שתף קטע נבחר

חוסר שקיפות: "קיים פער בין מה שמוצג בתקציב לבין התוצאה"

מצפים מאיתנו לקבל ש-97 מיליון השקלים למימון משפחות במצוקה נעלמו, בזמן שגופים אחרים מקבלים תוספות של מאות מיליונים", אמרה ח"כ סתיו שפיר במהלך דיון וועדת הכספים בבקשת האוצר לאשר שינויים בתקציב משרד הרווחה. יו"ר הוועדה ח"כ גפני בתגובה: "אני נלחם על השקיפות. קבענו נוהל שמחייב להציג את כל הנתונים מאחורי ניצול סעיפי התקציב"

"אחד מכל 6 סעיפים בתקציב המדינה הוא פיקטיבי". כך טענה הבוקר (ג') ח"כ סתיו שפיר (המחנ"צ) בפתח דיון בוועדת הכספים בבקשת האוצר לאשר שינויים בתקציב משרד הרווחה. לדבריה "מתוך 4,200 תקנות התקציב, 730 הן תקנות שמתוקצבות מלכתחילה לטובת צרכים אחרים. קיים פער אדיר בין מה שמופיע בספר התקציב עליו מצביעה הכנסת - לבין ההוצאה בפועל".

 

כתבות נוספות בערוץ הכלכלה

 

שפיר טענה לדוגמא כי בתקציב הרווחה, ישנם סעיפים בעלי כותרות חשובות כמו "סיוע למשפחות במצוקה", אך לא מיועדים לנושא שתחתיו הם מופיעים. בפועל חברי הכנסת מאשרים תקציב על פי דברי האוצר, ללא אפשרות לבדוק מה נעשה בסכומים - גם כשהם מצביעים עליהם בוועדת הכספים. לדבריה, הסיבה היא "חוסר שקיפות בתקציב, שנובע מהתנגדות האוצר לאפשר לח"כים גישה למחשב הממשלה לבדיקה עצמאית של הנתונים".

 

בתפקידה כיו"ר ועדת השקיפות של הכנסת, שפיר בדקה את הנושא וטענה כי "האוצר מצפה מאיתנו לקבל את העובדה ש-97 מיליון השקלים שהיו אמורים לממן ליווי משפחות במצוקה נעלמו כמו סעיפים אחרים שלא מומשו. זאת בשעה שגופים אחרים, שאף אחד לא יודע מה קורה בהם, כמו החטיבה להתיישבות, מקבלים תוספות של מאות מיליונים בשנה".

 

 (צילום: עמית שאבי) (צילום: עמית שאבי)
(צילום: עמית שאבי)

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הגיב, "אני נלחם על השקיפות. קבענו נוהל שמחייב את האוצר והמשרדים הנוגעים בדבר להציג בוועדה את כל הנתונים מאחורי ניצול סעיפי התקציב והסיבות לבקש את אישור הוועדה לשינויים ותוספות". הוא דחה את טענת שפיר שבקשות השינויים בתקציבי הרווחה והתיירות עלו הבוקר על סדר היום בניגוד לנוהל שקבעה הוועדה.

 

שפיר ציינה כי מטרת הנוהל היתה "לחשוף שחיתויות ולוודא שתקציבים לאוכלוסיות מוחלשות לא יעברו בדרך של סחיטה פוליטית. אבל האוצר מונע מהכנסת מידע שניתן להשיג בלחיצת כפתור".

 

ח"כ רחל עזריה (כולנו) "גפני לא מספר לכם שהיו סיכומים בינו לאוצר ושההעברות בדרך לכאן. להעלות את הנושא לפני שמגיעים להסכמות עם האוצר וכשיש מתח ומאבק, זה לגיטימי. אבל עכשיו אחרי שהגעתם לסיכומים זו התנהלות משונה בעיניי".

 

גפני השיב לה: "יש נוהל שקבענו אותו וגם היה בג"צ בעניין, אבל משום מה הגיעו רק העודפים ולא הגיעו העברות. בשבוע שעבר ישבתי עם אגף תקציבים וביקשתי שיעבירו מהר העברות בהתאם לנוהל, וזאת אחרי פגישה עם שר האוצר בה סיכמנו את הדברים. בינתיים אני מקבל פניות מכל ראשי המדינה על-כך שאני מעכב העברות ולא ברור מה מנע מהאוצר למסור את ההעברות".

 

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס אמרה, "אם כל זה נכון, יש כאן הפרת חוזה בינינו לאוצר והתקציב לא חוקי". נציג משרד הרווחה טען בתגובה כי "אין תקצוב פיקטיבי של פעולות המשרד. ניצול התקציב פתוח לחברי הוועדה".

 

נציין כי בתום הדיון ועדת הכספים אישרה העברת 260 מיליון שקלים למשרדי הרווחה והתיירות, אשר עיקרי הכספים מיועדים למימון תכניות בתחום הביטחון התזונתי, תקצוב שירותים לניצולי השואה, תגבור תקציב שיווק התיירות לישראל ועוד. 

 

מנהל אגף בכיר לתקצוב וכלכלה במשרד הרווחה חנן פריצקי נתן את הפירוט לגבי ההעברות התקציביות  ואמר כי "אין במשרד הרווחה סעיפי תקציב פיקטיביים. משרד הרווחה מנצל את תקציבו ב-95% בשנים האחרונות. ניהול תקציב הוא דבר מורכב ומסובך. אנחנו מנהלים תקציב של 8.5 מיליארד שקלים. יש גם תקנות שבגלל כל מיני סיבות בסוף לא יוצא כסף. אין במשרד הרווחה סעיפים פיקטיביים".

 

ח"כ שפיר דרשה שלא להצביע על ההעברות התקציביות עד לפירוט גדול יותר וסקירה היסטורית מפורטת. יו"ר הוועדה גפני השיב לה, כי "כך לא ניתן לנהל מדינה. אני מסכים שצריכה להיות שקיפות ואני נלחם על כך. היה כאן היום דיון שכמותו לא היה על העברות תקציביות מעולם ואם היועצת המשפטית לוועדת הכספים היתה אומרת שאסור להצביע לא הייתי עושה זאת".

 

בסיכום קרא גפני לשר האוצר ולראשי משרדו: "תביאו את ההסברים המפורטים על העודפים בסך 14.5 מיליארד שקלים והוועדה תתכנס על-מנת לדון בהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים