שתף קטע נבחר

צפו: הכלב שימי, עוזר גננת עם זנב

לפני כשנתיים נמצא שימי הכלב זרוק בתעלה ופצוע קשה. הוא אומץ ע"י ענבר בראל, מומחית לטיפול הנעזר בבעלי חיים במכללת "אורנים". הדבר האחרון שהיא תכננה בדרך, הוא שביקור עם שימי בגן הילדים של בנה ביישוב גן נר, יהפוך את הכלב לעוזר גננת שמסייע לילדים בפרידות הבוקר, מקשיב להם ומשחק איתם. "הוא יוצר תחושה של בית לילדים בגן", היא אומרת

לפני כשנתיים הבחין סטודנט ממכללת "אורנים" בכלב זרוק בתעלה בצדי הדרך בשעת לילה מאוחרת וגשומה. "שימי היה שבור ומפורק לחתיכות. למרבה השמחה הסטודנט הבחין בכלב והציל אותו. הוא הביא אותו אליי מאחר ולא יכול היה לגדל את שימי, כי כבר היתה לו כלבה קודמת", מספרת ל-ynet ענבר בראל, פסיכולוגית, מומחית לטיפול הנעזר בבעלי חיים ומרכזת התוכנית במכללת "אורנים".

 

"שימי הוא כלב מגזע שיצו בן ארבע שנים, שנקנה באלפי שקלים, אבל כמו בהרבה מקרים קשים בארץ, המשפחה נטשה אותו ולא היתה מוכנה לקחת עליו אחריות. הם קראו לו גוצ'י והוא ככל הנראה היה כלב מאוד מפונפן, אבל כחלק מהליך השיקום שלו, החלטנו לשנות לו את השם לשימי. אחרי טיפולים וטרינרים, תרופות, אנטיביוטיקה וגם דיקור סיני, הוא השתקם מבחינה פיזית, אך נותרה לו עדיין צליעה קלה". 

 

(צילום ועריכה: ארז ארליכמן, פסקול: Into the clouds - Nicolai Heidlas) 
 

שימי נכנס לגן - הילדים נרגעו מפרידות הבוקר מההורים

שימי הפך להיות חלק ממשפחת בראל והחל להשתלב גם ככלב טיפולי בעבודתה של ענבר בלימודים במכללה, בטיפולים בקליניקה הסמוכה לביתה ובמרפאה בקרית טבעון. "למדתי להכיר אותו וגיליתי את התכונות שלו. הוא סבלני, ידידותי ולא תוקפן", היא מציינת. הדבר האחרון שהיא תכננה בדרך, הוא ששימי יהפוך לעוזר גננת בגן של בנה, יהלי, בגן "תאנה".
 
 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)
 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)
 
"מדי בוקר הבאתי את הבן שלי לגן ובאחת הנסיעות שימי הצטרף אלי בבוקר. באופן טבעי הוא נכנס לגן הילדים והם התחילו לשחק איתו. פתאום שמתי לב שהוא שימש כמעין אובייקט מעבר לילדים שנפרדו מההורים בבוקר. הם חיכו לו והתחילו לקרוא לו, ביקשו להיות קרובים אליו. הם יכלו להירגע מפרידת הבוקר ולשחרר את ההורים בקלות יותר לעבודה", היא מציינת.
 
ענבר לא היתה היחידה שהבחינה בניצוץ של שימי. גם הגננת איילת פינסקר ראתה את הפונציאל שקיים בנוכחות של שימי בגן.
 
ענבר בראל, יהלי ושימי הכלב (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
ענבר בראל, יהלי ושימי הכלב(צילום: ארז ארליכמן)
 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)
 

הגננת איילת: "הוא מתמסר לילדים ונותן את עצמו" 

איילת, גננת בעלת ותק של כ-20 שנה, שמחה להרים את הכפפה לצירופו של שימי לגן. "יש לי כלב בבית, אז אני יודעת מה התפקיד של הכלב. אנחנו התאהבנו בשימי כי יש לו אופי מיוחד, הוא פשוט מדהים. לא כל כלב יכול להתנדב בגן ילדים ולא כל כלב יכול להיות עם ילדים. שימי הוא כלב רגוע, נעים, וטוב לב. כל הזמן רק רוצה לעזור לילדים", היא אומרת. "הוא מתמסר לילדים ונותן את עצמו".
 
ענבר מצידה מדגישה כי לא כל כלב יכול לעבוד יום שלם בגן ילדים רועש ושוקק חיים. "יש כלבים שילדים מאוד מרתיעים אותם ומפחידים אותם, יש כלבים שיכולים להיות תוקפניים מתוך פחד ומצוקה, אבל שימי אוהב את הילדים, מסתגל לכל מצב ואם יש מצבים שאינם נעימים לו, הוא פשוט יקום ויילך הצידה".
 
קוראים לו גם "שמשון" ואוהבים ללטף אותו, במיוחד כשהם עצובים לפעמים. הילדים אילון, עדי, תמר ונדב (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
קוראים לו גם "שמשון" ואוהבים ללטף אותו, במיוחד כשהם עצובים לפעמים. הילדים אילון, עדי, תמר ונדב(צילום: ארז ארליכמן)

הגננת איילת פינסקר.  (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
הגננת איילת פינסקר. (צילום: ארז ארליכמן)

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)
 
מה שהחל בנסיון של מספר שעות הלך וצבר תאוצה. נפח העבודה של שימי גדל והוא הפך לעוזר גננת ליום שלם. "כשהבנו ששימי הופך לבן בית בגן, החלטנו למסד זאת בימים ושעות קבועות גם עם ההורים והצוות", מדגישה ענבר. "בטיפול אנחנו אף פעם לא עובדים עם חיה שלא שלנו ולא משאירים את החיה עם מטופל לבד. זה לא דבר שנהוג לעשות וזאת כדי לשמור על רווחת בעל החיים והאדם. עם שימי יכולתי במאה אחוז להשאיר אותו מבלי לחשוש שהוא יפגע בילד או שילדים יפגעו בו. הם יודעים איך להרים אותו, לא למשוך לו בזנב ואיך להתנהג אליו".
 

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)
 

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 (צילום: באדיבות "גן תאנה", גן נר) (צילום: באדיבות
(צילום: באדיבות "גן תאנה", גן נר)

 

משחק, חוגג ימי הולדת ועוזר לילדים בשגרת היום

כיצד באות יכולותיו של שימי לידי ביטוי בגן הילדים? "שימי הוא חלק מהגן שלנו ונמצא איתנו לאורך כל שעות היום, בכל הפעילויות של הגן, כולל ימי הולדת, מפגשים, חצר גרוטאות, טיולים, ארוחת בוקר וארוחת צהריים", מפרטת הגננת איילת. "הוא אפילו הולך לישון את שנת הצהריים שלו יחד עם הילדים. ילד שקשה לו להיכנס לגן בבוקר, מאוד עוזר ששימי נמצא כאן. אם לאחד הילדים קשה לשבת מרוכז במפגש הבוקר, הוא יכול לשבת עם שימי ולא מחוץ למפגש כי זה מקל עליו לחבק אותו וללטף אותו תוך כדי המפגש".

 
 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)
 
איילת הגננת מספר כי היא מבחינה כיצד הילדים מגיעים לנהל עם שימי שיחות כל יום. "זה בדרך כלל מתרחש בצד, הם לוקחים אותו לפינת משק הבית או מוצאים מקום שקט בחצר ופשוט מדברים איתו, משתפים אותו במה שהם מרגישים בלב והוא כל כך חמוד, יושב לצידם ומבחינתם הוא נראה שהוא באמת מקשיב להם".
 
מבחינת צוות הגננות והסייעות, שימי הוא עובד לכל דבר. יוצא עם הילדים לשחק בחצר או נמצא איתם בפעילויות בגן, גם אם זה כולל ציור בצבעי גואש או פיסול בחימר. לדבריהן, קרו כבר מקרים שהוא חזר הביתה עם סימני יצירה על כפות הרגליים.
 

 (צילום: באדיבות "גן תאנה", גן נר) (צילום: באדיבות
(צילום: באדיבות "גן תאנה", גן נר)
 

 (צילום: באדיבות "גן תאנה", גן נר) (צילום: באדיבות
(צילום: באדיבות "גן תאנה", גן נר)

 

מקלט רגשי לילדים

"העובדה שהוא במרחב ביניים, בין ילד לבין איש צוות, שמהווה גם עזרה לצוות וגם לילדים. הילדים רואים בו חלק מהם ומתייחסים אליו כמו אל עוד ילד, אבל באמצעותו, הגננת יכולה להעביר הרבה מאוד מסרים חינוכיים טיפוליים. אם ילד לא יושב יפה במפגש, אז הגננת יכולה לומר 'שימי, אתה צריך לשבת יפה' ואז יש כאן באופן השלכתי מסר גם לילדים", מציינת ענבר. "אני חושבת שהוא משמש בהרבה מאוד מובנים מעין מקלט רגשי לילדים, וסת תחושתי שמאפשר מגע אחר".

 

ענבר ואיילת מספרות שהבחינו לא פעם בילדים שהרגישו עצבות או בדידות בגן ובאופן טבעי הלכו אל שימי כדי למצוא נחמה. "אחד הילדים הלך לשימי, עירסל אותו כמו תינוק וישב איתו כמה דקות עד שהמשיך הלאה", הן מספרות.

 

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 

לא מסתפק רק בגן והולך גם למכללה

שימי לא מסתפק רק בגן תאנה, אלא מבקר בכל אשכול הגנים הסמוך. הוא הפך למוכר ואהוב על ידי הגננות וההורים. ענבר מודה כי הופתעה מעוצמת הקבלה של שימי לגן. "לא קיבלתי אף תגובה שלילית לנוכחותו, למרות שיש הרבה אנשים והורים שיכולים להירתע מכלבים. אחת האמהות סיפרה לי לא מזמן, כי הילדה שלה פחדה מאוד מכלבים ואחרי שהות עם שימי בגן, היא הפסיקה לפחד מכלבים ברחוב ופתאום רוצה ללטף אותם".

 

שימי לא עבר הליך של אילוף לקראת השתלבותו בגן. ענבר, מאלפת כלבים בהכשרתה, מספרת כי בנוסף לתפקידו בגן הנמשך עד לשעות הצהריים, הוא מצטרף אליה ללימודים לטיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים במכללה באורנים. "הגן הוא מתחם העבודה שלו עד הצהריים, בצהריים כשיש ילדים שהולכים לפני הצהרון, אחד ההורים מסיע אותו לבית שלי והוא רץ לקליניקה הסמוכה לבית. יש לו יומיים שהוא עובד איתי במכללה והוא חלק בלתי נפרד מהצוות שם".

 


 (צילום: באדיבות "גן תאנה", גן נר) (צילום: באדיבות
(צילום: באדיבות "גן תאנה", גן נר)

שימי בהשראת האמן חנוך פיבן. יצירה של ילדי הגן (צילום: ענבר בראל) (צילום: ענבר בראל)
שימי בהשראת האמן חנוך פיבן. יצירה של ילדי הגן(צילום: ענבר בראל)

 

לדבריה, תרומותו של שימי לילדים בגן היא רבה וכל הצדדים מרוויחים מהשהות המשותפת יחד. "הדימיון הרב שניתן למצוא בין הילדים בגיל זה ובין הכלבים, גורם לילדים להזדהות עם כלבים ידידותיים אף יותר מעולם המבוגרים, שמהווים לא פעם חידה עבורם. ילדים יוכלו לבטא את עולמם הפנימי ואת רגשותיהם הרבה יותר דרך שיחה עם שימי", היא מפרטת.

 

"כך למשל - ילד בגן יכול להגיד 'שימי היום מאוד עצוב' ושיחה על העצב של שימי תאפשר למבוגר לדעת מדוע הילד עצוב. זה יהיה שיח שאינו מאיים ופותח הרבה יותר תכנים. לכן, מעבר להיותו שותף וחבר, עשויות להיות לו גם תרומות רגשיות - טיפוליות משמעותיות אפילו עבור צוות הגן ולא רק בטיפול רגשי פרטני".

 

 (צילום: באדיבות "גן תאנה", גן נר) (צילום: באדיבות
(צילום: באדיבות "גן תאנה", גן נר)

 

"מלקק ילדים שעצובים"

גם הילדים בגן שמחים ששימי מגיע אליהם כמעט כל יום. תמר, עדי, אילון ונדב מספרים כי הם קוראים לשימי בשמו, אך גם קוראים לו לעיתים בשם החיבה "שמשון".  "הוא רץ כמו ילד בוגר שעולה לכיתה א'", מספרת תמר. "הוא מלקק ילדים שעצובים". חברתה עדי, מספרת כי "אנחנו נותנים לשימי אהבה והוא מחזיר לנו. אני אוהבת לשחק וללטף אותו". אילון מגלה כי שימי לעיתים דורך על צבעי הגואש ומורח אותם ברחבי הגן ומספר כי פעם אחת שימי "גנב לי פיצה מהיד".

 

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 

הילדה מיקה מספרת כי "בפסח הוא חגג איתנו את הסדר ואני אוהבת לשחק איתו כי הוא יושב על כסא המלכות בגן והפך להיות המלך". הילד צורי מצדו לוחש בשקט "כי אם שימי רואה שילד משחק, הוא גם מצטרף למשחק, אבל לא מתגלש במגלשות".  

 

סוף השנה בפתח ומה יעלה בגורלו של שימי כאשר בנה של ענבר יעלה לכיתה א'? "אין לי שמץ של מושג. יכול להיות ששימי יגיע לגן בלי הבן שלי, אבל לא בטוח שיהיה לי זמן להביא אותו לגן", מתוודה ענבר. גם הגננת איילת קובעת בחיוך כי "שימי יישאר איתנו. הוא לא בשל לעלות לכיתה א' ואני לא יודעת מה אעשה אם הוא יעזוב".

 

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 

"כלב יוצר תחושה של בית", מסכמת ענבר את המפגש עם שימי בגן. "העובדה ששימי נוכח בגן מייצרת אווירה יותר ביתית וזה קריטי עבור ילדים שיש להם קושי להפרד בבוקר, ולהרגיש ביטחון בשהות בגן. הוא כלב מקסים".


פורסם לראשונה 07/05/2016 10:13

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארז ארליכמן
צילום: ארז ארליכמן
צילום: ארז ארליכמן
צילום: ארז ארליכמן
מומלצים