שתף קטע נבחר

תנועת חרם לאמן הבלגי: "שמור מרחק ממדיניות האפרטהייד של ישראל"

ארגון Bacbi, הקורא להחרמת ישראל בשל מדיניותה בשטחים הכבושים, פנה לכוריאוגרף הבלגי הנודע יאן פאבר בדרישה לביטול השתתפותו בפסטיבל ישראל: "אל תיתן לגיטימציה לטיהור האתני של פלסטינה". האמן סרב והצהיר כי על המופע שלו "להיות מוצג בכל מקום בו בולטים פצעי האנושות - ירושלים היא מקום שכזה"

ראשי הארגון Bacbi, הקורא לחרם אקדמי ותרבותי על ישראל בשל מדיניותה בשטחים הכבושים, פנו אל הפסל, הכוריאוגרף והבמאי הבלגי, יאן פאבר, בדרישה שיבטל את ביקורו המתוכנן בפסטיבל ישראל בירושלים. פאבר, שיציג ביום חמישי בירושלים את "הר אולימפוס", עבודה מונומנטאלית שנחשבת לפסגת יצירתו ומוצגת כהפקה המרכזית של הפסטיבל, סרב לדרישה במכתב תשובה מנומק שנתן לו פומבי. תגובתו של פאבר פתחה דיון בקרב יוצרים מובילים בבלגיה ובהם אלן פלטל, מהכוריאוגרפים הבולטים של המחול העכשווי האירופאי, שתקף אותו במכתב תגובה.

 

יאן פאבר. יגיע לפסטיבל ישראל למרות הלחצים הפוליטיים ()
יאן פאבר. יגיע לפסטיבל ישראל למרות הלחצים הפוליטיים

"אני פונה אליך בדרישה להימנע מהשתתפות בפסטיבל ישראל ומבקש שתוותר על הכבוד בלהיות האמן המרכזי בו", כתב לפאבר הפילוסוף והסופר, ליבן דה קוטר, בשם תנועת החרם בבלגיה. המכתב הרשמי דיבר על מדיניות ממשלת ישראל, על האלימות המחריפה מצד המתנחלים כלפי פלסטינים, על חומת ההפרדה, הרחבת ההתנחלויות, מחסומים, הרס בתים ואפליה. "פסטיבל ישראל הוא דוגמא לאירוע שהאמנים המשתתפים בו תורמים ללגיטימציה של ישראל", הוסיף דה קוטר, "יהיה זה לא יאה לסייע לישראל בניסיון למיתוג מחדש. הגיע הזמן לשמור מרחק ממדיניות האפרטהייד האלימה של ישראל".

 

מתוך "הר אולימפוס", יצירתו של פאבר (צילום: Wonge Bergmann) (צילום: Wonge Bergmann)
מתוך "הר אולימפוס", יצירתו של פאבר(צילום: Wonge Bergmann)
 

למכתב הרשמי צורף גם מכתב פרטי שמפציר בפאבר להתבונן בתמונה הגדולה: "אם בכל זאת תחליט להופיע בישראל, בקר בחברון וראה כיצד העיר הזו נחנקת, לך למחסום קלנדייה, למחנה הפליטים דהיישה, ראה איך גם בירושלים, זורקים המתנחלים אשפה על פלסטינים מה שדורש לפרוש רשתות מעל הרחובות. בקש שיתרגמו לך את הסיסמאות הגזעניות שמעטרות את הקירות, לך לראות את הכבישים העוקפים השמורים לשימושם הבלעדי של המתנחלים וראה כיצד נוף הארץ עצמו בסימן הכיבוש. רק תלך לראות, יאן. אני משוכנע שאם תעשה כן, תהיה זו הפעם האחרונה שתשתף פעולה עם יוזמה ממסדית בישראל. הטיהור האתני של פלסטינה, הנכבה של 1948, נמשך בכל הדרכים האפשריות ואת זה אנו מכנים 'הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון'", כתב דה קוטר, שתוקף במקביל גם את האיחוד האירופי.

 

תשובתו של פאבר לא אחרה לבוא. "אני שותף לגינוי האלימות על כל סוגיה בפלסטין, בישראל ובכל מקום אחר בעולם", כתב פאבר. "עם זאת, הבחירה להציג את 'הר אולימפוס' בישראל אינה עומדת בסתירה לעמדה זו. המופע הזה צריך להיות מוצג בכל מקום שבו פצעי האנושות בולטים למראה ברמה היומיומית. ירושלים זה מקום שכזה. המופע לא יוכל לרפא את הפצע, אבל יגביר את הרגישות בדרכה הייחודית של יצירת אמנות".

 

אל השיח הפומבי הצטרף, באופן לא מפתיע, גם הכוריאוגרף אלן פלטל, תומך נלהב בחרם כמעט מראשית הקמתה של התנועה. "'הר אולימפוס' הינה יצירת אמנות יוצאת דופן שראויה שיצפו בה כמות גדולה ככל האפשר של צופים. גם בירושלים. אבל במקרה זה אולי גם ברמאללה, בחברון אף בעזה? מאמנים שבוחרים להגיע לישראל אני שומע שוב ושוב את אותם הטיעונים: 'העבודה מכוונת בדיוק לאנשים בשטח ותאלץ אותם להתעמת עם הזוועות והמצב האבסורדי'. אני חושש שהקהל של פסטיבל ירושלים יהיה במבוכה גדולה יותר מכך שיבין שיש אמנים זרים שמסרבים להשתתף באירועים מסוג זה. או חמור יותר, כאלה שמחליטים רק בשלב מאוחר מאד לבטל את השתתפותם. אני יודע איזה אפקט היה לכך עליי, לדעת שאמנים שאני מעריך מסרבים להופיע פה בגלל מצב פוליטי. זה היה נוגע בי באופן העמוק ביותר". פלטל הוסיף וכתב כי על אף שבחר שלא להופיע עם להקתו בישראל משנת 2000, יצירתו מוכרת ומוערכת בארץ בין היתר בזכות האינטרנט והדגיש כי רקדנים ישראלים רבים היו חלק מהלהקה לאורך כל השנים.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יאן פאבר. המופע לא ירפא את הפצע
לאתר ההטבות
מומלצים