שתף קטע נבחר

צרכנים קטנים בחופש הגדול

העצמת הילדים בתחומים השונים הינה תהליך ארוך ומורכב המתחיל מגיל צעיר. גם בהקשר של צרכנות נבונה וחינוך פיננסי נכון להתחיל כבר מגיל צעיר

החופש הגדול הקרב ובא ארוך מאוד וטומן בחובו קשיים להורים לילדים בהיבט הכלכלי. הקייטנות, הבילויים, העיסוקים והרצונות של הילדים בחודשים יולי ואוגוסט מגדילים משמעותית את סעיף ההוצאות (ולעתים גם קטנות ההכנסות, כי ההורים נאלצים או רוצים להתפנות ולבלות יחד עם הילדים). למרות יוזמות שונות שעלו לקצר את החופש הגדול ולהתאימו באופן נכון יותר לחופשות ההורים, אין כיום פתרון מערכתי לקשיים הללו.

 

עוד בערוץ הדעות:

מיהו יהודי?

שוקולית ולחם

ממעמד הר סיני למעמד מדשאות קמפ דייויד

ורק לילדים לא נשאר

התשובה החדשה של ישראל ל-

 

כאן המקום לעצור ולחשוב איך אפשר למצוא נקודות אור חיוביות במציאות לא פשוטה זו. תשובה אפשרית תהיה להתייחס אל החופש הגדול כהזדמנות משמעותית לאפשר לילדים לקבל כלים לצרכנות נבונה וחינוך פיננסי, הזדמנות לתת לילדים את אחת המתנות החשובות ביותר לחייהם - את היכולות לתפקד בבגרותם כצרכנים נבונים וביקורתיים, היודעים לקבל החלטה צרכנית מתוך תהליך נכון ושקול.

 

העצמת הילדים בתחומים השונים הינה תהליך ארוך ומורכב המתחיל מגיל צעיר. גם בהקשר של צרכנות נבונה וחינוך פיננסי נכון להתחיל כבר מגיל צעיר. המחשבה כי לדבר על כסף עם הילדים תגרום להם להפוך לחומרניים יותר הייתה (אולי) נכונה במאה הקודמת. הסביבה שבה גדל הילד במאה הנוכחית עמוסה בכל-כך הרבה גירויים שיווקיים המעודדים לקנות עוד ועוד ולכן אין מקום לחשש בהיבט זה.

 

בפועל קיימות מספר אלטרנטיבות להתמודדות של ההורים עם הסביבה השיווקית העמוסה, אדגים דרך תרחיש עמו מתמודדים הורים לא פעם - הילדה רוצה ארטיק, אלטרנטיבה אחת היא לתת לילדה ללכת לקיוסק עם הארנק של אמא ולבחור את הארטיק "שבא לה" מבלי לייחס כל חשיבות לפן הכלכלי שבקנייה זו. האלטרנטיבה נוספת היא שהילדה תלך לאותו קיוסק ותקנה ארטיק, אך עם הארנק שלה ובו הכסף שלה. במקרה כזה, תעשה הילדה מאמץ לחשב את הכסף העומד לרשותה, לבחון את עלות הארטיקים השונים שהיא אוהבת ולבחור את האפשרות הטובה יותר עבורה, תוך התייחסות גם לשיקול הכלכלי. סיכוי לא קטן שהבחירה של הילדה תהיה שונה, בכל מקרה, התהליך, ההבנה והתחושות של הילדה יהיו שונים.

 

החופש הגדול מזמן להורים הזדמנויות דרכן ניתן להעשיר את הידע ולחשוף את הילדים להבנה של מורכבות התחום, באופן המותאם לגילם. נקודה מרכזית החשובה בהקשרים אלה ובעיקר מתאימה ליישום בתקופת החופש הגדול היא הפיכתם של המושגים הצרכניים והפיננסיים המאוד מופשטים למושגים מוחשיים עבור הילדים. כיצד עושים זאת ? הנה כמה דוגמאות:

 

מה זה חסכון?

החופש הגדול מזמן לילדים המון רצונות, מרביתם כרוכים בהוצאות כספיות. זוהי הזדמנות טובה לעשות שימוש בדמי כיס שבועיים לילדים ובמתן האפשרות לילדים לנהל לעצמם ובעצמם את ההכנסות שלהם. מבין הבחירות השונות שיעשו הילדים עם דמי הכיס שלהם, כדאי להציע לילדים גם את האפשרות לחסוך חלק מהכסף וכך לאסוף לעצמם סכום כסף גדול יותר לקנייה משמעותית יותר עבורם. למשל - לברר יחד איתם מה היו רוצים לקנות עד סוף החופש הגדול ולבדוק כיצד יוכלו לממש את רצונם אם יתאפקו, לא יבזבזו את כספם במהלך החופשה ולקראת סופה יוכלו להגיע לרכישה המיוחלת.

 

מה זה בנק? מה זה כספומט?

עבור הילדים הצעירים בנק וכספומט קשורים אולי לכסף, אך הם לא מבינים כיצד. לעיתים קרובות ילדים צעירים חושבים שאפשר ללכת לבנק או לכספומט ולקחת כמה כסף שרוצים. ביקור משותף בבנק ובכספומט המבהיר את הקשר בין חשבון הבנק שלנו והכסף העומד לרשותנו לבין היכולת למשוך כסף עשויים במידה רבה להפוך את החידה הגדולה להרבה יותר ברורה עבור הילדים. העובדה כי המשאבים שלנו מוגבלים (כי אין מכונה שניתן להוציא ממנה כמה כסף שרוצים) חשובה מאוד להתפתחותם של הילדים כצרכנים.

 

מה זו עבודה?

ביקור במקום העבודה של ההורים עשוי גם הוא להבהיר לילדים מאין מגיע הכסף באופן ברור ומוחשי יותר. אולם הביקור צריך לכלול לא רק הפעלה וכיף, אלא בעיקר להמחיש לילדים את הקשר שבין העבודה, המשכורת, הכסף בבנק והבזבוזים. למשל - אפשר להפגיש את הילדים עם מי שאחראי על חישובי השכר, להראות את שעון הנוכחות, לוחות זמנים בהם צריך לעמוד, רשימת לקוחות ואף לעשות משהו "פרודוקטיבי" יחד עם הילד בעבודה.

 

זו כמובן רשימה חלקית. ישנן הזדמנויות רבות בחופשה (ובכלל) אותן ניתן לנצל כחלק מתהליך העצמתו של הילד – בסופר, בחנות צעצועים, בקניון, במשחק מונופול משותף ועוד.

 

ד"ר טלי תאני-הררי, מומחית להתנהגות צרכנים צעירים, ראש תחום שיווק, בית הספר למנהל עסקים, המרכז האקדמי פרס. כתבה (יחד עם חני נחמיאס) את ספר הילדים העוסק בחינוך פיננסי – הקופה שמאחורי מגירת הגרביים (הוצאת כנרת זמורה-ביתן)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אולפני רחובות
ד"ר טלי תאני-הררי
צילום: אולפני רחובות
מומלצים