שתף קטע נבחר

מהיטלר ועד למפה בלי ישראל: מבט להסתה במערכת החינוך הפלסטינית

חרף ההסכמים החתומים, ולמרות בדיקה שנערכת כל כמה שנים, התלמידים ברשות מתחנכים על עימות מתמיד מול ישראל, שלא מצוינת במפות. על היטלר נכתב בדף פייסבוק של תיכון בטול כרם: "יכולתי להרוג את כל היהודים, אבל השארתי כמה בחיים כדי שהעולם יבין מדוע הרגתי אותם". ראש ארגון בינלאומי שחקר את הנושא: "ישראל קיימת רק כאויב"

 

 

פעמים רבות בשני העשורים האחרונים עברו ספרי הלימוד הפלסטיניים ניטור על ידי גופי מחקר וארגונים פרטיים, כדי לבדוק אם יש בתוכן הנלמד הסתה, אי הכרה בישראל כמדינה ריבונית והאדרת מחבלים ופיגועי טרור. כמעט בכל מחקר נמצאו חומרים שאינם עומדים בקנה מידה אחד עם המדיניות המוצהרת של הרשות הפלסטינית.

 

מדובר על בתי ספר ממשלתיים שנמצאים תחת אחריותו של משרד החינוך הפלסטיני. יו"ר הרשות אבו מאזן התייחס לסוגיה הזאת כמה פעמים בעבר בפורומים שונים, כולל ישראליים, והצהיר כי הוא מוכן להפעיל ועדה ייעודית ישראלית-פלסטינית-אמריקנית אשר תבחן את ספרי הלימוד ברשות הפלסטינית ובישראל ותסיר משם כל מה שיוגדר על ידי הצדדים כהסתה. אבל אף שרעיון הוועדה המשותפת מעוגן בהסכמים בין ישראל לפלסטינים, היא לא קיימת בפועל.

פוסט שעלה בעמוד הפייסבוק הרשמי של תיכון "איקטבה" לבנות בטול כרם. בתמונה מופיע אדולף היטלר ולצידו הכיתוב: "יכולתי להרוג את כל היהודים בעולם, אך השארתי כמה מהם בחיים כדי שהעולם יבין מדוע הרגתי אותם" ()
פוסט שעלה בעמוד הפייסבוק הרשמי של תיכון "איקטבה" לבנות בטול כרם. בתמונה מופיע אדולף היטלר ולצידו הכיתוב: "יכולתי להרוג את כל היהודים בעולם, אך השארתי כמה מהם בחיים כדי שהעולם יבין מדוע הרגתי אותם"

 

ישראל עוקרת עצים באדמות פלסטיניות. מתוך ספר הלימוד "השפה היפה שלנו" (2013) שמיועד לתלמידי כיתה ב' ()
ישראל עוקרת עצים באדמות פלסטיניות. מתוך ספר הלימוד "השפה היפה שלנו" (2013) שמיועד לתלמידי כיתה ב'

 

לשם "ישראל" אין זכר במפה. מתחתיה נכתב: "הלבנט מורכב מהמדינות הבאות בלבד: פלסטין, ירדן, לבנון וסוריה". מתוך הספר "חינוך לאומי" לתלמידי כיתה ב' ()
לשם "ישראל" אין זכר במפה. מתחתיה נכתב: "הלבנט מורכב מהמדינות הבאות בלבד: פלסטין, ירדן, לבנון וסוריה". מתוך הספר "חינוך לאומי" לתלמידי כיתה ב'

ברוב ספרי הלימוד ובבתי הספר הפלסטיניים ישראל לא נמצאת כלל במפות. ערים ישראליות בתוך הקו הירוק - כמו עכו, יפו, חיפה, נצרת, צפת ואחרות - מוצגות כפלסטיניות, ורק בבתי ספר בודדים ניתן לראות קו גבול שעובר במקביל לקו הירוק.

 

ארגון IMPACT-se חקר את הנושא במערכת החינוך הפלסטינית. בראיון לאולפן ynet הבוקר (ה') אמר מנכ"ל הארגון מרכוס שף: "חיפשנו מאפיינים של שלום וסובלנות. אנחנו חוקרים מערכות חינוך בכל העולם ואנחנו מחפשים לפי אמות מידה אובייקטיבית של אונסק"ו את דרגת השלום והסובלנות, שחיוניים גם לילדים וגם לחברה עצמה. יש קשר ודאי וברור בין דרגת השלום והסובלנות לבין האלימות הפוליטית בחברה".

 

המילה ישראל מוזכרת לראשונה בספר לימוד פלסטיני, אך נדחקת לשולי המפה וממוקמת באזור הגליל. מתוך הספר "היסטוריה מודרנית ועכשווית של פלסטין" (2014) המיועד לתלמידי כיתה י"א ()
המילה ישראל מוזכרת לראשונה בספר לימוד פלסטיני, אך נדחקת לשולי המפה וממוקמת באזור הגליל. מתוך הספר "היסטוריה מודרנית ועכשווית של פלסטין" (2014) המיועד לתלמידי כיתה י"א

  

לגבי תוצאות המחקר, שף מתקשה לבשר על חדשות טובות. לדבריו, "המילה שלום לא מוזכרת בכלל במערכת הלימודים".

 

- מצאתם סימנים של הסתה ושנאה?

"אין קריאה ישירה לצאת ולהרוג ישראלים או יהודים. אבל יש נרטיב של מאבק תמידי, מלחמה תמידית, של ג'יהאד, של הקרבת חיים. זה מסוכן באופן יוצא דופן. מה שאנחנו רואים זה שילדים פלסטינים מחונכים לפי התפיסה שאלימות פוליטית היא לגיטימית לחלוטין, ומצד שני שישראל לא קיימת. היא קיימת כאויב,

לא כמציאות".

 

- אז הדור הבא לא הולך לכבד את המדינה השכנה כי היא לא קיימת.

"זה מאוד בסיסי. צריך לחנך ילדים בגיל צעיר על המושג שלום, ואם אנחנו מדברים על האזור שלכם, אז על פתרון שתי המדינות, על הרעיון שלפיו שתי מדינות כן יכולות לחיות זו לצד זו בשלום".

 

- יש סימן של הקצנה דתית בספרי הלימוד? יותר כבוד לדת ופחות כלפי כאלה שאינם מוסלמים?

"בעקרון הנרטיב הוא לאומני, אבל ראינו בשנה-שנתיים האחרונות שספרי הווקף מאוד חשובים למשרד החינוך הפלסטיני, והם כן נוטים להיות יותר קיצוניים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"השארתי יהודים כדי שהעולם יבין למה הרגתי"
מומלצים