שתף קטע נבחר

עולם אידיאולוגי: מאוהדי ספורט לפעילים חברתיים

העולם משתנה. הוא הופך לערכי ואידיאולוגי יותר. ניתן לראות זאת כשאוהדים למועדוני ספורט נלחמים בתופעות חברתיות כמו הומופוביה וסקסיזם, או כשחברות פרסום ושיווק מכניסות לקמפיינים שלהן מסרים ערכיים וחברתיים. מה מוביל את המהלך, וכיצד מתעצמת המגמה? בשתי מילים - הרשתות החברתיות

מי הם אוהדי כדורגל? מה מעניין ומה מפעיל אותם? ישנם אוהדים מתפרעים, פטריוטיים או כאלה שסתם נהנים. בטור זה ננסה להבין את ערכיות אוהדי הקבוצות, להבין האם המגה נעצרת שם או שהיא מושתתת בעולמות ותחומי עניין אחרים. כדי להבן את הסוגיה התחלנו במועדון האולטראס של קבוצת ראיו ואיקנו הספרדית, הזכרנו את הפועל קטמון וסיימנו בפרסומת להיגיינה נשית.

 

שכונה, כדורגל - מהפכה

מועדון הכדורגל "ראיו ואיקנו" משכונת ואיקאס במדריד נוסד בשנות ה-20 של המאה הקודמת ומשחק בליגה הספרדית. למרות בכדורגל עסקינן, דווקא מועדון האוהדים שלה, "הבוקנרוס", הוא המעניין באמת, יצור אחר בעולם הכדורגל העולמי. הוא ארגון אידיאולוגי. למרות שרבים האירגונים שבאים מרקע רעיוני דומה, הקבוצה הזו היא גם קבוצה שעוסקת בערכים חברתיים - הבוקנרוס נלחמים בתופעות כמו הומופוביה וסקסיזם. אגב, הבוקנרוס לא לבד, אצלנו ישנה קבוצת הפועל קטמון שפועלת באותה הרוחו ומוכרת בהרתמות שלה למסרים אנטי הומופוביים.

 

למעשה, מדובר בתהליך גורף יותר. גם בעולם העסקים ובענף הפרסום הציני ישנה תנודה דומה. קחו למשל את חברת הצמיגים פירלי - כל מי שביקר במוסכי רכב בעבר מכיר את לוחות השנה שהפיצה חברת הצמיגים, ובכך גרמה  שאיש לא יישכח את קיומה. אבל משהו כנראה משתנה - אפילו פירלי הבינה זאת ויצאה עם לוחות שנה חדשים שכללו נשים חזקות, משפיעות ולבושות. כמוה גם חברת מוצרי ההיגיינה הנשית "אולוויס", שמקדישה הפרסומות החדשות למלחמה בסקסיזם.

 

 

עולם אידיאולוגי

מה גורם לאנשים בתקופתנו להתנהג "כל כך מוזר"? את התשובה אפשר למצוא אולי בפייסבוק. מועדוני מעריצים, כמו המועדון של הפועל קטמון והקבוצה הספרדית, הם "פייסבוקיים" ברוחם - הרשת החברתית פשוט מבטאת את הצרכים שלנו.

 

לסיום, שמח להציג בפני קוראי הטור את פרגרפ: הבלוג החדש על רשתות, עתידנות ועסקים בעידן של שינויים.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים