שתף קטע נבחר

יוצאים לעצמאות: 10 טיפים לפתיחת עסק

החלטתם לעזוב את הבוס ולצאת לדרך עצמאית? הדגישו את היתרון שלכם, למדו איך לדבר באופן קונקרטי והתיידדו עם המספרים היבשים. לרגל יום העצמאות - לפניכם 10 טיפים לפתיחת עסק עצמאי

החלטתם לעזוב את המשרה הנוחה שלכם, ולנסות להקים עסק עצמאי משלכם? נתוני הלמ"ס מראים, כי מדי שנה נכנסים לשוק העבודה מעל 10,000 עצמאיים חדשים המוותרים על תפקידם כשכירים. עם זאת, כ-41,000 עסקים קטנים נסגרים מדי שנה - ורק כ-72% אחוז מהעסקים שורדים את השנה השנייה. לרגל יום העצמאות גיבשנו 10 טיפים שיקלו עליכם במעבר משכירים על תקן "עובדים של", לעצמאות עסקית. אז מה חשוב לדעת?

 

כתבות נוספות בערוץ הקריירה

 

1. דעו לענות על השאלה: "למה אני?" 

אנו חיים בעולם בו קשה לבלוט, ואף אחד לא באמת ממציא את הגלגל - אלא רק דרכים שונות ומגוונות לסובב אותו. לכן, הכלל הראשון לתחילת התהליך הוא לחדד את הסיבה שבגללה בחרתם להיות עצמאיים. מה המוצר, השירות או הפטנט שברשותכם, שאין לאף אחד מהמתחרים הפוטנציאלים שעוד יהיו לכם?

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
הבנה עמוקה בעניין חשוב זה תוביל אתכם להבניית אסטרטגיה שיווקית ולזיקוק ההבטחה השיווקית שלכם - זו שתיתן סיבה ללקוח להעדיף אתכם על פני המתחרים. תהליך מקדים של הבנת הייחוד, יאפשר לכם למקד הן את השירות שלכם והן את קהל היעד אליו אתם פונים. זכרו -"כולם" זה לא קהל יעד. התאימו את ה"למה אני" שהבנתם כתשובה ספציפית וחליפה מדויקת לצורך של הקהל אליו אתם פונים.

 

2. "If you can't sell it, don't open it"

אף אחד לא יוכל להחליף את האהבה, המחויבות והאמונה שלכם בעסק שלכם כמוכם. ולכן, במיוחד בתחילת הדרך וגם אם אינכם אנשי מכירות מולדים, עליכם להתנסות במכירת המוצר או השירות שבשמם פתחתם את העסק.

 

נכון, המחשבה הראשונה שעולה לרובנו בראש היא "אבל אני לא איש או אשת מכירות" - אך מדובר בכישורים שניתן לשכלל. בנוסף, מכירות בעולם של ימינו אינם אלא ביסוס מערכות יחסים טובות, הבאת ביטוי ליצירתיות שלנו וליכולת לקשור קשרים ונטוורקינג. מרגע שפיתחנו קשרים - הדרך לסגירת עסקאות מאתגרת פחות.

 

אם בכל זאת אינכם מסוגלים לכך - מיצאו שותף לדרך בעל הכישורים הללו, עם אינטרס עסקי מובהק וברור בעסק שלכם, שיוביל אותו לבצע מכירות ועסקאות טובות. בהמשך, לאחר שתתנסו בעצמכם בשיווק המוצר, תדעו מה התסריט הנכון "למכור את זה" ותוכלו ללמד ולהעביר את זה הלאה לנושאי משרת שיווק שתשכרו לעבודה אצלכם.

 

3. הגיע הזמן להתלכלך

כדי להצליח צריך להתנסות בכל החוויות של העסק, מא' עד ת'. כך למשל, אם בחרתם לפתוח מסעדה - חשוב שתתנסו בין היתר גם בניקיון המטבח ובמלצרות. בנוסף, גם אם תחום הנהלת החשבונות מעורר בכם צמרמורת, חשוב שתהיו עמוק במספרים - מהתוכנית העסקית ועד לעבודה מול רואה החשבון של העסק הטרי שלכם, הכירו את המספרים והדו"חות, הרגישו את העשייה ואת העדרו או הימצאותו של הכסף - רק כך תוכלו לזהות תובנות כלכליות ובהמשך להפריט את עבודת הניירת הלאה למשאבי אנוש.

 

4. האם יש לכם אויר לנשימה? אין הכנסות "הוקוס פוקוס"

עוד לא הומצאה נוסחת הקסם לפתיחת עסק בו ההכנסות הן מהיום הראשון. בהתחלה יהיו אתגרים ולקרקע הכלכלית ייקח קצת זמן כדי להתייצב. האם אתם ערוכים לכך? האם אמדתם את מרחב הנשימה שלכם עד להכנסות הראשונות? מומלץ להכיר בכך מראש, לבדוק קרנות לעסקים, להיערך לחודש-חודשייםבלי משכורת על ידי גיוס חסכונות או משאבים מבית, ולפנות לייעוץ מקצועי ולמומחים בתחום על מנת להקל על עצמכם כלכלית בתחילת התהליך.

 

5. דברו קונקרטית, דברו במספרים

מטרות עסקיות צריכות להיות מוגדרות בשני אופנים, האחד - חזון ברור ומוגדר לגבי ההווה והאופק של העסק, והשני - הגדרה כמותית במספרים שמתרגמת את החזון הכללי ליעדים פרקטיים עניינים. שאלו את עצמכם: "כמה מוצרים אני רוצה למכור בפועל?", "לכמה לקוחות אני רוצה להגיע?", ו"מה התמחור של המוצר או השירות שלי לפי קהלים?".

 

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

את התוכנית העסקית והיעדים המספריים אפשר גם "לגזור לאחור", כלומר מה השכר שאתם רוצים להשיג, ומכאן לגלגל לאחור את המחזור שעליכם להכניס לעסק כדי לייצר את השורה התחתונה שהגדרתם. כך כבר יהיה הרבה יותר קל לפשט ולהבין אילו פעולות יש לבצע כדי להגיע ליעד. כמובן שהמטרות צריכות להיות ריאליות והדרגתיות, אך גם מאתגרות - הגדירו לפחות רף אחד מעל מה שנראה לכם מציאותי כדי לאתגר עצמכם, פרקו את המטרות ליעדים ומשימות מתוזמנים בלוחות זמנים וצאו לדרך. 

 

6. בירוקרטיה זה לחזקים: אל תפחדו מניירת

עבודה עם ניירת היא חשובה - דוגמאות לחוזים, הצעות מחיר וכו'. זה נשמע אולי כפרט טכני ומייגע, אך מכריע ברגעי האמת. חשוב שתערכו מראש עם "טופסולוגיית" עוגן ממותגת שתחסוך לכם זמן בהתנהלות הראשונית השוטפת. דאגו להיוועץ על האופן בו נכון לכתוב הצעות/הזמנות עבודה בעולם המוצרים/שירותים שבחרתם ולעגן עצמכם משפטית מראש. 

 

7. לבד או ביחד?

יש מי ששותפות עסקית מטיבה איתו ומחזקת את הביטחון שבקפיצה למי העצמאות. אם בדקתם וגיליתם שאתם אכן יכולים לחשוב בשניים ולחלוק באחריות ובקבלת ההחלטות בטוב וברע, חשוב לבחור שותף שמתאים לכם. מדובר בהחלטה גדולה שיש להתייחס אליה ברצינות. 

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

 מצד אחד חשוב מאוד לוודא שיש כימיה הן האחד לגבי השני והן לגבי מהותו של העסק אך גם לזכור לבדוק את המאפיינים האישיותיים והיכולות העסקיות של שני הצדדים. סכמו לעצמכם בכמה שורות מה חשוב לכם בשותף, במה תרצו שישלים אתכם. מעבר לכך, בטרם תתקבעו על שותפות פרמננטית צאו ל"דייטים" והתנסו בפרויקטים משותפים ורק אחרי שהצלחתם - מזל טוב, שבו ל"חתום" על ניירת מסודרת את פרטי החתונה העסקית שלכם.

 

8. הגודל כן קובע

חשוב להעריך מה גודל העסק שאתם רוצים - קטן, גדול או בינוני. לפעמים יסתבר לכם שדווקא עסק קטן רווחי יותר עבורכם - גדילה של עסק למשל מקטן לבינוני מצריכה הגדלת תקורות - הוצאות עבור משאבי אנוש, ציוד, סחורה וכדומה, ולעתים הדרך להפיכתו לגדול תשבש את הרווחיות שלו ואף תגרום להפסדים. לכן, עלינו להתבונן במציאות בעיניים פקוחות לרווחה ולהבין את המשמעויות הכלכליות והפרקטיות של מסלול הגדילה -האם הפיכת עסק מקטן לגדול אכן טובה לנו כלכלית ופרקטית - כלומר כזו המתאימה לקיבולת הארגונית שלנו ובכלל, לאורח חיינו, למשפחה וכדומה.

 

9. מי שמאמין לא מפחד

לא כל יום עבודה יהיה מושלם ולפעמים, סיטואציות שונות יערערו לכם את הביטחון. חשוב להבין שיהיו חודשים מוצלחים יותר ומוצלחים פחות, ולזכור שמה שיחזק אתכם גם ברגעים המאתגרים זה האמונה במה שאתם עושים. את האמונה הזו יש לבחון בכל יום או תקופה. תשובה ל"האם אנחנו עדיין מאמינים, אוהבים, ומחויבים לסיבות שבשמם פתחנו את העסק" מסייעת לצלוח את המשוכות של התקופות המאתגרות, ובעיקר להזכיר לעצמנו שאנחנו בחרנו בדרך הזו . מעבר לכך, ברכו עצמכם כל יום מחדש בהצלחה ובשפע, מצמצם דאגה ומאפשר ליהנות מהדרך.

 

10. אל תתרגלו

השתדלו לא להיות בהתמדה מעכבת - "בגלל שכבר פתחתנו אז נמשיך" מכוח האינרציה של העסק. שאלו את עצמכם בכל יום מחדש או לפחות בכל תקופה "מה נוכל לעשות היום בשביל העסק שלנו", מה ניתן לחדש בשירות שלכם והאם אתם up to day, כלומר, מתעדכנים בטרנדים וחדשנות שקשורה בעולם העסקי שלכם. כך תעירו את עצמכם, את המוטיבציה שלכם ולא פחות חשוב - גם את המוטיבציה של הלקוחות, העובדים והשותפים לדרך.

  

הכותבת היא מרצה ומנחת סדנאות לניהול ויח"צ בעסקים על פי שיטת I-FACTOR שפיתחה, ובעלים של אטד תקשורת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים