שתף קטע נבחר

הרמטכ"ל: "אל"מ קרים ימונה לרב הצבאי הראשי, התחייב לכבד כל אדם"

איזנקוט נפגש היום עם אלוף-משנה קרים, העומד במרכז סערה ציבורית לאחר שנחשפו אמירות שלו מהעבר על הומוסקסואלים, נשים וסירוב פקודה: "הוא התחייב שהרבנות תכבד כל אדם ללא הבדל דת או העדפה מינית". קרים אמר בשיחה: "מביע צער אם מישהו נפגע"

 

הרב קרים והרמטכ"ל איזנקוט (צילום: אבי מועלם, עיתון במחנה) (צילום: אבי מועלם, עיתון במחנה)
הרב קרים והרמטכ"ל איזנקוט(צילום: אבי מועלם, עיתון במחנה)

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט הודיע היום (ד') כי חרף הסערה הציבורית, אלוף-משנה אייל קרים  ימונה לתפקיד הרב הצבאי הראשי. את ההודעה פרסם הרמטכ"ל אחרי פגישה שקיים עם אל"מ קרים בעקבות פרסום דברים שאמר בעבר והתייחסו לסוגיות מעמד האישה, הומוסקסואלים וסירוב פקודה.

 

על פי הודעת איזנקוט, "אל"מ קרים הבהיר במהלך השיחה את כל הסוגיות שעלו בימים האחרונים וכן סוגיות נוספות, והבהיר מעל לכל ספק כי הוא וכל חיילי צה"ל כפופים באופן מלא לפקודות הצבא ולרוח צה"ל. הרב התחייב כי הוא באופן אישי והרבנות בראשותו יכבדו כל אדם באשר הוא אדם ללא הבדלי דת, גזע והעדפה מינית, וכי הוא רואה בצה"ל את צבא העם הקולט לתוכו את כל המתגייסים והמתגייסות באשר הם. הרמטכ"ל דן עם אל"מ קרים על תפקידי הרבנות הראשית והאופן שבו הוא רואה את הרבנות תחת פיקודו, והתרשם כי הרב רואה עמו עין בעין סוגיות אלו".

 

הרמטכ"ל ציין כי הוא מסתייג ואינו מסכים לניסוח שעלה מהדברים שפורסמו, וכי דברים אלו אינם עולים בקנה אחד עם ערכי צה"ל. הרב קרים, נמסר, אמר בשיחה: "גם במרחק הזמן, אם חייל או חיילת נפגעו, אני מביע על כך צער עמוק".

 

לאחר שצה"ל הודיע שלשום על מינויו הקרוב של הרב לתפקיד הרב הצבאי הראשי במקום רפי פרץ שמסיים את תפקידו, נחשפו עמדותיו של קרים ביחס לגיוס נשים לצה"ל ("אסור באופן מוחלט"), שירת נשים בטקסים צבאיים ("ראוי להביא זמר ולא זמרת"), והיחס לנשות אויב בשעת קרב (בתשובה לשאלה אם מותר לאנוס אישה בזמן מלחמה השיב: "אף שהתחברות אל גויה היא דבר חמור מאוד, הוא הותר במלחמה", וכי התורה התירה "לספק את היצר הרע"). קרים זומן לשיחה אישית עם ראש אכ"א, ובסיומה פרסם התנצלות והבהרה.

 

אלא שהסערה מסרבת לדעוך, ועוד תשובות שכתב במדור "שאלות ותשובות" באתר "כיפה" נחשפות. אחת הסוגיות שאליהן התייחס הרב היא הסוגיה הרגישה של סירוב פקודה. "לפעמים ישנן שאלות הקשורות למוסר המלחמה המעוגנות בעולמה של הלכה, ופקודה המנוגדת להלכה – אין לקיימה", פסק הרב. "בוודאי שאסור למלא פקודה המורה לעבור עבירה או למנוע קיום מצווה שהיא חובה. כמו שיש כוננות מבצעית, יש כוננות של קיום מצוות". הרב הדגיש עם זאת כי במקרה של פיקוח נפש – חל איסור לסרב.

 

 

ב-2003 הוא נשאל כיצד יש לנהוג במחבל פצוע. "מחבלים מתאבדים שנפצעו יש להרוג", פסק הרב. במקרה אחר קבע כי "אין לנהוג במחבלים כבני אדם, שהרי הם 'חיות', ופועל לגביהם הכלל 'כל המרחם על אכזרים – סופו להתאכזר על רחמנים'".

 

הרב קרים שב והתייחס לסוגיית הנשים בכלל ובצה”ל בפרט. באחד המקרים הוא נשאל מדוע מבחינת התורה אסור לנשים להעיד במשפט והשיב כי זו אכן הפליה, אך "הפליה של האישה לטובה, מכיוון שאופייה הסנטימנטלי אינו מאפשר לה לעמוד בחקירות שתי וערב של בתי המשפט".

 

הרב נשאל גם על סוגיית יחס ההלכה להומוסקסואלים. הוא הבהיר כי יש להתייחס להומואים וללסביות באהבה ובתמיכה, אך גם כינה אותם "אדם חולה או בעל מום" וכזה שיש "לעזור לו להיחלץ ממצבו, עם הרבה רגישות וסבלנות". לדבריו, "כשם שמין אינו נזקק לשאינו מינו בבעלי חיים כי זה לא טבעי להם, קל וחומר במין האנושי". לטענתו, בעלי "נטיות הפוכות" יכולים להילחם בנטיות אלו ולשנות אותן.

 

סערת מינויו של הרב קרים התעוררה בעקבות תשובתו לשאלה שנשאל לפני 14 שנים, ועסקה בסוגיה ההלכתית המכונה "אשת יפת תואר" הקשורה ליחס לוחמים לאישה מהצד האויב שנופלת בשבי. הרב נשאל "האם מותר בימינו לחייל צה"ל לאנוס בחורות בזמן לוחמה, או שדבר זה אסור?".

 

הרב אמר כי במצב של מלחמה, משתנים התנאים. "כשם שבמלחמה 'נפרצים' גדרי ההסתכנות למען אחרים, כך גם 'נפרצים' במלחמה גדרי הצניעות והכשרות. יין נסך שלא הותר בזמני שלום, הותר במלחמה, כדי לשמור על הרגשתם הטובה של הלוחמים. מאכלות אסורים הותרו במלחמה (ולשיטות אחדות גם כשיש מזון כשר), כדי לשמור על כושרם של הלוחמים, אף שבתנאי שלום הם אסורים. כך גם דוחה המלחמה צדדים מסוימים של גילוי עריות, אף שהתחברות אל גויה היא דבר חמור מאוד, אלא שהוא הותר במלחמה (בתנאים שהוא הותר), מתוך התחשבות בקשיי הלוחמים. ומאחר שהצלחת הכלל במלחמה עומדת לנגד עינינו, התירה התורה לפרט לספק את היצר הרע בתנאים שהתירה, למען הצלחת הכלל".

 

נגד הרב נמתחה ביקורת כי לא יצא בתשובה ברורה שהדבר אסור, מה שהביא להבהרה מצד הרב כבר לפני ארבע שנים, כי תשובתו הוצאה מהקשרה, והתייחסה לדיני המלחמה בתקופת התנ"ך בלבד: "כמובן שמעולם לא התירה התורה אונס אישה", כתב. "דין 'אשת יפת תואר' נועד לגרום לחייל לחזור מכוונתו לקחת את השבויה לאישה, על ידי סדרת פעולות שמצניעות את יופייה ומדגישות את אישיותה ואת צערה". בצה"ל הבהירו השבוע כי הדברים נאמרו כתגובה לשאלה פרשנית, ולא לשאלה מעשית.


פורסם לראשונה 13/07/2016 12:13

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
הרב אייל קרים
צילום: שאול גולן
מומלצים