שתף קטע נבחר

כשמייקל שר על מותו: מסרים חבויים בשירים

מייקל ג'קסון חזה את מותו, האיגלז ולד זפלין סגדו לשטן ופול מקרטני כבר מזמן החזיר את נשמתו לבורא. לא מאמינים? פשוט האזינו למילים. קבלו את רשימת המסרים הכי הזויים שמתחבאים בשקט בשקט בתוך השירים

מוזיקאים הם ישויות שזקוקות לגירוי מתמיד. ככה זה כשאתה נשלט על ידי היצירה שלך, הדרך בין רעיון בראש לשיר באלבום עוברת באולפן ההקלטות - שעבור אחדים מהווה לא פחות מלונה פארק טכני להשתשעשע בו. וכך, בין אם ברצינות, מתוך שליחות או סתם כדי לעשות צחוקים, להקות רבות נוטות לשתול בשיריהן מסרים נסתרים שניתן לזהות ולאתר רק בהאזנה לאחור.

 

פה הם צועדים קדימה - מה יקרה כשנריץ אותם לאחור? הביטלס ()
פה הם צועדים קדימה - מה יקרה כשנריץ אותם לאחור? הביטלס

בשיר "Michael" הורו פרנץ פרדיננד בסתר למעריציהם להתקשר לאמא כי היא מודאגת, אינקיובס סיפרו למאזיני השיר "Azwethinkweiz" כי הוא נכתב לאחר שעישנו קנאביס אינדיקה וסאונדגרדן בחרו פנו ל-Santa (סנטה) במקום ל-Satan (שטן). אפילו טניישס די, ההרכב של השחקן והקומיקאי ג'ק בלאק, טמן מסר בשיר "Karate", שבניגון לאחור פקד על המעריצים "לאכול קקי של חמור".

 

כן, לרוב מדובר בבדיחות ובהומור עצמי מטופש במיוחד, אבל יש גם מי שעשו זאת ברצינות גמורה - או לפחות הואשמו בכך. לפניכם כמה מקרים בולטים שכאלו בתולדות המסרים המוזיקליים הנסתרים. ואל תשכחו את מה שאמרו לנו ה-B52's בניגון לאחור של שירם "Detour Thru Your Mind" שלהם: "או לא, אתם משמיעים את התקליט אחורה. היזהרו, זה יכול להרוס את המחט של הפטיפון".

  

אייס אוף בייס

אחד מהמוכרים שבסיפורי המסרים הסמויים בשירים - לכאורה, יש להדגיש - הוא זה של "Happy Nation", להיט הענק של אייס אוף בייס מ-1992 (ושיר איום גם כשהוא נטול קונטקסטים פשיסטים). אלו, על פי האמונה הרווחת, שזורים לכל אורך מילותיו המטופשות, לצד משפטים המצביעים על תפיסת עולם נאצית ולא ידידותית כלפי זרים ויהודים.

 

אלו מכם שמידע זה חדש להם יכולים פשוט לדמיין את חברי אייס אוף בייס השבדית: בלונדינים, תכולי עיניים ולבנים כמו סדין, לפחות כמו כזה שעל חבר ב-KKK, שרים על "אומה שמחה" שבה "האנשים מבינים וחולמים על אדם מושלם, מצב שיוביל לגאולה מתוקה". שורות כמו "אדם ימות אך לא רעיונותיו" הביאו רבים לחשוב שאכן, הרכב הפופ הסכריני מקדם מסרים ניאו-נאציים בשיריו, כאלו שמאדירים את היטלר ואת תורת הגזע העליון.

 

את השיר פותחת תפילה בלטינית, ובה השורה "שבח אתם לכל העמים", אבל יש מי שמצא בה משמעות די מצמררת, בהנחה שאכן זו הייתה כוונת המשורר, והיא בשורות שנשמעות כמו שורות בעברית, לפיהן הדובר "לא רוצה אתכם, אשנא דתכם, הייתי כאן לפני כולם, בינתיים אני אהרוג אתכם, הייתי כאן לפני כולם". תנו לזה האזנה ותחליטו בעצמכם, רק צריך לקחת בחשבון תופעות כמו "דורי מת" (שהתבססו בין היתר על "Ameno" של ההרכב ERA) ויתר תפילות גאורגיניות שזכו לפרשנות מקומית והוכיחו שעל כל משפט לא מובן בשפה זרה אפשר לבנות אחר בעל משמעות עמוקה בעברית. לגבי הצפירה הפותחת את השיר - ובכן, היא אכן מעוררת צורך לעמוד ולהרכין ראש.

 

אם זה עוזר לכם להאמין, לפני מספר שנים התגלתה תמונה של אחד ממייסדי הלהקה, אולף אקברג, מהתקופה בה היה חלק מלהקת פאנק ניאו-נאצית בשם 'תתאבדו'. גם אז שר אולף על רעיונות גדולים, כמו "גברים בברדסים צועדים לאורך שביל, אנחנו נהנים מעצמנו בעודנו עורפים ראשים של כושים. מהגרים, אנחנו שונאים אתכם! החוצה! החוצה! החוצה! אנשים נורדים, התעוררו! לירות! לירות! לירות!". ללא ספק מופת לעידון ולרמיזה. כך או כך, אייס אוף בייס ביקרה בישראל באביב 1993, והופיעה בלא פחות מ-4 מוקדים, לרגל יום העצמאות של מדינת ישראל.

 

לד זפלין

חשבתם שנאצים הם בעיה? חכו שתאלצו להתמודד עם השטן בכבודו ובעצמו. לאשמדאי, כך נדמה, יש נטייה להופיע בלא מעט שירים פופולריים. אחד מהם הוא "Stairway To Heaven" של לד זפלין מ-1971, שעל פניו עסק במדרגות לגן עדן, אך על פי שדר הרדיו האוונגליסטי פול צ'רץ', למעשה שלח אותנו היישר לגיהנום.

 

"זהו שיר הנושא מסרים של סגידה לשטן", אמר באחת מתוכניותיו וטען כי השיר מכיל שורות כמו "הוא יעניק לאלו אשר עמו 666" ו-"הוא גרם לנו לסבל, שטן עצוב". במשך שנים רבות שמו של גיטריסט הלהקה, ג'ימי פייג', נקשר בעבודות שטן. מעניין שדווקא הוא בחר לומר בראיון ש"עבורי זה מאוד עצוב, כי 'מדרגות לגן עדן' נכתב כשכולו כוונות טובות. ובאשר להחדרת מסרים בניגון לאחור, זה לא מה שאני הייתי מגדיר כ'יצירת מוזיקה'".

 

האיגלז

ועוד קצת שטן. 1976 הביאה עמה את "Hotel California", ללא ספק השיר המזוהה ביותר עם האיגלז ויצירה שעורכי רדיו בישראל מתעקשים לפמפם לא מעט גם היום. טוב, מדובר בשיר יפה בסופו של דבר גם אם טחון לעייפה, אבל כמה מכם ניסו להשמיע אותו לאחור?

 

כן, הבית הראשון של קלאסיקת הרוק הסבנטיזית מכיל שורות שהאזנה להן בהיפוכן מאפשרת לשמוע משפטים כמו "Yes, Satan organized his own religion" ("כן, השטן מיסד לעצמו דת"), או "Satan he hears this. He had me believe in him" ("השטן הוא שומע זאת. הוא גרם לי להאמין בו"). ואתם חשבתם שזה שיר על בית משוגעים.

 

קווין

נאצים? שטן? עזבו את כל אלו ולכו לצרוך סמים! או לפחות זה מה שרבים מאמינים שקווין ודייוויד בואי התכוונו להגיד ב-"Another One Bites the Dust" שלהם מ-1980. וב"רבים" הכוונה היא בעיקר לקבוצות אוונגליסטיום נוצרים, שבחרו לשמוע מקשקושיו השבורים של פרדי מרקיורי שמגיעים בסוף השיר את המסר החד משמעי "זה כיף לעשן מריחואנה", כמובן כאשר הוא מנוגן לאחור.

 

ג'ודאס פריסט

ב-1985 האזינו החברים ריימונד בלקנאפ וג'יימס ואנס לקאבר ל-"Better By You, Better Than Me" בביצוע ג'ודאס פריסט, שתו בירה ועישנו ג'וינט. מי יודע, אולי בהשפעת פרדי מרקיורי. כך או כך, בשלב מסוים הם החליטו שפעילות אחר הצהריים שלהם לאותו היום תכלול איתור חצר כנסייה בעיר מגוריהם אשר בנוואדה, והתאבדות באמצעות רובה.

 

בלקנאפ מת במקום וואנס שרד עוד 3 שנים עד שמת כתוצאה מסיבוכים הקשורים בירייה ההיא - לא לפני ששפך מעט אור על נסיבות המקרה המוזר. "תוכנתנו לעשות את זה", ניסה ואנס להסביר את המעשה. "ידעתי שאני הולך לעשות זאת. פחדתי. לא רציתי למות. זה ממש כאילו לא הייתה לי ברירה". לאחר מותו ב-1990 תבעו הוריו של ואנס את הלהקה, והאשימו אותה כי הרצה לאחור של שיריה מפצירה במאזיניה "לעשות את זה".

 

ג'ודאס פריסט אמנם זוכתה במשפט, אך זכתה ללא מעט תשומת לב שלילית, שכן הפרשה סוקרה על ידי כלי תקשורת רבים והעסיקה את עולם המוזיקה. המשפט עמד גם במרכזו של סרט דוקומנטרי מ-1991 בשם "Dream Deceivers: The Story Behind James Vance vs. Judas Pries", בו הביא סולן הלהקה, רוב הלפורד, טענת נגד די קבילה.

 

"באשר לטענה כי המסר 'Do It' נועד כדי לגרום לאנשים להתאבד, הרי שאין בצמד המילים הזה הנחייה ישירה לעשות מעשה מסוים", אמר הלפורד. עוד טען המוזיקאי כי לו הייתה בוחרת הלהקה להשתיל מסרים נסתרים בשיריה, לא הייתה תועלת בלגרום למעריציה להתמעט, והיא פשוט הייתה טומנת משפטים כמו "קנו עוד אלבומים שלנו".

 

הביטלס

נו, שוב הסיפור המוכר אודות קונספירציית מותו של פול מקרטני ב-1966 בתאונת דרכים והחלפתו במתחזה, שמילא את מקומו בלהקת הביטלס. האגדה האורבנית, שבסיסה בשלל רמזים המושתלים לכאורה בשיריהם ובעטיפות אלבומיהם של ארבעת המופלאים, התעצמה לא מעט בשל דאחקות של החברים "הנותרים".

 

כך למשל, בשיר כמו "Strawberry Fields Forever", התחבאו שורות בהן שר ג'ון לנון משפט שנשמע כמו "Paul is Dead". אותו "פול מת" גם הופיע במלמול שמגיע בסופו של השיר "I'm So Tired", בתוספת "Miss him' miss him' miss him", שהוסיף לנון המתגעגע.

 

רמז חבוי נוסף הופיע בקלאסיקת האוונגרד "Revolution #9". שם, כשרעשי רקע שנפגשים עם המילים "Number 9" החוזרות שוב ושוב לאורך הקטע, נשמע המשפט "Turn me on' Dead man". כך, לפחות, העידו רבים. קטעים איתם.

 

מייקל ג'קסון

מלך הפופ אמנם עזב אותנו לפני 7 שנים, אבל יש המתעקשים כי הוא הותיר אחריו מסרים למעריצים בשירים רבים. אולי זה הנושא הכי הרבה מסרים הוא "Earth Song", להיט איכות הסביבה שהוציא ג'קסון ב- 1995. "הייתי מבולבל, עכשיו אני חושב שמצאתי אמת!", שר מייקל לאחור, "זו האמת שלי! האמינו למה שאני אומר לכם. בבקשה האמינו באלוהים".

 

בשירים אחרים, כפי תוכלו להיווכח בסרטון שלפניכם, נטען כי ג'קסון מצווה עלינו בשיר "Threatened" "להחזיר את כדור הארץ אליהם" (חייזרים, אולי) או בשיר "Heartbreaker", בו הוא מזכיר את השטן ומספר על טורפי בשר. מייקל אף חזה את מותו בחלק מהשירים, שם הצהיר כי הוא הלך "להיעלם בן רגע" אך מתכוון לשוב ולרדוף מישהו - אולי את האחראים למותו. זוהי בכל אופן הגרסה של אחותו לה טויה.

 

דיפ פרפל

"Stormbringer" של דיפ פרפל מ-1974, מתוך אלבום הנושא את אותו השם, נפתח במילות ג'יבריש. ואלו הן למעשה מילוציה של לינדה בלייר בסרט האימה "מגרש השדים". השמעה לאחור של השורות חושפות ברכות שלא נטרח לתרגמן, כמו "Cocksucker" ,"Motherfucker" ו-"Stormbringer". האחרון הוא לא באמת קללה. יסאלק. כלומר, קלאסי.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
תקשיבו טוב טוב. מייקל ג'קסון
צילום: gettyimages
לאתר ההטבות
מומלצים