שתף קטע נבחר

המדינה מתעלמת? רמת גן מתגייסת לטובת הרוכבים

שי בכור, חבר מועצת העיר רמת גן ורוכב אופנוע ותיק, התייאש מהבטחות שלא קויימו והחליט לשאת את דגל שינוי ההתייחסות לרוכבים. איך הוא מתכוון לעשות זאת?

כ-500 אלף בעלי רישיון רכיבה לדו-גלגלי ולמעלה מ-100 אלף רוכבים פעילים, נמצאים בסיכון של עד פי 10 להפגע בתאונת דרכים, כל זאת לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. ולמרות המספרים המדאיגים, נדמה שמדינת ישראל אינה מזדרזת, בלשון המעטה, לשפר את בטיחותם. לעו"ד שי בכור, חבר מועצת העיר קצת נמאס. אז הוא החליט לעשות מעשה.

 

צפו בראיון האולפן: 

 

 

לדברי בכור, ניכר כי בשנים האחרונות חל גידול במספר רוכבי האופנועים באזור המרכז, גם כתוצאה מעליית מחירי הדלק, אך לא רק. עומסי התנועה הגוברים ועבודות הרכבת הקלה, גידול באוכלוסייה באזור ותחבורה ציבורית שאינה נותנת מענה ראוי, גרמו לכלי הדו-גלגלי לצבור פופולריות. "כחבר מועצת העיר הרוכב על אופנוע, החלטתי לפעול למען שיפור התשתיות וקידום נושא הדו-גלגלי. לכן ערכנו לפני כחצי שנה כנס רוכבים גדול עם נציגי העירייה, כדי להקשיב ולמפות את הצרכים המיוחדים של הרוכבים, כמו-גם לצורך העלאת רעיונות לשיפור. בעקבות מפגש זה, גיבשנו תוכנית פעולה", הוא אומר.

 

לפי תכנית הפעולה שחלקים ממנה כבר יושמו, הוגדל מספר החניות לרוכבי דו-גלגלי בעיר וחשוב לא פחות, אושר לפני מספר ימים תקציב של 200 אלף שקלים לטובת החלפת לולאות וגלאי רמזורים בעיר, שאינם מזהים קטנועים ואופנועים ולכן "נתקעים" על אדום. בכור אומר כי "הגלאים המתקדמים אמורים לפתור כ-95% מהבעיות שנוצרות כיום על-ידי רמזורים שלא מתחלפים, ובפועל מסכנים את חיי הרוכבים. עוד הוחלט בעיר להתחיל בניסוי צביעת כבישים בצבע דו-רכיבי המונע החלקה. בעקבות הצלחת הניסוי הוחלט להגדיל את כמות השימוש בצבע.

 

כדאי להזכיר בהקשר זה כי בשנת 2002, לפני כ-14 שנים, הודיע משרד התחבורה כי הוא עורך ניסוי בצבעי סימון כביש חדשים (מיובאים מספרד). זאת בעקבות המלצת משלחת מיוחדת של משרד התחבורה, אנשי מע"צ והמשטרה שביקרה במדינה ובדקה את נושא עמידות הצבעים. לפי נתונים שהעבירו הספרדים, צבעי הכביש המדוברים מחזיקים מעמד כשלוש שנים, בעוד שבארץ הם מתבלים - והופכים למחליקים - כעבור מספר חודשים בלבד, ומחייבים גם צביעה מחודשת ויקרה.

 

שמונה שנים לאחר מכן, ב-2010, גילתה מחלקת המחקר של הכנסת כי עלות צביעת 36 אלף צמתים עירוניים כיום, לפי שטח צביעה ממוצע של 100 מ"ר לצומת, עומדת על 576 מיליון שקל לתקופה של שלוש שנים. למרות העלות הישירה היקרה של צבע עמיד ולא מחליק (75 שקלים למטר במקום 15), הצביעה בו תוזל משמעותית בעיקר בשל העמידות הגבוהה. נתונים אלה הוזמנו לטובת יוזמת חקיקה, בה תמך משרד התחבורה.

 

באותה שנה אישר משרדו של השר ישראל כץ, כי יחייב רשויות מקומיות להשתמש בצבעים בעלי מקדם חיכוך גבוה, תוך אישור כי אחד הגורמים לחומרת הפגיעה בקרב רוכבי דו-גלגלי, הוא תכנון בלתי סלחני של תשתיות. שנתיים מאוחר יותר אישרה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כי הצבע המסמן כבישים מוגדר כ"מחליק מאד". לא הרבה קרה מאז.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  hnn.co.il
מעבר חציה - מלכודת מוות לרוכבים
צילום: hnn.co.il
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים