שתף קטע נבחר

ככה נעבור את הקיץ בביטחה

התמקדות בחינוך ובהסברה בדבר גורמי ההיפגעות העיקריים בקרב ילדים ובני נוער, כמו גם שיפור תשתיות הבטיחות באזורי משחק ופנאי, הם שיהוו את המענה המתבקש לבעיית ההיפגעות של ילדים ובני נוער בחודשי הקיץ

חופשת הקיץ בפתח וב-30 ביוני ישטפו את הרחובות כמיליון וחצי תלמידי בית ספר בדרכם לחופש הגדול. נטולי מסגרת, ישוטטו התלמידים בחיפוש אחר ריגוש ותעסוקה. האם תשתית הבטיחות של הדרכים, הכבישים והמדרכות, בנויה לאתגר הזה?

 

עוד בערוץ הדעות:

החוק לסימון עמותות שהשלטון לא אוהב

היכן לוחמות הסייבר?

התחרות האקדמית: התועלת והמחיר

"האמת" על האיסלאם עדיין שולטת בכיפה

המהפכה כבר כאן: האם אנחנו מוכנים?

 

התשובה שנותנים נתוני ההיפגעות של תלמידי מערכת החינוך לאורך הקיץ, היא שלא. תשתית הבטיחות הנוכחית אינה נותנת מענה יעיל לבטיחותם של ילדינו, ואינה מצליחה למנוע את מותם של 15 מהם בכל חופשת קיץ בממוצע, ואת פציעתם של כ-1,700 ילדים ובני נוער בדרגות פציעה שונות.

 

חודשי הקיץ מזמנים עבור הילדים ובני הנוער סכנות שמגיעות לשיאן בחודש אוגוסט - 600 ילדים ובני נוער נפגעים בממוצע בתאונות דרכים בחודש אוגוסט, הכי הרבה מכל חודשי השנה.

 

גם בהשוואה לשאר מדינות העולם, מצבנו גרוע. בישראל נפגעים בתאונות דרכים, באופן יחסי, יותר ילדים מאשר במרבית המדינות המפותחות. למעשה, מזה שנים נמצאת ישראל בראש המדינות שבהן נהרגים הכי הרבה ילדים מתאונות דרכים מקרב המדינות המקדמות.

 

איך נפגעים הילדים ובני הנוער בחודשי הקיץ? למעלה משליש מהילדים ובני הנוער נהרגים כהולכי רגל, חלקם הגדול בעת חציה לא בטוחה של כבישים. קרוב ל-40% מהילדים נהרגים כנוסעים ברכב, חלקם במהלך טיול עם המשפחה.

 

גם במוקדי הבילוי, שאליהם מגיעים בני הנוער שכבר קיבלו רישיונות נהיגה, אורבת סכנה גדולה. הנערים נוהגים בהם שיכורים, עייפים ותחת לחץ חברתי ליטול סיכונים מיותרים בנהיגה.

 

סכנת האופניים החשמליים

ובשנים האחרונות הצטרפה סכנה חדשה שהולכת וגוברת בחודשי החופשה - האופניים החשמליים. אחד מכל ארבעה ילדים שאושפז בשנת 2015 לאחר תאונה עם אופניים חשמליים היה מתחת לגיל 13, גיל שאסור על פי חוק לרכיבה. מזג האוויר הנוח, חוסר העיסוק, הלחץ החברתי והזמן הפנוי יוציאו את אלפי הילדים לכביש ויחשפו אותם לסכנות מיותרות שבמפגש עם כלי הרכב.

 

היערכות נכונה ואחראית מצד הרשויות המקומיות, מצד משרד התחבורה ומצד המשטרה כלפי חופשת הקיץ, מחייבת התייחסות אליה כאל אויבתם של הילדים, בהיותה התקופה שבה הם נפגעים יותר מבכל שאר עונות השנה. על הרשויות המקומיות להסדיר את בטיחות מוקדי הפעילות המוקצים לילדים הנופשים, להתקין פסי האטה, מעקות ושאר אמצעי הבטיחות בדרכים בתחומיהן.

 

זמנו של מסע ההסברה לקראת חופשת הקיץ, שאותו על המדינה לקיים, הוא כבר בימים אלה, כשהיציאה לחופשה כבר כאן. מסע ההסברה חייב לפנות אל ההורים ואל הילדים כאחד, ולכלול את מאפייניהן המרכזיים של סכנות הקיץ ואת הדרכים הנכונות להיזהר מפניהן.

 

משטרת ישראל צריכה אף היא להיערך להגברת האכיפה בכל כבישי הארץ ובפרט בכבישים המובילים אל מוקדי הבילוי של הצעירים ומהם בחזרה לשכונות המגורים. אכיפה מוגברת ונראות של משטרת התנועה, תמנע מהצעירים המבלים מליטול סיכונים מיותרים ותסייע בכך באופן ישיר להקטנת מספרי הנפגעים בתאונות מיותרות.

 

התמקדות בחינוך ובהסברה בדבר גורמי ההיפגעות העיקריים בקרב ילדים ובני נוער, כמו גם שיפור תשתיות הבטיחות באזורי משחק ופנאי, הם שיהוו את המענה המתבקש לבעיית ההיפגעות של ילדים ובני נוער בחודשי הקיץ בישראל. רק כך נעביר את הקיץ בשלום וכל הילדים ישובו אל ספסל הלימודים ב-1 בספטמבר.

 

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמותת אור ירוק
שמואל אבואב
צילום: עמותת אור ירוק
מומלצים