שתף קטע נבחר

כך אפשר להציל חיי 1,000 בני-אדם בעשור

ד"ר יעקב שיינין, לשעבר יו"ר הרשות לבטיחות בדרכים, קובע בדו"ח חדש: העלאת תקציב הרשות ל־660 מיליון שקל בשנה למשך עשר שנים, תחסוך 25 מיליארד שקל למשק, 1,000 הרוגים ואלפי פצועים. ויש לו גם הסברים לכך

האם המדינה תדע להשקיע את התקציבים שיצילו אלף ישראלים בתוך עשור? לפני שלוש שנים הייתה ישראל על סף כניסה לרשימת המדינות הכי בטוחות בכבישים, לאחר שבאותה שנה ירד מספר ההרוגים בתאונות דרכים ל־290 בני אדם, ול-5.8 הרוגים למיליארד ק"מ נסיעה. "מאז נבלמנו, ובזמן שבאירופה חמש המדינות המובילות כבר מגיעות ל־3.9 הרוגים למיליארד ק"מ, בישראל המצב בהתדרדרות כבר ארבע שנים, מה שיעלה לנו בכל שנה ב־10 הרוגים נוספים", מזהיר הכלכלן הבכיר ד"ר יעקב שיינין, עד לפני שנה יו"ר הרשות לבטיחות בדרכים.

 

ראיון עם ד"ר יעקב שיינין כשכיהן כיו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים:

 

בדו"ח שפרסם היום (יום ה') מנתח שיינין את מצב הבטיחות בדרכים במחצית הראשונה של 2016, שהסתיימה בירידה קלה, של 5% במספר ההרוגים. לדבריו, אין שינוי במגמת הקטל בדרכים, כאשר אל מול ירידה של כ-25% בהרוגים במגזר הערבי נרשמה עלייה של 13% במספר ההרוגים במגזר היהודי. 30% מתוך ההרוגים הם הולכי הרגל, בדומה לשנה שעברה, שיעור גבוה מאוד יחסית לעולם.

 

בנוסף, אין שינוי משמעותי לטובה בהרוגים מקרב ילדים עד גיל 14. העלייה החדה של 50% בהרוגים בקרב רוכבי אופנים בשנת 2015 מעלה חשש שמגמה זו תתגבר. בנוסף, לא ניכרת מגמה של ירידה במספר הנהגים הצעירים שנהרגים בתאונות. "'הרישיון המדורג'" שאימץ משרד התחבורה לנהגים חדשים הוא חשוב ונכון, אבל כנראה היישום לקוי", מסביר שיינין.

 

שיינין, שעמד בראש ועדת החקירה הפרלמנטרית לתאונות הדרכים, מזכיר שתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שהיה אמור לעמוד כיום על 660 מיליון שקל לשנה קוצץ ל־220 מיליון, שגם לגביהם משתמשת הרשות בעיקר כצינור להעברת כספים. "חוק הרשות יפוג ב־2017, כאשר כרגע אין לה סמכויות והיא אינה גוף עצמאי. היא לא הצליחה להקים 'צוות עובדים לוחם' בעל מוניטין, כבר מעל שנתיים שאין לה מנהל חטיבת מחקר ואין מדען ראשי. אין צוות שיעסוק בחקירות עומק, אין חוקרים העוסקים בחקר תאונות הדרכים בישראל, אין ברשות ניטור שוטף ואין מאגר זמין ועדכני של כל כשלי הבטיחות".

 

שיינין מתייחס גם למצבו הקשה של אגף התנועה במשטרה. לדבריו מספר ניידות התנועה במשטרה ירד מאז 2010 מ-300 ל-100, ומספר סיירי התנועה מ-600 ל-425. רק 6% מתקציב המשטרה בסך 6 מיליארד שקל, שהם 630 מיליון שקל, מוקצים לאגף התנועה. "אין לאגף התנועה יכולת לבצע אכיפה אפקטיבית", קובע שיינין.

 

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

 

"ישראל יכולה להיות ברמת בטיחות הזהה לחמש המדינות הבטיחותיות באירופה, וזאת מפני שהכבישים והמחלפים באירופה לא טובים משלנו, המכוניות שלנו בטיחותיות כשלהם, האקלים אצלנו פחות מסוכן לנהיגה עם הרבה פחות שלג, סערות ושעות חושך. נהיגה בשכרות שם נפוצה יותר ומרחקי הנסיעה גדולים יותר. היכולות הטכניות של הנהג הישראלי לא נופלות משלהם", קובע שיינין.

 

הוא הוסיף: "אבל, בטיחות בדרכים הוא תחום שהאחראים לטיפול בו הם שבעה משרדי ממשלה, שכל אחד פועל לפי נקודת מבט שונה וללא תיאום. כך למשל אחראי משרד התחבורה על תשתיות, רישוי כלי רכב ורישיונות נהיגה, המשרד לביטחון פנים אחראי על אכיפה באמצעות אגף התנועה של המשטרה, משרד החינוך על חינוך תעבורתי ומשמרות בטיחות בבתי ספר, משרד הפנים על מטות הבטיחות של הרשויות המקומיות, משרד הבריאות על מערכי הטראומה בבתי החולים ומערכות הצלה, משרד המשפטים על הענישה באמצעות שופטי התעבורה ואילו משרד האוצר שולט בתקציבי המשרדים, מבלי שיש לו מומחיות בתחומים אלו".

 

שיינין מציע להחזיר את תקציב הרשות ל-660 מיליון שקל, למשך עשר שנים. לדבריו בהשקעה של 6.6 מיליארד שקל תחסוך המדינה עד 2025 כ-1,000 הרוגים, כ-5,000 פצועים קשה וכ-10,000 פצועים קל. השמעות היא חסכון כלכלי של 25 מיליארד שקל, כך שהרווח למדינה עומד על יותר מ־18 מיליארד שקל.

 

 (צילום: זק"א) (צילום: זק
(צילום: זק"א)

 

"זוהי אחת ההשקעות בעלת התשואה הגבוהה ביותר במשק, וזה בחישוב כלכלי קר, מבלי להחשיב את השכול והסבל שאינו ניתן לכימות מספרי", קובע שיינין. לדבריו, הגדלת התקציב תאפשר לישראל ב־2025 להוריד את מספר ההרוגים השנתי ל־235 בני אדם. בלעדיו יעמוד הקטל השנתי על 436 איש, יותר מ־200 הרוגים בשנה אחת.

 

הכלכלן הבכיר מציע להשתמש בכסף לאספקת ניידות תנועה למשטרה, מימון סטודנטים כשוטרי תנועה, פיקוח על מעברי חציה מרומזרים המיועדים להולכי רגל, מכוניות גרר לפינוי רכבים תקועים מכבישים מהירים, הפצת מערכות הסברה למניעת שכיחת תינוקות במכונית והשתתפות בתכנים ללימוד תורת הנהיגה והבטיחות כמקצוע ובגרות עם פטור לנבחנים ממבחן עיוני לקבלת רישיון נהיגה.

 

יצויין כי בחודשים האחרונים מינה שר התחבורה ישראל כץ את אלוף (מיל') גיורא רום כיורשו של שיינין. רום יהיה אחראי להכנת חוק הרשות החדש, להסדרת מעמדה מול משרדי הממשלה ולהבטחת תקציבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: כבאות מחוז שי
תאונה תאונת דרכים סמוך לכפר מרדה ו צומת תפוח
צילום: כבאות מחוז שי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים