שתף קטע נבחר

שר הבריאות: "יוניליוור שיקרה, שוקלים לבטל הרישיון"

פרשת הקורנפלקס והסלמונלה: מנכ"לית יוניליוור התנצלה, אבל שר הבריאות לא מסתפק בכך. "החברה כשלה ושיקרה לנו ולציבור", אמר ליצמן והודיע כי תישקל הסרת רישיון הייצור. משרד הבריאות פתח בחקירה וייקח דגימות מעבדה מהמוצרים המזוהמים

 

 

 

מנכ"לית יוניליוור התנצלה על התנהלות החברה בפרשת הקורנפלקס והסלמונלה , אבל שר הבריאות מבהיר כי אין זה מספק אותו. "יוניליוור כשלה ושיקרה", אמר הבוקר (יום ו') שר הבריאות יעקב ליצמן, והודיע כי ישקול לבטל את הרישיון שניתן לה. לצד זאת, הודיע משרד הבריאות על פתיחת חקירת "ההתנהלות הרשלנית", כדבריהם, של יצרנית קורנפלקס תלמה.

 

לדברי שר הבריאות ליצמן, "יוניליוור כשלה בהתנהלות, שיקרה לציבור ולמשרד הבריאות ואנו רואים זאת בחומרה. אנו שוקלים להסיר את הרשיון בקו הייצור, לא נוכל לסמוך עליהם. צוותי המשרד חוקרים את המקרה החמור שכרוך בפגיעה בבריאות הציבור".

זעם על יוניליוור. השר ליצמן והמנכ"לית גבריאל (צילום: עמית שעל, אלכס קולומויסקי) (צילום: עמית שעל, אלכס קולומויסקי)
זעם על יוניליוור. השר ליצמן והמנכ"לית גבריאל(צילום: עמית שעל, אלכס קולומויסקי)

במקביל לדברי ליצמן, פרסם משרד הבריאות הודעה רשמית בנוגע לפרשה. לפי ההודעה, "אתמול בערב דיווחה יוניליוור למשרד הבריאות שבניגוד להצהרותיה החוזרות ונשנות, שלפיהן כל המוצרים עם חשד לזיהום נותרו במפעל, משטח של 240 יחידות יצא מהמפעל לדרכי השיווק. אנו במשרד הבריאות רואים בכך התנהלות רשלנית של החברה הן כלפי הציבור והן כלפי משרד הבריאות".

 

בעקבות זאת, אמרו במשרד הבריאות, "צוות מקצועי בכיר בראשות פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור ואינג' אלי גורדון, מנהל שירות המזון, ייצא ביום ראשון למפעל לבצע ביקורת מקיפה. מטרת הביקורת היא לבחון את התנהלות המפעל. במקביל אנו שוקלים לנקוט כלים משפטיים שעומדים לרשות המשרד, לרבות ביטול היתר GMP לחברה".

ההודעה של תלמה (צילום: יובל חן) (צילום: יובל חן)
ההודעה של תלמה(צילום: יובל חן)

במשרד הבריאות הודיעו כי ייפתח תחקיר לבדיקת הסיבות לזליגת המוצרים שלא היו אמורים לצאת לשוק, באמצעות ביקורת נוספת של אנשי שירות המזון במפעל. ממצאי התחקיר יופצו לציבור, כולל המלצות לתיקון למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד. בנוסף יילקחו דגימות מעבדה מהמוצרים שנמצאים בהסגר והם חשודים כמזוהמים, יינטלו דגימות נוספות מרצפת הייצור וכן דגימות מעבדה מדרכי השיווק.

 

בהודעה נאמר כי "יודגש שאין כעת עלייה בתחלואה בסלמונלה, אולם אנו ממשיכים במעקב אחר תחלואה בסלמונלה ואחר בידודים של סלמונלה אלטונה במעבדה המרכזית של משרד הבריאות. עוד יודגש כי זן זה של סלמונלה אינו חריג או אלים ועלול לגרום לשלשולים או חום. אם מופיעים תסמינים יש לפנות לרופא המטפל. משרד הבריאות ימשיך ויעדכן את הציבור באופן שוטף בכל התפתחות".

 

ההתנצלות: "חוקרים את ההגעה למדפים" 

מנכ"לית יוניליוור ענת גבריאל פרסמה מוקדם יותר הודעה שבה התייחסה לפרשה. "אני מתנצלת מעומק לבי על האירועים האחרונים", כתבה גבריאל. "תמיד בטחתם בנו ואני רוצה לשוב ולהדגיש בפניכם את מחויבותנו לספק לכם מוצרים באיכות הגבוהה ביותר ובשקיפות מלאה.

 

"אנו מתנצלים על כך שהודענו בטעות כי אף מוצר מהסדרה הפגומה לא הגיע לשוק", הוסיפה המנכ"לית. "אתמול התקבל דיווח מצרכנית שממנו התברר לנו כי מוצרים פגומים יצאו משטח ההסגר ואנו חוקרים לעומק כיצד מוצרים אלו הגיעו למדפים, למרות הצעדים שנקטנו כדי למנוע זאת. אנו פועלים לאיסוף המוצרים שהופצו ונוקטים את כל האמצעים על מנת להסיר מהמדפים את המוצרים הפגומים. אנו נפיק את הלקחים הנדרשים ונרענן את כל הנהלים בהתאם לתוצאות הבדיקה".

המוצר המזוהם נקנה ברשת "יש חסד" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
המוצר המזוהם נקנה ברשת "יש חסד"(צילום: מוטי קמחי)

הבוקר התברר כי המוצר המזוהם שהתגלה שהגיע לבית לקוחה שגרה בפתח תקווה נקנה בבארות יצחק בסניף של רשת "יש חסד", רשת למהדרין של שופרסל. לא ברור אם האריזות שהיו במשטח המזוהם נשלחו לרשתות נוספות. על המדף ברשתות "יש חסד" או שופרסל אין מוצרים נוספים, משמע שהם הגיעו לבתי הצרכנים.

 

הלקוחה בלחץ, הלקוח רגוע

הקניות לשבת בסניף בבארות יצחק נמשכו היום כרגיל, והלקוחות נחלקו בדעותיהם בנוגע לפרשה. "הבעיה היא שלא היו כנים לגמרי עם הצרכן", אמר יניב מאירי. "גם כשאנשים לא רוצים להאמין בקונספירציות מתברר אחרי כמה ימים שהקונספירציה היא המציאות. זאת בעיה שעכשיו הם כן מודים שיצאו מוצרים לא תקינים מהמפעל. אני אמשיך לקנות כאן".

 

בהנהלת רשת "יש חסד" אמרו כי ההודעה על המשלוח המזוהם הגיעה אליהם רק אמש, ובשל כך בוצעה במהירות בדיקה בכל הסניפים וכי המוצר הפגום לא נמצא. מנהלי הסניף בבארות יצחק הוסיפו כי ליתר ביטחון הורדו כל האריזות מהמדפים, ועל מנת להתחשב בצרכן הורדו המחירים של המוצר המתחרה.

סניף "יש חסד" בבארות יצחק (צילום: אלי סגל) (צילום: אלי סגל)
סניף "יש חסד" בבארות יצחק(צילום: אלי סגל)

יוחאי חזקיה, לקוח קבוע של הסניף, סיפר: "כמו כל ישראלי שמעתי על הבלגן בחדשות. אני סומך על הסופר הזה, בשבוע שעבר קניתי במבצע שלוש אריזות של הקורנפלקס הזה וכולם בבית מרגישים טוב. זה מאוד מטריד שלא באו מההתחלה עם שקיפות, ורק אחר כך הודו שיצאו מוצרים מקולקלים מהמפעל. למרות הכול אני סומך עליהם".

 

לקוחה אחרת טענה כי לא הצליחה לישון כל הלילה מרוב לחץ שאולי משפחתה צרכה מוצר מקולקל ומזיק בריאותית. לקוח נוסף אמר: "מי שמסתיר – בסוף משלם על זה. בעידן האינטרנט אין סודות, והם ישלמו על זה בקופה. הילדים מאוד אוהבים את המוצרים האלה, ואכן בדקנו את התאריכים. זה בעייתי כי האריזה הולכת לפח ואתה נשאר רק עם השקית. אין ספק שתלמה לא תככב אצלי בבית בזמן הקרוב".

 

הרוכשת של המוצר המזוהם: "אמשיך לקנות"

רחל, תושבת שכונת הדר גנים בפתח תקווה, היא הלקוחה שמצאה בביתה קורנפלקס של חברת תלמה שיצא מקו הייצור המזוהם. בשיחה עם ynet, שנערכה בהשגחה צמודה של חברת יוניליוור, סיפרה רחל כי "אני אוהבת את המוצר מכיוון שלא צריך ליטול ידיים, אז זה הכי קל שבעולם".

 

לדברי רחל, בתה היא זו שהסבה את תשומת לבה לנושא. "הסתכלנו על הקופסה וראינו שאחד התאריכים שפורסמו מופיע על הקופסה. רוב הקופסה נאכלה, יותר משלושה-רבעים. אמרתי להם 'אל תגעו'. למחרת ראיתי מודעה של יוניליוור שבה הם מפרטים מהם המוצרים הפגומים. התקשרתי לחברה, דיבר איתי נציג שאמר לי 'צלמי את הקופסה ושלחי בוואטסאפ'. זה מה שעשיתי. בערב הגיע שליח של החברה ולקח את המוצר".

 

האישה, שכאמור קנתה את המוצר בסניף של "יש חסד" בבארות יצחק, אמרה עוד: "איפה היו שמונה מיליון אנשים של מדינת ישראל? אף אחד לא התלונן. במשך ארבעה ימים הילדים שלי אכלו את הקורנפלקס, ברוך השם לא קרא שום דבר. הם אוכלים את זה בבוקר ובערב. אני אמשיך לקנות את הקורנפלקס הזה".

 

כ-150 אלף מוצרים זוהמו

לפי נתוני יוניליוור, לא פחות מ-643 משטחים - כ-150 אלף מוצרים - זוהמו בפרשת הסלמונלה. מתוכם, לפי יוניליוור, יצא לצרכנים משטח אחד שבו היו 240 מוצרים. יתר המוצרים הנגועים, לדברי החברה, לא יצאו מתחומי המפעל.

 

משופרסל נמסר "לפי פנייה של יוניליוור לחברה בעקבות פניית לקוחה לחברת יוניליוור, אשר רכשה קורנפלקס בד"ץ מהתאריכים שפורסמו בהודעת הריקול של יוניליוור, בסניף יש חסד בארות יצחק - ביצעה החברה במהלך הלילה בדיקה מקיפה בכל סניפי הרשת בכלל ובסניף המדובר בפרט. בבדיקה נמצא כי אין כל מוצרים מהסדרה המדוברת בסניפי הרשת.

 

"לפי מה שנמסר לשופרסל מחברת יוניליוור המוצר קורנפלקס בדץ המדובר נשלח כחלק ממשטח של 240 יחידות שנשלחו על ידי יוניליוור למרכז הלוגיסטי שופרסל".

מפעל תלמה בערד (צילום: ישראל יוסף) (צילום: ישראל יוסף)
מפעל תלמה בערד(צילום: ישראל יוסף)

מאיגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית נמסר בהתייחסות לפרשה כי "כולנו הצטערנו לשמוע הלילה שהחשש התממש וכן שווקו לציבור סדרות דגנים בהם נמצא זיהום בסלמונלה. משבר מהווה גם הזדמנות וחקירה יסודית ושקופה של כל ההיבטים במקרים מסוג זה היא חיונית לצורך מניעת מקרים דומים בעתיד והגנה על בריאות הציבור. לכן התרענו לפני מספר ימים כי לא ניתן לשלול בוודאות כי מוצר מזוהם שווק לציבור וכי יש לדווח על אירועים מסוג זה בשלב מוקדם.

 

"השיקול המוביל בשגרה ובוודאי בחירום, חייב להיות בריאות הציבור, ולא שיקולים אחרים. האירוע המתגלגל ממחיש את הצורך בשקיפות מלאה מצד יצרני המזון במקביל להשקעת משאבים ובעדכון החקיקה בתחום הפיקוח על המזון לצורך הגנה על בריאות הציבור בישראל".

הפוסט של יעל ()
הפוסט של יעל

החברה החלה באיסוף המוצרים, לאחר שצרכנית פנתה לחברה בטענה שברשותה אריזת קורנפלקס אלופים שאותה רכשה כאמור ליד פתח תקווה, מאותם תאריכי ייצור שהחברה הכריזה עליהם כמזוהמים - מוצרים שלפני כמה ימים נטען שלא יצאו מהמפעל.

 

בינתיים, החשש מהפרשה בקרב לקוחות החברה הולך וגדל. "יש לי שישה ילדים וקורנפלקס הולך אצלנו כמו מים, גומרים פה שתי קופסאות בשבוע", סיפרה יעל מפתח תקווה, שאף כתבה פוסט על כך בעמוד הפייסבוק של תלמה. "היו לנו כאן שבועיים קשים - ארבעה ילדים חלו, וכך גם בעלי".

 

א' מגדרה, אביו של ד' בן 8, סיפר: "לפני שבוע הילד התחיל לסבול משלשולים וכאבי בטן. לא הבנו מה זה, חשבנו וירוס או חיידק. כרגע חזרו לו כאבי הבטן וכבר יומיים שאנחנו מאושפזים בבית החולים. אין לרופאים מושג ממה זה בא, והילד מתפתל לנו מול העיניים. את יודעת איזה כאב זה שהילד מתפתל לך מול העיניים? נורופן לא השפיע.

 

"ברגע שהבנו שיש מוצרים מוזהמים שיצאו החוצה היינו המומים. מיד קישרנו את זה לקוקומן שאכל, אם כי אנחנו לא יכולים לומר בוודאות שזו הסיבה אבל זה צירוף מקרים מדהים. יש לנו בבית אריזת קורנפלקס שלא פתחנו אבל מהקוקומן הוא אכל".

 

מאיזה תאריך הקוקומן שברשותך?

"10 ביוני ממכונה C, אבל אחרי שבוע שהם אומרים שלא יצאו מוצרים לצרכנים ובעצם לא אומרים אמת, אפשר לסמוך עליהם בכלל? אפשר לסמוך על חברה כזאת? אני כל כך כועס. אשתי הייתה בהלם. היא יושבת בבית החולים ושולחת לי בוואטספ את הכתבה ב-ynet.

 

"בשירות הלקוחות אף אחד לא עונה לי בכלל. כנראה שהם מוצפים. אני לא רוצה לעשות רעש מדבר שאני לא יכול להיות בטוח בו – שקוקומן גרם לזה אבל צירוף המקרים פה יותר מדי גדול.

 

"כרגע אני עם הקטן בבית. אני ואשתי עושים משמרות. הרופאים עשו לו היום בדיקות צואה כדי לבדוק אם זה סלמונלה. אולי ישחררו אותו הביתה כי אין טעם שישהה בבית החולים בשישי-שבת, אבל אנחנו חוששים, כאבי הבטן לא עוזבים אותו".

 

בהודעת חברת יוניליוור אמש נכתב כי היא "מבקשת ליידע את קהל צרכניה כי בהמשך לפרסום בדבר סדרות מוצרי דגני בוקר שבהם נמצא זיהום בסלמונלה, ובעקבות פנייה צרכנית, מצאנו כי כמות של 240 יחידות קורנפלקס בד"ץ 750 גרם מיום ייצור 27 ביוני 2016, יצאו אל השוק. כתוצאה מכך ומטעמי זהירות אנו מבקשים מכלל הצרכנים לוודא כי אין ברשותם מוצר מהסדרות המופיעות מטה".

 

להלן פירוט המוצרים:

תאריך ייצור 26.6.2016, סימון מכונה B, קורנפלקס של אלופים, 750 גרם.

תאריך ייצור 23.6.2016 וגם 27.6.2016 עד 29.6.2016, סימון מכונה B, קורנפלקס בד"ץ, 750 גרם.

תאריך ייצור 29.6.2016 עד 30.6.2016, סימון מכונה B, קוקומן צדפים, 750 גרם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יובל חן
סערת הקורנפלקס והסלמונלה
צילום: יובל חן
מומלצים