שתף קטע נבחר

הפרישה, הפרגון והנתונים המדאיגים: "ראש אגף התנועה בלם את תאונות הדרכים"

ניצב ירון בארי פנה למפכ"ל אלשיך בבקשה לפרוש אחרי שנה וחצי בתפקיד. המפכ"ל הודה לו על "בלימת המגמה השלילית בתאונות הדרכים", אך הנתונים מראים מציאות שונה לגמרי. מספר ההרוגים עלה בתקופתו, ומבקר המדינה התריע על "בזבוז עצום"

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך הודה אמש (יום ג') לניצב ירון בארי, שהודיע על פרישה מתפקידו כראש אגף התנועה, על "בלימת המגמה השלילית שהסתמנה בתחום תאונות הדרכים בשנים האחרונות". אלא שהדברים אינם עולים בקנה אחד עם נתוני האמת. חישוב דו-שנתי המקובל כיום כאמת מידה להצגת מגמות בבטיחות בדרכים מראה כי בחמש השנים האחרונות נרשמה הרעה שנתית קבועה במספר ההרוגים בתאונות דרכים.

 

ניצב ירון בארי (צילום: טל שחר "ידיעות אחרונות") (צילום: טל שחר
ניצב ירון בארי(צילום: טל שחר "ידיעות אחרונות")
 

בהודעת המשטרה נמסר שאלשיך ובארי סיכמו כי עד לסיום תפקידו ישלים ניצב בארי את השינוי שהוא מוביל במערך התנועה, הכולל חיזוק משמעותי של מערכי התנועה ברמת המחוזות. "המפכ"ל הודה לבארי על תרומתו הרבה למשטרת ישראל בכלל ועל המהלכים המשמעותיים שהובלו על ידו לחיזוק מחדש של מערך התנועה, ובלימת המגמה השלילית שהסתמנה בתחום תאונות הדרכים בשנים האחרונות", נמסר מהמשטרה.

 

כאמור, הדברים אינם עולים בקנה אחד עם הנתונים המדאיגים: ב-2013-2012 נהרגו בכבישים 299 בני אדם. בחישוב הדו-שנתי הבא עלה מספר ההרוגים ל-314. ב-2015-2014 נהרגו בכבישים 337 בני אדם. 352 נהרגו בחישוב הדו-שנתי הבא ו-355 הרוגי תאונות בשנה כיום. בחמש השנים הללו המשיכה מגמת בלימת ההרוגים והתאונות הקטלניות במרבית מדינות העולם המערבי. למעשה, קצב התאונות הקטלניות ומספר ההרוגים כיום מחזיר את ישראל כשבע שנים לאחור (2010-2009), לשנה שהסתיימה עם 360 הרוגים.

 

המפכ"ל אלשיך. התלונן על התקציב ה"קטן והעלוב" למלחמה בתאונות הדרכים (צילום: עפר מאיר) (צילום: עפר מאיר)
המפכ"ל אלשיך. התלונן על התקציב ה"קטן והעלוב" למלחמה בתאונות הדרכים(צילום: עפר מאיר)

לפני כחודש אמר מפכ"ל המשטרה כי התקציב למלחמה בתאונות "קטן ועלוב", וכי נושא הקטל בכבישים "הוזנח במשך שנים". למרות הטענה למחסור בתקציב, במאי 2015 הועברו למשטרת התנועה ישירות תקציבים שיועדו, לפי דרישתו של בארי, לרכישת 40 ניידות תנועה. אך המשטרה רכשה רק 12 ניידות עד סוף 2015.

 

בנוסף קיבלה משטרת התנועה תקציבים להגדלת מספר שוטרי הקבע לפי דרישת בארי, אך בפועל מספר השוטרים דווקא ירד. איש לא יודע לאן הלכו הכספים. בדו"ח מבקר המדינה האחרון התריע השופט בדימוס יוסף שפירא על בזבוז כספים עצום והפעלת מערכות אכיפה לא יעילות ויקרות.

 

ניצב ירון בארי יפרוש ממשטרת ישראל בנובמבר 2016 לאחר 35 שנה במערכת הביטחון. בארי בן ה-54 מסיים ארבע שנים של שירות במשטרת ישראל כראש אגף משאבי אנוש ולאחר מכן כראש אגף התנועה, תפקיד שבו הוא מכהן מפברואר 2015. בתפקידו האחרון בצה"ל היה ראש חטיבת כוח אדם בזרוע היבשה. משם עבר למשטרה. בשנה שעברה סיימה המחלקה לחקירות שוטרים, על דעת פרקליט המדינה, את הליך הבדיקה הפלילי בעניינו של ניצב ירון בארי בהיעדר תשתית מספקת. ניצב בארי נחקר לגבי תרומות שרונאל פישר, יאיר ביטון ואחרים תרמו למסיבת בר-מצווה שהוא ואשתו התרימו לפנימייה של נזקקים.


פורסם לראשונה 02/08/2016 23:53

 

בהכנת הכתבה השתתף רענן בן צור
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים