"האבל" גילה מערבולת אפלה חדשה על נפטון

חוקרים הסבירו את התופעה: "העננים הבהירים נוצרים כאשר ישנה הפרעה לזרימת האוויר והיא מוסטת מעלה מעל למערבולת האפלה, וכך לרוב קופאים גזים לגבישי קרח של מתאן"

חוקרים שבודקים את צילומי טלסקופ "האבל" של סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) אישרו בימים האחרונים כי לנפטון יש מערבולת אפלה חדשה שמרחפת לה באטמוספרה של כוכב הלכת. אף שהמערבולות הללו הן לא מאוד נדירות - כאשר שתיים בולטות זוהו על ידי וויאג'ר 2 ב-1989 ועל ידי האבל ב-1994 – התגלית הנוכחית היא המערבולת האפלה הראשונה שנמצאה במאה ה-21.

חרף השם המאיים למדי, מערבולת אפלה היא למעשה מערכת של מזג אוויר, שמתרחשת כאשר מערכת של לחץ גבוה נעה באטמוספרה של כוכב הלכת והיא מוקפת בעננים נלווים בהירים. "העננים הבהירים נוצרים כאשר ישנה הפרעה לזרימת האוויר והיא מוסטת מעלה מעל למערבולת האפלה, וכך לרוב קופאים גזים לגבישי קרח של מתאן", הסביר צוות החוקרים.

העננים הנלווים של המערבולת החדשה נצפו לראשונה על ידי אסטרונומים חובבים מהוואי, אך הם לא הצליחו לאשר רשמית את התגלית שלהם, שכן רק הטלסקופ האבל יכול לצלם את התצפיות מנפטון ברמת דיוק ופרטים נאותה.

(צילום: NASA, ESA, and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley)) (צילום: NASA, ESA, and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley))
(צילום: NASA, ESA, and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley))

"מערבולות אפלות שטות באטמוספרה כמו הרי גזים עצומים בצורה ל עדשה", הסביר החוקר הראשי של הצוות, מייק וונג. "העננים הנלווים דומים לעננים בצורת פנקייק שניתן למצוא מעל להרים בכדור הארץ".

אף שהם יודעים מהן, בנאס"א עדיין לא בטוחים איך נוצרות המערבולות האפלות הללו, איך בדיוק הן נעות, ואיך הן לבסוף מתפזרות. הבלבול מוגבר עוד יותר בשל העובדה שכל המערבולות האפלות שהתגלו עד עכשיו שונות מאוד אחת מהשנייה.

החדשות הטובות הן שנראה כי מערבולות אפלות אינן מחזה נדיר בנפטון, כך שלחוקרים יש עוד תקווה להצליח לחקור אותן לעומק לעתים קרובות, במיוחד כאשר היכולות של הטלסקופים הולכות ומתגברות.

צילום: NASA, ESA, and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley)