שתף קטע נבחר

דו"ח: בטיחות לקויה בכניסה לבתי הספר

לקראת פתיחת שנת הלימודים מציג דו"ח עמותת "אור ירוק" נתונים עגומים על מפגעי בטיחות רבים בסביבות בתי הספר. בכחצי מבתי הספר אין פסי האטה. "אמצעי בטיחות בסיסיים וזולים שיכולים להבדיל בין חיים למוות"

בתי ספר שאין בסביבתם פסי האטה, מעברי חציה שאינם תקינים ועלולים לסכן את הילדים בעת הגעתם למוסד החינוכי, מחסור בתמרורים שמתריעים על ילדים בדרך ואי קיומו של מפרץ להורדה בטוחה של התלמידים. רגע לפני פתיחת שנת הלימודים חושף דו"ח של עמותת "אור ירוק" מפגעי בטיחות רבים בסביבת מאות בתי ספר ברחבי הארץ. ממצאי הדו"ח יוצגו הבוקר (ג') בדיון שייערך בוועדת החינוך של הכנסת ויעסוק בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים תשע"ז. 

 

לטבלת בתי הספר שנבדקו לחצו כאן

 

הדו"ח מתבסס על בדיקה של מתנדבי העמותה ב-211 בתי ספר ב-81 יישובים ברחבי הארץ. מהנתונים עולה כי שבכמחצית (52%) מבתי הספר שנבדקו לא היו כלל פסי האטה שימתנו את מהירות כלי הרכב. בשלושה אחוזים ממוסדות החינוך היו פסי האטה, אך אלה נמצאו לא תקינים.

 

אין פסי האטה, אין מעקה בטיחות ()
אין פסי האטה, אין מעקה בטיחות
 

עוד עולה מהנתונים כי ב-32% מבתי הספר שנבדקו מעבר החציה היה דהוי או מחוק, וב-14% מבתי הספר כלל לא היה קיים מעבר חציה. גם תמונת המצב בכל הנוגע לשילוט שמתריע על ילדים בדרך בסביבת בתי הספר מעלה תמונה מדאיגה: ב-19% ממוסדות החינוך שנבדקו לא נמצאו כלל תמרורים המתריעים כי ישנם ילדים בדרך. ב-7% מבתי הספר נמצאו תמרורים שאינם תקינים.

 

בנוסף, ב-17% ממוסדות החינוך לא קיים מפרץ להורדה בטוחה של התלמידים. ב-5% מהמוסדות מפרץ ההורדה נמצא לא תקין. הנתון האחרון שבדקו אנשי אור ירוק התייחס למעקה הבטיחות שאמור להגן על הילדים, אלא שגם פה ב-11% מהמוסדות שנבדקו כלל לא היה מעקה בטיחות כזה.


כניסה לבית ספר בגדרה ()
כניסה לבית ספר בגדרה

מקום התאונה שבה נהרג יפתח רפפורט - מטרים מהכניסה לבית ספרו (צילום: דוברות המשטרה) (צילום: דוברות המשטרה)
מקום התאונה שבה נהרג יפתח רפפורט - מטרים מהכניסה לבית ספרו(צילום: דוברות המשטרה)

בפברואר בשנה שעברה נהרג אייל קראוס בן ה-7 בתאונת דרכים ליד בית הספר עוזיאל בקריית שמונה, שבו למד. לאחר המקרה צוין כי תושבי האזור התריעו שבמקום שבו אירעה התאונה אין מעברי חציה, ולפיכך רבים מהתלמידים נאלצים לסכן את חייהם באופן יום-יומי. במקרה אחר, לפני כשנתיים נהרג יפתח רפפורט מפגיעת אוטובוס הסעות, מטרים ספורים מבית ספר "האלה" שבו למד. המקרה אירע ביום הראשון ללימודים. רפפורט, שהיה בכיתה ג', נדרס בעת שחצה את הכביש במעבר חצייה, בחניית אוטובוסים במתחם. גם אז הלינו התושבים שמתחם האוטובוסים מהווה סכנה עבור התלמידים. "צריך שיסדרו דרך לבית הספר שבכלל לא חוצה את החניה", אמרו אז תושבים.

 

מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי אחד מהגורמים המרכזיים בתמותת ילדים בני 14-5 הוא תאונות הדרכים. בשנת 2005 הוגשו המלצות ועדת שיינין, שהוקמה שנה קודם על ידי שר התחבורה דאז מאיר שיטרית, במטרה להכין תוכנית לאומית רב-שנתית לבטיחות בדרכים. בין היתר החליטו חברי הוועדה כי יש לקבוע הסדרי תנועה ייחודיים בקרבת גני ילדים ובתי ספר. קביעה זו באה בין היתר על רקע המאפיינים הייחודים של אוכלוסיית הילדים: היא בין הפגיעות יותר, ובאזור גני ילדים ובתי ספר קיימת תנועה רבה של רכבים. המפגש בין הילדים הולכי הרגל לבין כלי הרכב הופך את האזור למועד לפורענות ודורש הסדרים מתאימים כגון אזורי מיתון תנועה, פסי האטה, תמרור הולם וכולי.

 



אין מפרץ להורדה בטוחה של תלמידים ()
אין מפרץ להורדה בטוחה של תלמידים

בעמותת "אור ירוק" מציינים כי בחינת תאונות הדרכים מראה שהשעות הבולטות שבהן נרשמו מרבית הנפגעים הן שעות הבוקר, בעת ההגעה למוסדות החינוך, ושעות סיום הלימודים - צהריים ואחרי הצהריים.

 

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", אמר: "סביבת בית הספר חייבת להיות בטוחה ומגנה על היקר לנו מכול. מדובר באמצעי בטיחות בסיסיים וזולים שיכולים להבדיל בין חיים למוות. האחריות היא של ראשי הרשויות, לוודא כי כל מוסדות החינוך מוכנים לפתיחת שנת הלימודים ויבטיחו כי כל ילד שמגיע אל בית הספר, יגיע בבטחה וגם יחזור הביתה בריא ושלם".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בטיחות לקויה בסביבת בתי הספר
מומלצים