שתף קטע נבחר

ארז ביטון: יש גזענות במשרד החינוך

המשורר שעמד בראש הוועדה שבחנה שילוב תכנים על חיי קהילות יהדות המזרח, הסביר את עמדותיו בוועדת החינוך של הכנסת. הוא סיפר על תגובות שקיבל לדו"ח והמליץ: "בדקו את העובדות לפני שאתם שופטים". שר החינוך: "אנחנו שמחים ואופטימיים"

 

 

 

ועדת החינוך של הכנסת קיבלה לידיה הבוקר (ב') את דו"ח ועדת ביטון, שבו מסקנות בדבר שילוב תכנים על אודות חייהן של קהילות יהדות המזרח וספרד, בכל שכבות הגיל במערכת החינוך. המשורר ארז ביטון, שעמד בראש הוועדה, טען כי במשרד החינוך "יש אלמנטים של גזענות. לכו תתבעו אותי על מה שאני אומר". הוא אף טען כי אנשי המשרד "ניסו להסתיר מאיתנו דברים". שר החינוך בירך על המהלך: "בסוף ובהתחלה זה חג, שלא נטעה. אנחנו לא מרירים, אנחנו שמחים ואופטימיים".

 

לחצו לפתיחת הדו"ח המלא   

 

הוועדה בראשותו של ביטון המליצה בין השאר על עלייה לקברי צדיקים, שאלות חובה בבגרות בהיסטוריה על נושאים מזרחיים, יצירת מגמת לימוד חדשה בתחום מורשת יהדות ספרד והמזרח ברמות 5-3 יחידות, הכנסת נושא ילדי תימן החטופים לתוכנית הלימודים, טיולים של בני נוער לארצות הבלקן, ספרד ומרוקו, הוספת משוררים ויוצרים מזרחיים בבגרות בספרות, וייצוג שווה של מזרחים ואשכנזים במועצה להשכלה גבוהה. יישום ההמלצות יעלה כחצי מיליארד שקל בשנה.  

 

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

ביטון ושר החינוך בוועדת החינוך של הכנסת (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ביטון ושר החינוך בוועדת החינוך של הכנסת(צילום: גיל יוחנן)
 

ביטון אמר: "אנשי הוועדה ישבו עם המפקחים וועדות המקצוע ואני מכיר את כל אלה שמתוך המשרד שעבדנו איתם מתוך ניסיון לקדם את הדברים או לבדוק את הדברים. ניסו להסתיר מאיתנו דברים. המלחמה שלי הייתה כפולה - מלחמה כלפי חוץ כדי לשכנע את הציבור הישראלי שיש מקום ללימודי המזרח, ומלחמה תקשורתית שעוד לא נפתרה. יש לי מאבק עם משרד החינוך כדי לממש את הדברים".

 

הוא הסביר עוד: "אני לא מתחרה חס וחלילה על הגורל הנורא של יהדות מזרח אירופה. אנחנו כולנו נוסעים לפולין, ממליצים לילדינו לנסוע לפולין, ויודעים גם את מקומנו החלקי בתוך התופעה הנוראה הזו. אבל גם לנו יש קיום. אמרתי, אשתי שיושבת פה איבדה את דודתה במלחמת העולם השנייה בסלוניקי. הסבא שלה נלקח לשואה ולא חזר. גם זה חלק מהסיפור, כמו שכבוד השר אומר".

 

במשך שנים מחו אנשי עדות המזרח על אי שילוב ההיסטוריה המזרחית במערכת החינוך בצורה הולמת. לצורך התיקון, הוקמה לפני ארבעה חודשים ועדת ביטון, כדי לתקן את הדרוש תיקון. להשקפת חברי הוועדה, "תוכנית הלימודים כיום נכתבת מנקודת מבט אירופית, המרדדת את ההיסטוריה של יהודי ספרד והמזרח ואת חלקה בתולדות עם ישראל".  

 

על פי המלצתם, יש ליצור מגמת לימוד חדשה בתחום מורשת יהדות ספרד והמזרח ברמה של 5-3 יחידות לבגרות ולחבר ספרים מיוחדים לצורך זה. בנוסף, יש לקבוע שאלות חובה בבגרות על נושאים מזרחיים עם אפשרות בחירה פנימית, אך לא בין אירופי למזרחי. חברי הוועדה ממליצים להרחיב את מספר שעות לימודי ההיסטוריה בחטיבה העליונה בשעה שבועית אחת לפחות, ולייעד אותה להוראת ההיסטוריה של יהודי המזרח.

 

ביטון סיפר לנוכחים: "קיבלתי מכתב, 'לא קראתי את הדו"ח אבל מתוך העיתונות אני רואה שאתה משמיץ את השואה, פוגע בזיכרון השואה, פוגע באחדות עם ישראל'. אני צמח אדיר, פרס ישראל קיבלתי. מי שכתבה את המייל זו אשתו של נשיא בית משפט מחוזי בצפון לשעבר. ואני שואל אותה - לא לימד אותך בעלך שלפני ששופטים בודקים את העובדות?"  

 

הוא סיפר כי המטרה של הדו"ח הייתה "לבדוק מה קיים בתוכניות הלימודים, להצמיח נער המסיים תיכון עשיר ככל שניתן במרכיבי זהות מגוונים, שונים, היסטוריים, עכשוויים, טכנולוגיים, ותו לא. והנה רעשה הארץ, רעדו אמות הסיפים. ויכוח עדתי, נוקב, הפחתת ערך של אוכלוסיות שלמות. 'משתטחים על קברי צדיקים, אנאלפביתים, כורתי ראשי תרנגולים במקום צנתורים'. דברים שהנפש והאוזן לא יכולה לשאת. אבל צריך לומר את האמת – הביטויים של יחידים הם גילויים של מעמקים, של תהומות, של תחושות נרחבות בתוך התהליך, של המחלוקת העמוקה בתוך החברה הישראלית. נאמר שוב: לא מכירים בזכותה של יהדות המזרח לבטא את עצמה על הייחודיות המזרחית שלה".

 

ביטון הדף את הביקורת על התקציב הגבוה שדרוש ליישום הדו"ח: "שמעתי את כחלון מדבר בטלוויזיה ואומר, 'מפחידים אותי במיליארד שקל שהוועדה החליטה. תוך שנתיים אני יכול לתת את הכסף הזה'. אז מי פה עוצר? מי פה מתכוון לעצור את התהליך של הקמת מנהלת?". הוא הסביר כי בעבר הקמת המרכז לשילוב מורשת המזרח עשה דברים מופלאים במשך עשרות שנים, אבל מזה עשור שהוא סגור, "ומאז יש הידרדרות נוראה במחקר של יהדות המזרח. זה דבר שצריך לתקן אותו לאלתר". 

 

שר החינוך הבטיח שאנשיו "כבר מבצעים מהלך דיפרנציאלי אגרסיבי שעיקרו נטילת כסף ממקומות שממילא יש להם מספיק משאבים, והעברתם לרשויות חלשות יותר, בהיקפים של מיליארדים".

 

על ביטון אמר כי המחלוקות שנתגלעו עמו הן חלק לגיטימי מהמהלך, והתחייב: "אני עומד בראש ועדת היישום. אני מעדיף באופן אישי להיות קרציה, לנג'ס, להתקשר. לא הייתי מעז להאציל סמכויות החוצה בעניין הזה. אני נחוש מאוד".

 

בנט הוסיף כי הדו"ח "חשוב מאוד קודם כל בדיאגנוזה. הוא נותן לנו תמונת מצב. נשמור על שלושה עקרונות: אחדות, לצמיתות (שינוי תשתיתי שלוקח זמן, בעיקר בתכנים) ועם רגל בדלת כבר בשנת הלימודים הקרובה. אנחנו על זה. אנחנו יודעים לעבוד". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
ארז ביטון ושר החינוך נפתלי בנט
צילום: גיל יוחנן
מומלצים