שתף קטע נבחר

איך הפך ההאנגר בלוד לחממת המצאות ופיתוחים פורצי דרך

הנשיא התשיעי שמעון פרס, שהיה מנכ"ל משרד הביטחון בהקמת חיל האוויר והתעשייה האווירית, חוזר אחורה 53 שנים ומספר על האירוע שהניח את היסודות לחדשנות ולפיתוחים הישראליים

בשיתוף מרכז פרס לשלום

  

"ישראל היא מעבדת הרעיונות מהמובילות בעולם בזכות אוצר האדם. ישנן מדינות בהן החברות הגדולות מתמחות בחדשנות, ואילו ישראל היא בעצמה סטארט אפ."

 

ישראל אינה פרי נס היא פרי חזון. שבע פעמים, במשך פחות משבעה עשורים, ניסו להכחידנו. שבע פעמים גברנו וניצחנו. כי הייתה לנו ברירה אחת לגבור או ליפול, להצטיין ולהיות יצירתיים או לחדול.

  

עוד בטרם ידענו לייצר זוג אופניים, ייצרה ישראל את התעשיות הביטחוניות תוך כדי שבירת אמברגו בטחוני שהוטל עליה, והקימה את חיל האוויר מהמובילים בעולם.

 

היום ניתן להסתכל אחורה ולראות איך הפך מכון לתיקון מנועי מטוסים בלוד לתעשייה מהמובילות בעולם בטכנולוגיות אווירונאוטיקה, רובוטיקה, אלקטרוניקה, חלל וסייבר.

 

יתרה מזאת, השימוש בטכנולוגיות שפותחו בתעשיות הביטחוניות גולש גם לטכנולוגיות האזרחיות ואנו רואים שימושים בהן ביום-יום, כמו חשיפה לכלי טיס המסייעת בבניית עזרים לאנשים עם מוגבלויות למשל, או מערכות ניווט בהן משתמשים לא רק במל"טים אלא גם כשאנחנו מחפשים כתובת כלשהי.

 

ביקור ראש הממשלה דאז, שמעון פרס, בתעשייה האווירית בשנות ה-80 בלוד (באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון) (באדיבות ארכיון צה
ביקור ראש הממשלה דאז, שמעון פרס, בתעשייה האווירית בשנות ה-80 בלוד(באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון)
 

 

מערבות השלג ללוד: כך נולדה התעשייה האווירית כחול-לבן

ב-1948 הכרתי את קבוצת הטייסים והמהנדסים שהיו בין המתנדבים לצה"ל בראשית דרכו. מנהיגם הטבעי היה אל שווימר, איש צעיר טייס ומהנדס טיס רב אשכולות, שבגלל התגייסותו לחיל האוויר הישראלי הועמד לדין בארצות הברית ונאלץ לשוב לשם לאחר המלחמה.

 

בראשית שנות החמישים, החל מרוץ מטורף להשגת עודפים של חלקי מטוסים ממלחמת העולם השנייה: "מוסקיטו" ו"מוסטאנג" לחיל-האוויר ושני מטוסי ה"קונסטליישן" הראשונים של "אל-על". כשהייתי ראש משלחת משרד הביטחון בארצות הברית, נפגשתי שוב עם שווימר בקליפורניה, כשאל היה מנהל האנגר לתיקון ושיפוץ מטוסים. התיידדנו וראיתי לפני מהנדס מבריק ומנהיג טבעי עם חלומות גדולים.

טכנולוגיה ישראלית מתקדמת: מל"ט איתן כטב"ם סופר הרון  (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
טכנולוגיה ישראלית מתקדמת: מל"ט איתן כטב"ם סופר הרון (צילום: gettyimages)
  

המטרה הייתה ברורה, להשתמש בכל דרך אפשרית, בכדי להעניק לישראל הקטנה כוח הגנה והרתעה אווירי באמצעים המתקדמים בעולם. לא היינו מוכנים להתפשר, ובן גוריון ביקש ששווימר יבוא לעבוד עמי במסע רכישות כלי הטיס עבור חיל האוויר.

 

לילה אחד, כשאחד המטוסים שבנינו בארה"ב אבד במהלך טיסה, יצאנו בראש משלחת לחפשו.

קשה מאד לחפש בין השלגים יותר ממספר שעות שכן השלג מסנוור, כך שהיה לנו הרבה זמן לדבר, ושנינו הגענו למסקנה שבמקום לחפש מטוסים עדיף לייצר אותם בעצמנו. בין השלגים נולד הרעיון להקים תעשיה אווירית כחול לבן.

 

בן גוריון היה באותה עת בסיור בארצות הברית. ביקשתי שיבוא לבקר אותנו בהאנגר המטוסים בקליפורניה. הוא הגיע לבדו ולא האמין למראה עיניו. אמרתי לו: "את כלי התעופה שאתה רואה כאן אנו יכולים לעשות גם בישראל". בן גוריון שאל את אל לדעתו ואל ענה: "איזו שאלה, ודאי שיכולים".

 

ב-7 באוגוסט 1951 שלחנו לבן גוריון את תוכנית הפעולה (מאנגלית): "המטרה: להקים בסיס בישראל בו ניתן יהיה לתקן ולשקם את כל סוגי המטוסים, אזרחיים וצבאיים כולל מנועים.... אנו משוכנעים שמטוס שלם יכול להיות מיוצר בישראל" - לטקסט המלא.

 

נשמע דמיוני? הרעיון להקים תעשיה אווירית עורר בישראל התנגדות גדולה. לא היה אדם שפוי אחד, פרט לבן גוריון, שחשב שזה אפשרי, לא היה אף שר שהיה מוכן לקבל על עצמו את המשימה. בן גוריון ביקש ממני לחזור לישראל ולקחת את האחריות וכך היה. שבנו לארץ לתהליך ארוך של גיוס כספים, מסע שכנוע נרחב של מקבלי ההחלטות, הובאו מודלים וגרוטאות של מנועים והכל תחת אמונה כי זה אפשרי.

מל"ט כטב"ם הרון 1 של התעשייה האווירית (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
מל"ט כטב"ם הרון 1 של התעשייה האווירית(צילום: gettyimages)

לילה אחד לקחנו הפסקה ונסענו יחד עם אלחנן שי ללינה בקיבוץ אלומות. אלחנן לא האמין למשמע אוזניו לתוכנית הפעולה שטווינו, אך התלהבותנו הדביקה אותו והוא הציע שנצא לשחייה לילית בכנרת שתסמל התחייבותנו לבנות ג'ט בישראל. החלום שהתחיל בין הרי השלג הקפואים, נגמר במי הכנרת התכולים.

 

החלום שהתגשם

63 שנים לאחר אותה שחייה לילית בכנרת, והיום ניתן לומר כי הקמת התעשיות הביטחוניות של ישראל הניחה את התשתית לחדשנות הישראלית של היום. שכן, מי היה מאמין כי ישראל הקטנה תוביל בעולם במוצרים תעופתיים, במערכות חלל, במערכות ביטחוניות וצבאיות ובמוצרי אלקטרוניקה, ותספק טכנולוגיות מהשורה הראשונה בניווט, מערכות לוויין ותקשורת.

 

ומי היה מאמין כי דווקא ישראל תהיה המדינה הקטנה ביותר בעולם עם יכולות שיגור עצמאיות ללווין בחלל. היום, אפילו החלום להנחית חללית ישראלית ראשונה על הירח נראה קרוב ואפשרי.

 

סיפור ההצלחה והתפתחותה של התעשייה האווירית הוא סיפור ההצלחה של ישראל. של בנינו ובנותינו שהשתמשו מהקמת המדינה באוצר האדם ולא באוצר האדמה. שהבינו כי בהון האנושי טמונות היכולות והמשאבים לפתח טכנולוגיות חדשנות יש מאין, ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי ובכך לכבוש פסגות חדשות.

מל"ט כטב"ם הרון 1 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
מל"ט כטב"ם הרון 1(צילום: gettyimages)

כך הצלחנו גם בהיי-טק, בחקלאות, ברפואה ובתעשייה. את סיפור ההצלחה הזה, של הפיכת הבלתי יאומן למוחשי נספר במרכז החדשנות של ישראל. נחנך את דור העתיד להבנה כי בכל אחד ואחת מהם טמון הניצוץ להפוך למדען או יזם, להעניק מענה לחוסר ולבעיות, ולהוביל את ישראל לעתיד טוב יותר.

 

ישראל היא מעבדת הרעיונות הטובה בעולם. בזכות השילוב המיוחד בין צבא וחברה, בזכות התפתחות התעשייה וההתיישבות באדמה המדברית. ישנן מדינות בהן החברות הגדולות מתמחות בחדשנות, ואילו ישראל היא בעצמה אחד הסטארט אפים המצליחים בעולם.

 

אך עלינו לזכור כי לא לעולם חוסן. לכל אורך הדרך היה דבר נוסף שתמיד נמצא שם ומלווה את עמנו. החוצפה הישראלית, חוסר שביעות רצון והצורך לשנות את ההווה. כך נצליח גם בעתיד אם נמשך לחנך את ילדינו על ערכי חשיבה מחוץ לקופסה, הגשמת חלומות ועבודה קשה. ללא התכונות המיוחדות הללו, ההיסטוריה שלנו לא הייתה נראית אותו דבר ועתידנו היה לוט בערפל.

 (צילום: יוגב אטיאס) (צילום: יוגב אטיאס)
(צילום: יוגב אטיאס)
 

מרכז החדשנות של ישראל שיוקם במרכז פרס לשלום וחדשנות יפתח את שעריו בשנת 2018 ויציג את סיפורה של ישראל ה-"Startup Nation"- מדינה העומדת בחזית המדע והטכנולוגיה, חוד החנית לאינסוף המצאות ישראליות פורצות דרך המשנות ללא היכר את חייהם של מיליונים ברחבי העולם

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון
שמעון פרס בתעשייה האווירית
באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון
מומלצים