שתף קטע נבחר

ג'יפונים קטנים במבחן השוואתי - תחליף ראוי למשפחתית

דגמי פנאי צנועי מידות מציעים אלטרנטיבה קורצת למשפחתיות קטנות, ומאיימים לפגוע במכירותיהן בדיוק כפי שעשו אחיהם הגדולים למשפחתיות הקלאסיות. הפגשנו ארבעה מהבולטים שבהם למבחן השוואתי - ויש מנצח ברור

רכבי פנאי הם הלהיט הגדול של שוק הרכב המקומי בשנים האחרונות. ובדיוק כפי שזינקו מכירות דגמים קומפקטיים - דוגמת קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון - על חשבון משפחתיות קלאסיות וגדולות, כך מאיימים הקטנים יותר על משפחתיות צנועות-מידות, הפופולריות בציי רכב. שכן בניגוד לעבר, המחיר אינו מהווה עוד מכשול. שכן הורדת מחיר רכבי פנאי קומפקטיים מתחת ל-140 אלף שקלים, גררה הוזלה גם בקטגוריה שמתחת ורכבי הפנאי מתחילים כבר ב-110 אלף שקלים.

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

יונדאי i20 קרוס, גרסת פנאי לסופר-מיני הפופולארית, ינסה לנצל את ההצלחה והמוניטין של הטוסון. מולו יעמדו פיז'ו 2008 שעבר מתיחת פנים והוזלה, סאנגיונג טיבולי שינסה להצליח למרות אנונימיות המותג, וסוזוקי ויטרה, רב המכר בקטגוריה.

 

סוזוקי ויטרה

 

 

מנוע: 1.6 ליטר, 119 כ"ס, 15.9 קג"מ

תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים

זינוק ל-100 קמ"ש: 12.5 שניות

צריכת דלק ממוצעת מבחן (יצרן): 11.7 ק"מ לליטר (18.1 ק"מ לליטר)

בטיחות: 7 כריות אוויר, מובילאיי, 5 כוכבים במבחן יורו NCAP

מחיר: 125 אלף שקל

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)
סוזוקי ויטרה נראה מצוין, עם מרכב זוויתי ואגרסיבי למראה, לצד אלמנטים עיצובים מהדגם המקורי של שלהי שנות ה-80. תא הנוסעים מזכיר את סבו המיתולוגי עם פלסטיקה קשיחה ומחוספסת. אך צבע תכלת לרוחב הקונסולה וסביב פתחי המיזוג ושעון זמן אנלוגי ביניהם (התקנה מקומית בתשלום) נראים זולים. המושבים חסרי תמיכה וההגה מוצב אופקית מדי עם טווח כיוון מוגבל למרחק. יש שטחי חלונות גדולים, תנוחת ישיבה גבוהה ותאי אחסון רבים ושימושיים, ולמרות בסיס גלגלים צנוע במיוחד (250 ס"מ), מרחב המחייה לנוסעים מאחור הוא מהטובים במבחן. תא המטען שימושי תודות לסף נמוך ומפתח רחב, והוא מציע נפח סביר (375 ליטר) עם תאי אחסון ושקע V12.

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

רשימת האבזור כוללת מערכת שמע עם שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, בקרת שיוט, מנופים להעברת הילוכים מההגה, שמשות אחוריות כהות, חישוקי "16 קלים, 7 כריות אוויר ומערכת מובילאיי. רכב המבחן כלל גם מסך מגע בגודל "10.2 עם מצלמת נסיעה לאחור - בהתקנה מקומית שעלותה 5,300 שקלים.

 

מנוע בנפח 1.6 ליטר מפיק 119 כ"ס ומשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית ומערכת עצור-סע. הביצועים טובים יחסית תודות למשקל עצמי נמוך במיוחד. המנוע שקט בשיוט (2,000 סל"ד ב-110 קמ"ש) אך רעשי רוח נוכחים מדי. נוחות הנסיעה בינונית, שכן הוא מקפץ על שיבושים עירוניים ללא ריסון הולם. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה עם אחיזה טובה, אך זוויות הגלגול מוחשיות וההגה קל מדי ועם חופש מוגזם במרכז. צריכת הדלק הייתה הטובה במבחן: 15.8 ק"מ לליטר בשיוט ו-11.7 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

 

סאנגיונג טיבולי

 

 

מנוע: 1.6 ליטר, 128, 16.3 קג"מ

תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים

זינוק ל-100 קמ"ש: 11.0 שניות

צריכת דלק ממוצעת מבחן (יצרן): 11 ק"מ לליטר (13.8 ק"מ לליטר)

בטיחות: 7 כריות אוויר, לא בוצע מבחן ריסוק

מחיר: 120 אלף שקל

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

סאנגיונג טיבולי הוא המקורי והמרשים בחבורה מבחינת מראה. עיצוב הפנים נאה, הפלסטיקה איכותית ויש תאי אחסון שימושיים גם מאחור. תפעול המערכות מסורבל עקב מתגים דקים מדי ומתג פצפון השולט על התפעול הידני של תיבת הילוכים. המושבים נוחים ותומכים היטב, אך ההגה הגדול אינו מתכוון כלל למרחק ומקשה בכך על תנוחת נהיגה ראויה. נפקד מפתיע נוסף הוא זמזם התראה על אורות דולקים. בסיס הגלגלים הגדול במבחן (260 ס"מ) ורצפה שטוחה כמעט לחלוטין, מייצרים את מרחב המחיה הגדול בחבורה. תא המטען מציע את הנפח הגדול ביותר (423 ליטר) וכולל שקע V12, אך צורתו הייחודית, מפתח צר וסף גבוה, פוגעים בשימושיות.

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

רשימת האבזור כוללת מערכת שמע עם שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, שמשות אחוריות כהות, חישוקי "18 קלים ו-7 כריות אוויר. רכב המבחן הציע מסך מגע בגודל "8 עם מצלמת נסיעה לאחור - התקנה מקומית תמורת 3,900 שקלים.

 

מנוע בנפח 1.6 ליטר מייצר 128 כ"ס ומשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. משקל עצמי גבוה בכ-200 ק"ג מהוויטארה למשל, הציג שיוויון בתאוצה מהמקום למרות יתרון ההספק. תאוצות הביניים היו הטובות בקבוצה, אך תיבת ההילוכים הגסה והאיטית מנעה פער גדול יותר. בידוד הרעשים סביר בלבד והמנוע שקט בשיוט (110 קמ"ש 2,400 סל"ד) אך רועש בהאצה. עם מיתלים נוקשים, חישוקים גדולים וצמיגים נמוכי חתך, נוחות הנסיעה אינה טובה. הטיבולי קופצני במהירות נמוכה ונטול ריסון במהירות גבוהה. התנהגות הכביש סבירה אך זוויות הגלגול מוגזמות, ולהגה החשמלי (עם שלושה מצבי תגבור) משקל טבעי אך מחסור במשוב. צריכת הדלק הייתה סבירה: 13.5 ק"מ לליטר בשיוט ו-11 ק"מ לליטר בממוצע.  

 

פיז'ו 2008

 

 

מנוע: 1.2 ליטר טורבו, 110 כ"ס, 20.9 קג"מ

תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים

זינוק ל-100 קמ"ש: 10.3 שניות

צריכת דלק ממוצעת מבחן (יצרן): 10.9 ק"מ לליטר (20.8 ק"מ לליטר)

בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי, 5 כוכבים במבחן יורו NCAP

מחיר רכב מבחן (בסיס): 120 אלף שקל (115 אלף שקל)

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

פיז'ו 2008 מצליח להסוות את מוצאו כגרסת סטיישן ל-208, בזכות מגיני סף מסיביים מפלסטיק שחור ומסילות גג בולטות. תא הנוסעים נראה ומרגיש איכותי ומקורי, עם גלגל הגה קטן-מידות ובלם יד בצורת מצערת מטוס. אך הוא אינו שימושי במיוחד עקב תאי אחסון מועטים, היעדר ידיות אחיזה לנוסעים ומסך מגע מגושם לתפעול. המושבים נוחים ותומכים, וסף חלונות צד נמוך, יוצר אשליה של ישיבה גבוהה. קורה A רחבה מדי, ופוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה. מרחב המחייה מאחור מצומצם עקב בסיס גלגלים קצר (253.7 ס"מ) ואינו נוח לישיבה באמצע. תא המטען קטן (350 ליטר) אבל מציע סף הטענה נמוך ומפתח רחב. רק ב-2008 תמצאו גלגל חלופי בגודל מלא.

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

רשימת האבזור בגרסה הבסיסית כוללת מסך מגע מקורי בגודל "7, שליטה על מערכת השמע מההגה, בלוטות' ו-USB, בקרת שיוט, מראות מתקפלות חשמלית, חישוקי "16 קלים, 6 כריות אוויר ומערכת מובילאיי. רכב המבחן הוסיף שמשות אחוריות כהות ומערכת בקרת אחיזה משתנה (Grip Control) עם חמישה מצבים - גימיק חביב אך מיותר, שכן אינו תורם במאום.

 

מנוע 3 צילינדרים מוגדש בנפח 1.2 ליטר מייצר 110 כ"ס ומחובר לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. למרות זמינות כוח עדיפה ונתוני האצה רשמיים טובים, ה-2008 היה כמעט אחרון במבחני זינוק ותאוצות ביניים. המנוע רועד בסל"ד נמוך ורועש בסל"ד גבוה. בשיוט הוא שקט יותר (2,250 סל"ד ב-110 קמ"ש), ובידוד רעשי הרוח והדרך מוצלח. נוחות הנסיעה טובה בכל מהירות תודות לכיול מוצלח של המיתלים. גם היכולת הדינמית טובה למדי והגה חד, בעל במשקל טבעי ואפילו מספק מידע. חבל רק שאחיזת הכביש בגרסה הנבחנת הייתה נמוכה יחסית, עקב צמיגים בפרופיל שטח מיותר. צריכת הדלק הייתה טובה אך לא מרשימה למרות מערכת עצור-סע - 14.7 ק"מ ליטר בשיוט ו-10.9 ק"מ ליטר בממוצע המבחן.

 

יונדאי i20 קרוס

 

 

מנוע: 1.4 ליטר, 100 כ"ס, 13.7 קג"מ

תיבת הילוכים: אוטומטית, 4 הילוכים

זינוק ל-100 קמ"ש: 13.6 שניות

צריכת דלק ממוצעת מבחן (יצרן): 10.8 ק"מ לליטר (15.3 ק"מ לליטר)

בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי, 4 כוכבים במבחן יורו NCAP

מחיר רכב מבחן (בסיס): 116 אלף שקל (110 אלף שקל)

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

יונדאי i20 קרוס זהה לסופר-מיני המוכרת של יונדאי, למעט מרווח גחון גדול ב-2 ס"מ, מסילות גג, כונס אוויר בולט, פנסי ערפל גדולים ומגני פלסטיק שחורים. תא הנוסעים קודר עם פלסטיק מחוספס, נוקשה וכהה, והגה הפלסטי זול למראה ותחושה. יש תאי אחסון רבים והמושבים הוגבהו, אך המושב צר מדי. למרות בסיס גלגלים נדיב (257 ס"מ), המושב האחורי הוא הצפוף בהשוואה. חלונות אחוריים קטנים מגבילים את שדה הראיה ותא המטען הוא הקטן ביותר (301 ליטר), עם סף גבוה ומפתח צר ההופכים אותו לפחות שימושי במבחן.

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)
 

האבזור בגרסת המבחן היה צנוע מאד וחסר אפילו בלוטות'. למערכת השמע שליטה מההגה, יש USB ושמשות אחוריות כהות, מערכת מובילאיי ו-6 כריות אוויר. הגרסת היקרה יותר כוללת גם בקרת שיוט, חיישני חניה אחוריים, תאורה עוקבת פניה, חישוקי "17 קלים והגה מצופה עור. ברכב המבחן נוסף מסך מגע בגודל "8 עם מצלמת נסיעה לאחור (בתוספת של 4,400 שקלים).

 

מנוע בנפח 1.4 ליטר מייצר 100 כ"ס ומשודך לתיבת ארבעה (בלבד) הילוכים אוטומטית. יחידת ההנעה המיושנת (ירושה מ-i20 קודמת) אחראית לביצועים נרפים בכל מצב, והאיטיים בחבורה בכל המבחנים ובפער גדול. בידוד רעשי רוח ודרך טוב, אם כי המנוע פועל בשיוט בסל"ד גבוה יחסית - 3,000 סל"ד ב-110 קמ"ש - עקב מיעוט יחסי ההעברה. המיתלים נוקשים והצמיגים נמוכי חתך לעומת הגרסה הרגילה, אך נוחות הנסיעה טובה ושנייה רק ל-2008. היכולת הדינמית ראויה וההתנהגות צפויה בזכות אחיזת כביש גבוהה ומשקל טוב להגה. ה-i20 הוא הפחות חסכוני במבחן - 13.1 ק"מ לליטר בשיוט ו-10.8 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

 

סיכום

במקום האחרון במבחן ניצב יונדאי i20 קרוס. העיצוב נאה והמידות הקומפקטיות מתאימות לשימוש עירוני, אבל כתחליף למשפחתית קטנה, הקרוס מתקשה לעמוד בדרישות. תא הנוסעים צפוף, תא המטען צנום, האבזור דל ויחידת ההנעה נחותה ולא חסכונית. תג המחיר אמנם נמוך יחסית, אך אינו מצדיק את החסרונות.

 

סאנגיונג טיבולי הוא הפתעת המבחן, ובהחלט ראוי לשחרר את המותג הקוריאני מכבלי האנונימיות. הוא נראה מצוין, מציע תא נוסעים מרווח, איכותי ומאובזר, יחד עם ביצועים טובים. אך הוא יקר מדי ומציע איכות נסיעה בינונית. הוא מסיים את המבחן במקום השני עם סוזוקי ויטרה. הרכב היפני נראה טוב, כולל יחידת כוח סבירה, ביצועים טובים וצריכת דלק מצוינת, תא נוסעים מרווח ואיכות נסיעה טובה. אבל הוא פשוט ומיושן מדי בפנים, מציע אבזור צנוע ויקר באופן ניכר.

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)
מנצח המבחן הברור הוא פיז'ו 2008. הוא אינו מושלם כמובן, שכן תא הנוסעים צפוף יחסית, העיצוב החיצוני פושר והביצועים לא מרשימים. אבל איכות הנסיעה היא הטובה במבחן, תא הנוסעים איכותי ושימושי למשפחה, והוא גם הזול במבחן (בדומה ליונדאי). בכך הוא הופך לרכב הפנאי הקטן המשתלם ביותר בשוק הרכב המקומי.

 

השתתפו במבחן: מורן אינגל ורני דקל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניר בן זקן
מבחן השוואתי לג'יפונים
ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים