שתף קטע נבחר

"ועדת חקירת תאונת הרכבת? כסת"ח במיטבו"

מסקנות ועדת חקירת תאונת הרכבת שהובילה לדליפת ברום מסוכנת ובעקבותיה הוטל סגר לילי על העיר דימונה, מרתיחות גורמים מקצועיים בחברה - "זה כסת"ח במיטבו, הפלת כל האשמה על הש"ג"

איש לא יכול להעריך במדויק איזה אסון אדיר נמנע ביום שני (14.3), מאוחר בלילה בכניסה לעיר דימונה. רכבת משא שהובילה מיכל ענק עם החומר המסוכן ברום, התנגשה בקרונות שעמדו על המסילה מבלי שאיש יזהיר את נהג הקטר המתקרב, ומבלי שנהג הקטר ממנו ניתקו הקרונות, יהיה מודע לעובדה כי 15 מתוך 25 קרונות המשא שהוביל במקור, ניתקו ונותרו על המסילה ללא כל סימון מזהיר. רכבת הברום התנגשה בקרונות העומדים, וכתוצאה מכך נשמטו הקטר ושני הקרונות הקרובים אליו מהמסילה. 6.5 טון מהחומר המסוכן דלף החוצה וגרם לסגר כללי באזור. הרכבת הקימה מיד ועדת חקירה שתבדוק את האירוע, ומסקנותיה שהתפרסמו מרתיחות עובדים ותיקים.

 

תאונת הברום בדימונה: בנס נפצעו רק שבעה

 

"לא ברור איך הרכבת יכולה לחקור את עצמה, ועוד להתהדר במסקנות מקצועיות לכאורה", אמר אחד מעובדי הרכבת הבכירים ל-ynet. "בראש הוועדה עמד בכיר באגף האסטרטגיה של הרכבת (אלכס דן, ה.פ). יש כמובן אנשי צבא בכירים כי ברכבת מאד אוהבים אותם, ויש גם מנהל בכיר בשם אבי אלמליח, עובד רכבת שניהל עד לא מזמן ובמשך עשור את הפעילות במרכז השליטה והבקרה של הרכבת, שעובדיו אחראים חלקית לאירוע. איך יכול להיות שאלה האנשים שהרכבת מצפה מהם לתת מסקנות חותכות וללא משוא פנים?", שאל.

 

הסגר לילי על דימונה בשל דליפת חומר מסוכן

מחדל רכבת הברום: הנהג לא הבחין שהקרונות ניתקו

זעם בדימונה אחרי הסגר: "ביזיון, אנחנו לקראת אסון" 

 

לפי מסקנות ועדת החקירה הפנימית ברכבת, הסיבה להתנגשות בין הקטר המתקרב לקרונות העומדים הייתה "מתן אישור שגוי של הפקדים במרכז הבקרה והשליטה של רכבת ישראל (משואה, ה.פ), לרכבת המתנגשת להכנס לקטע מסילה תפוס (עליו עמדו הקרונות הנייחים, ה.פ), כתוצאה מהסחת דעת ו-או קשב או טעת אנוש בזיהוי. לדעת הוועדה אישור זה הינו הגורם הישיר לאירוע ההתנגשות". 

 

"זה כסת"ח במיטבו, הפלת כל האשמה על הש"ג שלא זיהה את האירוע במשואה", אומר עובד אחר. "תמיד יהיו הסחות דעת. אלמליח (חבר ועדת החקירה ובעבר מנהל המשואה, ה.פ) יודע את זה. אנשים בכל מרכז שליטה משתמשים בטלפונים, מביטים בטלויזיה, פותרים תשבצים או מדברים אחד עם השני. זה לא חדש, זה תמיד קורה וזה יקרה. אבל יש מערכות שנועדו למנוע אסונות שעלולים להיווצר בגלל טעויות אנוש. מערכות מכאניות פשוטות שמשמשות בכל הקטרים בעולם, למעט הקטר המסוכן שבו לא היה זיהוי של הקרונות שהתנתקו, ואנשי מקצוע בכירים התריעו שאסור להשתמש בו.

 

"כל קטר אחר היה נעצר מיד אחרי שהתנתקו ממנו קרונות. כל קטר. זה א"ב של בטיחות בתחבורה מסילתית. המעצורים מחוברים כך שאם יש קרע או הינתקות בין הקרונות, הרכבת מיד עוצרת כדי למנוע בדיוק תאונות מהסוג שכמעט העלה את דימונה לשמים בכדור אש רעיל", הוא מוסיף.

 

בהקשר זה כדאי לציין כי בבוקר שלאחר התאונה, פרסם ועד עובדי הרכבת בשיתוף עם ההסתדרות הודעה לפיה "כידוע לכם בחודשים האחרונים הוועד וההסתדרות קיימו עם ההנהלה מספר שיחות והתכתבויות בהן התרענו על פגמי בטיחות שונים, אשר עלו מהשטח ע"י הנהגים בקטרי NGT26CW (סוג הקטר שהיה מעורב בתאונה, ה.פ) שמספרם 710-715. בשיחות והתכתבויות הנ"ל ביקשנו שלא להכניס את הקטרים הנ"ל לעבודה עד לתיקון הפגמים, אך ההנהלה לא שעתה לבקשותינו והתעקשה על בטיחות הקטרים הנ"ל".

 

"מדובר בגרוטאות משומשות שהם בעצם לא יותר מבדיחה", אמר בעבר ל-ynet נהג קטר ותיק. "החל מהיום הראשון שהקטרים האלה הגיעו לרכבת, מתריעים נהגים ותיקים שהקטרים האלה לא בטיחותיים. למרות כל הפניות וההתרעות של הוועד להנהלה ולמשרד התחבורה... קרו מספר אירועים של התנתקות קרונות במהלך נסיעה, שלא גרמו לעצירת רכבות", הוא הזכיר. אך לדברי הרכבת בדו"ח החקירה, בקטר אין כל דופי. "בעולם משמשים אלפי קטרים כאלה", נאמר בדו"ח. אירוע כזה מוגדר על-ידי היצרן כתקלה נדירה ולכן גם אינו נמנה על מערך הבדיקה והקבלה שנקבע בתקנים העולמיים", מוסיפים שם.

 

בדו"ח מוזכר כי רכבת ישראל השעתה מיידית את העובדים המעורבים בהתנגשות, מבלי לציין מה היה תפקידם. עוד צוין כי הוראות ונהלים יחודדו באופן מיידי במרכז השליטה והבקרה, לרבות הימנעות ממסיחי דעת כמו טלפונים ניידים וטלוויזיות. "אז בהכל אשמים העובדים שלא ראו את הקרונות עומדים. ברור שיש להם חלק באשמה, אבל יכולות להיות תקלות כאלה. תקלה שקטר ממשיך לנסוע למרות שאין לו קרונות מאחור, זה לא יכול להיות. אסור שזה יהיה. ומה היה קורה אם זו הייתה רכבת נוסעים שהיתה מתרסקת בקרונות עומדים?" שאל עובד.

 

"במקום להודות בפשלה ולזרוק לכל הרוחות שישה קטרים מסוכנים, או לפחות להפוך אותם יותר בטוחים ולא משנה כמה זה יעלה, בוחרים ברכבת להצדיק את הקניה והשימוש בהם, תוך התעלמות גמורה מהאסון הבלתי נתפס שעלול היה לקרות בדימונה. באירוע הזה פונו רק 7 אנשים שנפצעו קל לבית חולים. מה היו מרגישים האנשים שאישרו את הקטרים האלה אם היו אלפי הרוגים? איך הם יכולים לישון טוב בלילה עם הידיעה שאירוע כזה יכול לקרות שוב, בדיוק באותה צורה, רק עם תוצאות איומות", שאל עובד רכבת.

 

לשאלת ynet האם אין מקום להחליף את הקטרים המסוכנים בקטרים אחרים, העדיפו ברכבת לענות רק לאחר התייעצות עם גורמי מקצוע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בראל אפרים
דליפת הברום - "בנס לא היו אבידות בנפש"
צילום: בראל אפרים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים