שתף קטע נבחר

שותים את העתיד: אלכוהול ממזרח אסיה

השווקים המתעוררים במזרח אסיה הופכים חשובים יותר ויותר, ובמקביל צרכני התרבות המערבית מחפשים אחר מותגים מיובאים בטעמים חדשים ובמחירים שווים לכל נפש: הכירו את האופנה החדשה - אלכוהול מיובא ממזרח אסיה

במדינות כמו סין, יפן, הודו, תאילנד ושאר מעצמות מזרח אסייתיות, תעשיית הכהילים צמחה ביותר מ-250% במהלך העשור האחרון. בשנת 2006 שווי שוק האלכוהול במדינות אלה הוערך ב-561 מיליארד דולר בלבד, וכיום השוק מוערך ב-2.8 טריליון דולר בשנה.

 

הסינים כבר יכולים להרשות לעצמם ללגום את מותגי הקוניאק והוויסקי המובילים בעולם, ומסתבר שגם הקאסטות העליונות בהודו לא נשארו רחוק מאחור. מותגים כמו הנסי, מרטל ושיבאס הם המותגים הנמכרים ביותר במדינות האלה כיום. עם ההבנה שבסין ובהודו מתגוררת כשליש מאוכלוסיית כדור הארץ (למעלה מ-2.5 מיליארד איש), תהו, ובצדק, מנהיגי תעשיית המשקאות, למה רק לצרוך משקאות מערביים המסקרנים את השכבות העליונות ובעלי ההון, אם אפשר לייצר לבד משקאות באיכות לא פחות טובה?

ג'ינג'ר אייל, קוקטיל על בסיס קוניאק (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
ג'ינג'ר אייל, קוקטיל על בסיס קוניאק(צילום: ירון ברנר)
 

הודו על המפה

כיום 88% מצריכת האלכוהול בהודו מגיעה מכהילים, בעוד 10% מגיעה בירה ו-2% מיין. וויסקי הוא הכהיל הנמכר ביותר בהודו, נכון להיום, ומספר יזמים פרטיים במדינה הבינו את זה, והחליטו לייצר בעצמם.


תרבות שתיית הוויסקי בהודו החלה במאה ה-19, כאשר הראג' הבריטי, אדווארד דייר, החליט להביא את המזקקה שלו מאנגליה למחוז קאזאולי בהודו. מאז עברה המזקקה כמה משכנים וגם הבעלות החליפה מספר ידיים, אך כיום המזקקה מייצרת וויסקי איכותי ובסיס המים מגיע ממים הזורמים הישר מההימלאיה.

 

שוק הוויסקי בהודו הוא השלישי בגודלו בעולם (לאחר סין ורוסיה), ובעקבות הורדת מיסוי בתעשייה המקומית, החל משנות ה-90 של המאה הקודמת, גל ייצור הוויסקי במדינה צבר תאוצה ונפתחו אינספור מזקקות וויסקי.

  

חברת הדיוטי פרי בישראל, ג'יימס ריצ'ארדסון, החליט זיהתה את המחירים האטרקטיביים של הודו ביחס לשוק המקומי ובכלל, ועכשיו היא משיקה בישראל את אמרוט (Amrut), וויסקי של משפחת ג'אגדאל המיוצר במזקקה הנמצאת בעיר בנגלור. פירוש השם אמרוט הוא שיקוי החיים בסנסקריט, וסינגל מאלט הנושא שם זה מופק מחומרי הגלם האיכותיים ביותר, כמו שעורה הגדלה במורדות ההימלאיה.

 

לדיוטי פרי ולחנויות הכהילים בארץ מגיעים ארבעה סוגי אמרוט: הראשון שבהם הוא סינגל מאלט קלאסי המזכיר את סגנון המיוצר באזור ספייסייד שבסקוטלנד, המיושן בחביות אמריקניות חדשות וחביות ברבון, המעניקות טעם עדין של אפרסק ודבש. מחירו בישראל: 54.90 דולר.

amrut classic
amrut classic
 

בקרוב ניתן יהיה להשיג בארץ גם את אמרוט ראז' איגלה (מלך הנשרים) – גרסה מעודנת יותר של הסינגל מאלט ההודי המיושן בחבית ברבון בגובה של מעל 3,000 מטרים מעל פני האדמה וטעמו קליל יותר מקודמו (44.90 דולר).

amrut raj igala
amrut raj igala

amrut peated
amrut peated
 

עולה חדש נוסף מהודו הוא אמרוט פיוז'ן – שילוב של שעורה הודית וסקוטית מעושנת. וויסקי זה מורכב יותר, מתובל, פירותי ובעל סיומת עדינה (65.90 דולר). לבסוף מגיע האמרוט פּיטד, כלומר מעושן, וגם כאן שילוב של טעמי פירות ומאחור טעם עשן חזק ביותר (74.90 דולר).

amrut fusion
amrut fusion
 

Made in Taiwan

גם טאיוואן למדה משכנתה, והבינה שטרנד הוויסקי מושך את המערביים, ועל כן לטיאן טסאי, המייסד של חברת המשקאות הטיוואנית המובילה, קינג קאר, היה חלום - לייצר את הוויסקי הטיוואני הראשון.

ישר מהחבית בטייוואן
ישר מהחבית בטייוואן
 

בשנת 2002, התחיל לממש את החלום עם תוכנית להקמת מזקקה במחוז ילאן שבצפון מזרח האי. ב-2005 החלה בנייתה של מזקקת קאוואלן, על שם המחוז בו הוקמה. במרץ 2006 זוקק הוויסקי הראשון ובדצמבר 2008 נוצר הסינגל מאלט הטיוואני הראשון, שבימים אלה עושה עלייה לארץ.

ה-KAVALAN כבר מוכן?
ה-KAVALAN כבר מוכן?
   

קוואלאן (Kavalan) קלאסי מייצג את אופי המזקקה: צעיר, רענן, קטיפתי ועשיר בסיומת של פירות טרופיים (מחירו בדיוטי פרי ובחנויות האלכוהול 74.90 דולר).

וויסקי טייוואני
וויסקי טייוואני

לצדו ניתן למצוא גרסאות מתקדמות של המשקה: קוואלאן קונצרט-מאסטר: סינגל מאלט עשיר ומורכב המיושן בחביות אלון אמריקניות וחביות פורט המעצימות את מתיקותו (79.90 דולר).

 

קוואלאן קינג-קאר: סינגל מאלט על שם המזקקה אשר מעודן ביחס לקודמיו וניחן בטעמי וניל, בננה וקוקוס (79.90 דולר).

לבסוף, קוואלאן סוליסט: המיוצר מחבית בודדת – בורבון או שרי (בטווח מחירים הנע מ-149.90 דולר ועד 172.90 דולר).


Beer in Japan

יפן מוכרת מזה שנים כיצרנית בירה (וגם וויסקי, אגב). במהלך העשור האחרון יובאו לארץ מבחר בירות המיוצרות ביפן, כמו אסהי, קירין, סאפורו וסנטורי – היצרנים הגדולים והתעשייתיים ביותר במדינה.

 

אולם בשנת 1994, שונה החוק במדינה, והותר גם ליצרני בוטיק להתחיל ולמכור את מרכולתם. כיום יש ביפן כ-200 מבשלות בוטיק (מספר די דומה למה שיש בישראל), אך לצערנו, סך התפוקה של מבשלות אלו עומד על פחות מ-1% מסך ייצור הבירה במדינה. כאמור, 4 המבשלות הגדולות שולטות באופן מוחלט על השוק.

white ale
white ale
  

מי שמרים את הכפפה בסקטור הזה היא חברת "טיב טעם", שבדיוק החודש מציינת פסטיבל בירה עם למעלה מ-500 מותגים מרחבי הארץ ומהעולם. מיפן הם מייבאים את היטא'צינו נסט - מותג של בית הסאקה, קיוצ'י, שנוסד בשנת 1823. במבשלה זו אפשר לחוש בהשפעה אירופאית ישירה בחומרי הגלם (המיובאים מאירופה) וכן בסגנונות הבירה המבושלים במבשלה.

 

צפו ב"חזירי בר" בתוכנית על סאקה יפני: 

העולים החדשים מיפן כוללים את היטאצ'ינו נסט ווייצן: בירת חיטה מצוינת, בצבע קש בהיר ומעונן, עם ראש קצף לבן, בעלת 5.5% כוהל, גוף קליל ופרופיל טעמים מורכב בהרבה מאשר לוייצן קלאסית. בירה קלילה ונהדרת לקיץ. להשיג בבקבוקים של 330 מ"ל. מחיר: 14 ש"ח.


היטאצ'ינו נסט ווייט אייל: הבירה הנמכרת ביותר של המותג. מגיעה לארץ בשני גדלים (330 מ"ל, 720 מ"ל), וסגנונה חיטה בלגית עם תוספת של מיץ תפוזים, קליפות תפוז, אגוז מוסקט וכוסברה. גם היא לא בדיוק בסגנון קלאסי - צבע קש, עם גוף קליל וגיזוז גבוה, מעט אגוזית ומאוד מרעננת וגם היא בירה שמתאימה לקיץ בישראל. מחיר לבקבוק 330 מ"ל: 14 ש"ח, מחיר לבקבוק 720 מ"ל: 35 ש"ח.

 

היטאצ'ינו נסט רד רייס: בירה המבושלת עם אורז אדום (אל תתבלבלו עם אורז בר), הנחשב יוקרתי וסופר איכותי ביפן ומותססת עם שמרי סאקה של מבשלת קיוצ'י. גוף קליל, בעלת בשומות וטעמים של תות. מחיר לבקבוק 330 מ"ל: 16 ש"ח.

היטאצינו וייצן. פרוטרי קראפט
היטאצינו וייצן. פרוטרי קראפט

היטאצ'ינו נסט JPA: הבירה מיושנת בחביות מעץ ארז. טעמי העץ משתלבים היטב עם טעמי הביסקוויט המאלטים והטעמים העשבוניים הכשותיים. הבירה בצבע נחושת עמוק, עם ראש קצף קרמי שנשאר זמן רב, בעלת גוף בינוני וחלק, עם אחוז כוהל יחסית גבוה (7%). הלתת בסיס מזן מאריס אוטר הבריטי, והכשות גם היא בריטית מזן פאגל וקנט גולדינגס. מחיר לבקבוק 330 מ"ל: 16 ש"ח.

 

לחובבי הביזאר, היטאצ'ינו נסט ג'ינג'ר ביר: בעלת גוף בינוני-כבד, עם גיזוז שנוטה לקל, ואחוז כוהל יחסית גבוה (7%). עם איזון מעולה בין מאלט (ביסקוויט, קרמל) לבין העוצמה של הג'ינג'ר (שלא משתלטת על הבירה אלא מעניקה לה עומק), זו בירה שכיף לשתות לאורך זמן. מצויינת בליווי אוכל אסייתי. מחיר בקבוק 330 מ"ל: 16 ש"ח.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הודו: פריחה של מזקקות לייצור וויסקי
מומלצים