שתף קטע נבחר

התלמידים נגד קמפיין בנט על מתמטיקה: "לא פחותים מחברינו"

תלמידי שלוש וארבע יחידות השיקו קמפיין נגדי לזה של שר החינוך המעודד תלמידים לגשת לחמש יחידות מתמטיקה בשם "מוצלחים ולא בחמש". בנט: "עשור של התדרדרות הגיע לסיומו והמגמה התהפכה"

 

תלמידי שלוש וארבע יחידות במתמטיקה נגד שר החינוך: התלמידים השיקו הבוקר (ב') קמפיין נגד זה של משרד החינוך בראשות השר נפתלי בנט המעודד תלמידים לגשת לחמש יחידות. תחת הכותרת "מוצלחים - לא רק בחמש", הם מבקשים להבהיר לשר החינוך כי הם אינם פחותים מחבריהם.

 

עם היכנסו לתפקיד, הבהיר בנט כי אחד הדברים שיעמדו בראש סדר העדיפויות בקדנציה שלו הוא הכפלת מספר התלמידים שניגשים לחמש יחידות במתמטיקה תוך ארבע שנים. בנט, שמגיע מהעולם ההייטק, מסביר בכל הזדמנות מה החשיבות של בגרות ברמת חמש יחידות, וכמה הדבר יסייע לעתיד מדינת ישראל. לאחרונה השיק המשרד תשדיר בכיכובם של השחקן יוסי מרשק והזמרת קרן פלס תחת השם: "לתת חמש". בתשדיר הטלוויזיוני ניתן לראות בין היתר תלמידים, עובדי הוראה ואנשי הייטק שמסבירים למה חשוב ללמוד חמש יחידות במתמטיקה, ואיך זה מסייע להצלחה בעתיד.

 

בשבועות האחרונים, ולקראת הבגרות במתמטיקה שהתקיימה בשבוע שעבר, התעצם השיח סביב הנושא, ויותר ויותר תלמידי שלוש וארבע יחידות העידו כי הקמפיין של המשרד פוגע בהם וגורם להם להרגיש טובים פחות מחבריהם. במועצת התלמידים והנוער הארצית החליטו לעשות ומעשה, והבוקר הם השיקו כאמור קמפיין נגד, שבמסגרתו הם קוראים לתלמידים הלומדים שלוש וארבע יחידות להעלות לדף הפייסבוק של המועצה תמונה שלהם עם שלט שעליו כתוב: "מוצלחים – לא רק בחמש", ולספר את סיפורם.

 

יו"ר מועצת התלמידים אליאב בטיטו, שלומד בעצמו ארבע יחידות, אמר ל-ynet: "לאחרונה אנחנו רואים שהשיח בנושא הזה גובר ובני נוער מרגישים פחות שווים מאחרים. אנחנו שומעים ביטויים מאוד לא נעימים, למשל, תלמידה שנכנסה לבגרות ויושבת בכיתה עם טופס של שלוש יחידות, וניגשת אליה תלמידה ואומרת אלה: 'את בשלוש? חשבתי שאת חכמה'. במקום לאחד את בני הנוער ולהבהיר שכל אחד טוב במה שהוא עושה, הקמפיין הזה של שר החינוך פשוט מפלג אותנו".

 

בטיטו מבהיר כי הם מבינים את הצורך לעודד תלמידים לגשת לחמש יחידות. "אנו מודעים ואף מודאגים מהמחסור במהנדסים ובמתמטיקאים להתפתחות הטכנולוגיה, המדע והתעשייה במדינת ישראל. זה בסדר לעודד בכל תחום לשאוף למצוינות. השאלה היא אם השאיפה הזו צריכה לבוא על חשבון גבם של תלמידי שלוש וארבע יחידות. הדרך שבה בחר משרד החינוך בעייתית מאוד. הם מאדירים קבוצה אחת על פני האחרת ויוצרים דה-לגיטימציה לכל מי שאינו עומד בתנאי הסף. ברור לכולנו שכוונת השר הייתה חיובית, אך במצב הנוכחי נוצר מצב שבו במקום לחבב את לימודי המתמטיקה על בני הנוער, השניאו את המקצוע והעצימו את הפערים בתחושת המסוגלות העצמית".


יו"ר מועצת התלמידים אליאב בטיטו ()
יו"ר מועצת התלמידים אליאב בטיטו

בטיטו כאמור ניגש לבגרות ברמת ארבע יחידות לימוד. "אני תמיד אהבתי מתמטיקה", הוא אומר, "בגן חובה כבר ידעתי את לוח הכפל בעל פה, אלא שבנקודת הזמן הנוכחית אני מעדיף להשקיע בדברים אחרים. אם אצטרך אשלים לחמש יחידות בעתיד, אבל כרגע אני מעדיף להצטיין במקצועות אחרים".

 

זוהר רודיטי, תלמידת כיתה י' מעפולה, לומדת שלוש יחידות לאחר שירדה מארבע יחידות. "היה לי מאוד קשה ולחוץ, הציונים שלי בארבע יחידות היו בסביבות 70-60, אבל היו גם ציונים של 40-30. כשירדתי לשלוש יחידות זה הקל עליי מאוד, אני מקבלת ציונים מאוד גבוהים, המורה מאוד מבינה ואין הרגשה של תחרות". על קמפיין המשרד אמרה: "ראיתי את הפרסומת של קרן פלס שאומרת שהעובדה שלמדה חמש יחידות גורמת לה להיות שקטה. יכול להיות שזה נכון ושיהיו לה יותר אפשרויות מתלמידי שלוש יחידות, אבל לדעתי הקמפיין הזה רק גורם למעסיקים וחברות לסגור בפנינו את הדלת. במקום להגיד אתם תצליחו יותר, למה לא לעודד את אלה שלומדים פחות יחידות להגיד להם אתם מוצלחים לא פחות?". רודיטי אומרת כי היא שואפת ללמוד משפטים. "בדקתי וכנראה שאצטרך להשלים יחידות בעתיד, אבל אני יודעת שאם אבחר אעשה את זה בראש שקט, וזה יהיה מבחירה שלי ולא כי מכריחים אותי לעשות את זה".

 

זיו אבוטבול, תלמיד כיתה י"ב מנהריה, ניגש גם הוא לשלוש יחידות לימוד. "הציונים שלי בשלוש יחידות מאוד גבוהים", הוא אומר, "ניסיתי לעלות לארבע יחידות, אך ללא הצלחה. אני חייב להודות שראיתי את התשדירים ומאוד נעלבתי. תלמידי חמש יחידות מוצגים שם כמי שבהכרח יצליחו יותר מהאחרים, זה ממש גרם לי להרגיש לא טוב עם עצמי שאני בשלוש יחידות. סיימתי בגרות ברמת שלוש יחידות במתמטיקה ואני ממוין לקורס טיס - מה זה אומר? למה מסתכלים עליי כציון? איפה שעות ההתנדבות שלי במועצה? איפה העובדה שאני מדריך בצופים? אני רק מספר? אם לא ניגשתי לחמש יחידות אני לא נחשב?"

 

שר החינוך בנט מסר בתגובה: "ישראל עמדה בפני אסון עתידי של תחום המדעים והמתמטיקה עם התדרדרות כה דרמטית במספר מסיימי 5 יחידות לאחר עשור של ירידה ב-40%, שהעמיד את היתרון היחסי הלאומי בענף ההייטק ובביטחון בסכנה אמיתית. לכל ילד מגיעה הזדמנות שווה להצטיין בתחומו, בין אם זה בספורט, באמנות, במדעים או במתמטיקה. תלמידי 3 ו-4 יחידות אינם שווים פחות בעיני המדינה, או בעיני מערכת החינוך, אך אלה שרוצים להתעקש ולהתאמץ - חובתנו לעזור. איזה צדק יש בכך שילדי הפריפריה לא יכלו כלל לבחור במצוינות כי לא היו להם כיתות לימוד ל-5 יחידות במתמטיקה? מאות ילדים נדחפו מטה על ידי מערכת שלא הצליחה להביא להצלחה. עשור של התדרדרות במספר מסיימי 5 יח"ל הגיע לסיומו והמגמה מתהפכת".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים