שתף קטע נבחר

מורי הנהיגה שובתים רעב: "שברנו חסכונות"

שביתת בוחני הנהיגה נכנסה היום לשבוע העשירי שלה, עם מורי נהיגה שפתחו בשביתת רעב בתל אביב. טוענים: "השיעורים הוקפאו, מורים שברו חסכונות ולקחו הלוואות וזה מצב בלתי נסבל. אם היה מדובר בסגירת מפעל בצפון - כל השרים היו הולכים לשערים הנעולים"

מאבק מורי הנהיגה עולה מדרגה: מספר מורים מהצפון - ניר שפר, דודיק כהן וגיא מרום, פתחו היום (א') בשעה 12:00 בשביתת רעב בשדרות רוטשילד בתל אביב, זאת במחאה על הפגיעה שנגרמה לפרנסתם עקב הקפאת הטסטים בשל שביתת בוחני הנהיגה מזה כחודשיים וחצי. מחר עתיד להצטרף אליהם מורה נוסף, גדעון אהרון. המורים הציגו עדויות כי נכנסו לחובות של עשרות אלפי שקלים.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

  

שביתת הבוחנים: האם התלמידים יוכלו לתבוע?  

מורי נהיגה שיבשו את התנועה לי-ם: "שובתים על גבנו"

 

את השביתה יזם ניר שפר מורה לנהיגה מזה 21 שנה המתגורר בקיבוץ כברי עם אשתו, מורה במקצועה, וארבעת ילדיו. שפר, מספר כי "אנחנו פותחים בשביתת רעב בניסיון לעשות את המעשה הכי קיצוני כדי לזעוק את זעקתנו. אנחנו עושים אותה בתל אביב בניסיון לפנות לכל עם ישראל כדי להסביר שהאופן שבו השלטונות ומשרדי הממשלה לא מתייחסים אלינו - נוגע לכולנו".

 

צפו: מורי הנהיגה מספרים על מצוקתם 

 

לדבריו, "פרנסתי תלויה בזה שאני מכשיר את תלמידי כמיטב יכולתי, כפי שאני עושה הרבה שנים, ואז הם משלימים את התהליך במבחן המעשי, אך לשם כך הם תלויים במדינה. בגלל שהמדינה החלה בחודשיים האחרונים ברפורמה באופן חד צדדי בתחום המבחנים המעשיים בכוונה להפריט את התחום - בוחני הנהיגה יצאו לשביתה וזה גרם לתחום כולו להעצר, אף תלמיד לא לוקח שיעור, אף אחד לא מקבל רישיון והפגיעה הולכת ומצטברת. 

 

"אם בשגרה יש לנו 10-15 שיעורים ביום, מזה כחודשיים אנחנו על בין 0 לשיעור או שניים ביום, וגם זה לא בכל יום. כלומר אנחנו משלמים את ההוצאות שלנו כרגיל, אבל אין הכנסות והפגיעה מתחילה לכרסם לנו בחסכונות. אפשר לספוג את זה שבועיים אבל לא יותר מזה. אבל הפגיעה בנו היא עוד כלום לעומת הפגיעה ב-30 אלף תלמידים שמחכים לרישיון ו-100 אלף תלמידים בתהליך. כל השוק עצר, מעגלי ההשפעה של השביתה הזו הולכים וגדלים, ועושה רושם שזה לא הולך להיגמר כי כל אחד מצטבר בעמדתו". 

דודיק כהן מקבל הודעה מהבנק ()
דודיק כהן מקבל הודעה מהבנק

חשבון העו"ש של גיא מרום ()
חשבון העו"ש של גיא מרום

 

ניר שפר, גדעון אהרון ודודיק כהן ()
ניר שפר, גדעון אהרון ודודיק כהן

 

"לא מוסרי לתת שיעורים כשאין מבחנים"

בוחני הנהיגה פתחו בשביתה ב-20 במרס בתמיכת ההסתדרות, במחאה על כוונת משרד התחבורה לצאת במכרז להפרטת מערך הטסטים תוך הפיכתם לעובדי קבלן. אבי גולן, יו"ר ועד מורי הנהיגה בישראל, המאגד כ-4,500 מורים לנהיגה בארץ, מספר כי השביתה פוגעת באופן ישיר במורי הנהיגה, שאינם מקיימים שיעורים.

 

"נתמוך בכל מהלך שיתן תשובה לכל אלפי הצעירים שעומדים לפני צבא ולא יכולים להבחן ושיתן מענה ל-4,500 משפחות שכבר חודשיים לא מתפרנסות”, אמר ל-ynet. "המורים פשוט לא עובדים, איזה תלמיד יקח שיעורים כשאין מבחנים? זה גם לא מוסרי לתת שיעורים לתלמידים כשאין מבחנים. אז פשוט אין לנו הכנסות, אני לא זוכר שהיה אי פעם מצב כזה, שסקטור שלם לא עובד חודשיים וחצי. זה פשוט נורא".

 

גולן ציין כי הם יתמכו בכל מהלך שיביא לפתרון הבעיה ואינם מתנגדים דווקא להפרטת המערך. "אנחנו צריכים מבחנים, ולא תורים", אמר ל-ynet. "המצוקה של המבחנים חייבת להסתיים. אם משרד התחבורה מנסה לבצע הפרטה ויהיו מספיק מבחנים - נתמוך, ואם יוסיפו מבחנים לבוחנים הקיימים - גם נתמוך. נתמוך בכל מהלך שיתן מענה לבעיה".

אבי גולן  ()
אבי גולן

 

"היום אין לי תלמיד אחד אפילו"

שחר אברהם, מורה לנהיגה בעל ותק של 20 שנה, סיפר כי "תמיד היה לנו מחסור במבחנים. כיום קיים תקן ל-150 בוחנים, אבל בפועל יש רק 128. זה יוצר המתנה ארוכה מאוד לתלמידים, שנאלצים להמתין שלושה חודשים בין מבחן למבחן בממוצע. שר התחבורה מייבש את המערך באופן מגמתי ולא מוסיף בוחנים חדשים כדי ליצור כביכול הצדקה למהלך ההפרטה.

 

"התוצאה של השביתה היא שכמעט כל המורים לנהיגה הפסיקו את שיעורי הנהיגה ואלפים פשוט לא עובדים", הוסיף. "יש לי בסביבות 80 תלמידים, אבל אם בשגרה אני עושה 16-18 שיעורים ביום - בימים אלו אני עושה 2 או 4 במקרה הטוב. היום למשל, אין לי אפילו תלמיד אחד בודד. מורים פתחו חסכונות ושברו הלוואות וזה מצב בלתי נסבל. אם היה מדובר בסגירה של מפעל בצפון - כל השרים היו הולכים לשערים הנעולים. אבל במקרה הזה שר התחבורה לא שם עלינו וראש הממשלה לא מתערב".

 

אברהם הוסיף כי "באופן אישי אני מתנגד גדול להפרטה, בעיקר מכיוון שמדובר פה בחיי אדם. מבחני נהיגה זו סמכות שיפוטית שאסור להפריט, כפי שלא מפריטים את בתי המשפט. המטרה של אותו זכיין שיזכה תהיה להרוויח כסף ולמקסם רווחים וזה יהיה רק על ידי כשלונות של תלמידים במבחנים".

 

בדיון שנערך בשבוע שעבר בביה”ד האזורי לעבודה בירושלים בנוכחות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר התחבורה ישראל כץ, הוצעה פשרה לפיה הליכי המכרז יוקפאו והבוחנים ישובו לעבודתם תוך קיום מו"מ בין הצדדים למציאת פתרון למשבר, אולם היא נדחתה. היום צפויה להתקיים פגישה בין נציג ההסתדרות למנכ”ל משרד התחבורה בניסיון לפתור את המשבר.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד נחוש להמשיך את הרפורמה ולהפעילה ב-1 בינואר 2017 כפי שתוכנן. בוחני הנהיגה מחזיקים כבני ערובה מאות אלפי צעירים וחיילי צה"ל ואלפי מורי נהיגה רק כדי לשמור על המונופול. מצער כי בוחני הנהיגה בגיבוי ההסתדרות מנהלים את המאבק על גבם של ציבור הצעירים כאשר רוב הבוחנים צפוי להיקלט במערך המבחנים החדש של משרד התחבורה, חלקם כמפקחים וחלקם האחר כבוחנים, באמצעות זכיינים פרטיים.

 

"בוחני הנהיגה מתנהלים בחוסר תום לב, תוך הפעלת לחץ בלתי חוקי שנועד למנוע ממשרד התחבורה לבצע את מדיניותו כפי שהוחלט על ידי הנהלת המשרד. במשך שנים ניסה המשרד לשפר את מערך מבחני הנהיגה ולהביא את הבוחנים ונציגיהם לשולחן הדיונים, זאת בטרם נעשתה פעולה מעשית ליישום הרפורמה, לצערנו כל הניסיונות נענו בסירוב מוחלט על ידי הבוחנים".

 

מההסתדרות נמסר בתגובה: "מערך מבחני הנהיגה יובש באופן שיטתי ע"י משרד התחבורה והעומדים בראשו מתוך מטרה 'להצדיק' את מהלך ההפרטה המתוכנן של המבחנים. לצערנו, למרות שנשיא ביה"ד השופט אייל אברהמי הציע פשרה לפיה כל הליכי המכרז להפרטה יוקפאו והבוחנים ישובו לעבודתם על מנת לאפשר את קיומו של מו"מ בין הצדדים למציאת פתרונות חלופיים למשבר, משרד התחבורה דוחה שוב ושוב את הצעת ביה"ד וממשיך בהתנהלותו החד-צדדית. ההסתדרות, מאידך, נעתרה לבקשת השופט על מנת לקיים הידברות. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אף הדגיש כי ההסתדרות תהיה מוכנה ליישם כל שינוי שישפר את מערך מבחני הנהיגה בישראל לטובת הציבור, לרבות הטמעת שינויים טכנולוגיים, אך לא תסכים להפוך את בוחני הנהיגה לעובדי קבלן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
החלו לשבות רעב. כהן, שפר ומרום
צילום: ירון ברנר
מומלצים