף

הסטפווי הוא דגם ייחודי שאינו משתלב בקטגוריה מוכרת. הוא רכב פנאי במראהו, סופר-מיני במידות ומיני בתג המחיר – 77 אלף שקלים בלבד. לרעתו מראה חסר ייחוד, תא נוסעים פשוט ובסיסי, התנהגות כביש טעונת שיפור וחסרון במערכות בטיחות מתקדמות. לזכותו ביצועים ואיכות נסיעה עדיפים על מרבית המתחרות בגזרת מחיר זו, שימושיות - תודות לגודלו הפיזי - גם מחוץ לעיר ואפילו בשטח רך, וכמובן מחיר צנוע. וכל אלה נכונים לגרסה הידנית.

 

הגרסה הרובוטית מאפשרת לסנדרו סטפווי להיות אלטרנטיבה מעניינת למי שמחפש מכונית מיני לא ידנית, אך מעוניין ב"קצת יותר" ממיני רגילה דוגמת קיה פיקנטו ויונדאי i10. ומי שיבחר בו יקבל רכב ראוי ומקורי. עם מערכות בטיחות מתקדמות, ציון ה-8 היה גבוה עוד יותר.

 


דאציה סנדרו סטפווי TCe90 Easy R

דאצ'יה סנדרו סטפווי TCe90 Easy R
מנוע 3 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 898 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 90 כ"ס ב-5,000 סל"ד
מומנט מרבי 14.3 קג"מ ב-2,250 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / רובוטית חד מצמדית, 5 יחסים
אורך 408.1 ס"מ
רוחב 173.3 ס"מ
גובה 155.9 ס"מ
בסיס גלגלים 259 ס"מ
משקל 1,113 ק"ג
נפח תא מטען 320 ליטר
100-0 קמ"ש 11.1 שניות
מהירות מרבית 168 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 19.6 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 114 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 3 מתוך 15
מחיר 77 אלף שקל
כריות אוויר 4
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 4 כוכבים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניר בן זקן
דאצ'יה סנדרו סטפווי
ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים