שתף קטע נבחר

שיט והרפתקה: 7 ספינות מופלאות

הסיפורים המרתקים מאחורי שבע ספינות מיוחדות ומרתקות שכיכבו אפילו בסרטים. כדאי לכם להכיר ולהצטרף לשיט

בשיתוף החברה הגיאוגרפית

 

מאז ומתמיד ספינות היו עבורנו יותר הרבה מכלי תחבורה. נכון, מטרתן היא לקחת אותנו ממקום למקום, אבל עם קצת רומנטיקה או יצר הרפתקנות, אי אפשר שלא להתחבר להיסטוריה ולאופי הייחודי, לסיפור שמאחורי כל ספינה, שיכול להפוך הפלגה מרתקת לחוויה כפולה.

 

אספנו כמה ספינות מופלאות עם היסטוריה עשירה, טכנולוגיה מתקדמת, או מסלולי שיט מיוחדים באמת.

 

1. הנורדרליכט (Noorderlicht) – זוהר הצפון

הספינה נורדרליכט (בתרגום: אור הצפון, או הזוהר הצפוני), נבנתה ב-1910 כמפרשית תלת-תרנית עם גוף פלדה, עבור הצי הגרמני. במלחמת העולם השנייה, בעת ששירתה בצי הוסר ממנה התורן האמצעי, כדי לשפר את יציבותה והיא הפכה לדו-תרנית. בתקופה זו היא נשאה תותח נ.מ.

 

ב-1963 יצאה משירות בצי והחליפה ידיים פעמים רבות, ומאז 2011 היא משמשת בחברת Oceanwide Expeditions, בעיקר להפלגות אל האי שפיצברגן, איי לופוטן והפיורדים הנורבגיים.

 

בכל הפלגה יש 20 מפליגים ב-10 חדרים זוגיים (בנוסף לאנשי הצוות), הזוכים לחוויות טבע נדירות, מפגשים קרובים עם בעלי חיים ארקטיים מרתקים כגון דובי קוטב ולווייתנים, שיט בין קרחונים ובמפרצים מושלגים, וכל זאת בפיסת היסטוריה אמיתית, המפליגה על פני האוקיינוס כבר למעלה מ-100 שנים.

 

בחורף, כאשר אין הפלגות מהסוג הזה, הנורדרליכט ממלאת תפקיד אחר: היא עוגנת בפיורד באי שפיצברגן, המים סביבה קופאים לחלוטין והיא כלואה בקרח, במכוון, על מנת להוות בסיס ומגורים למשלחות מחקר ארקטיות חורפיות.

 

 ( ) ( )

 

2. ה"ספיריט" של אנדרבי (The Spirit of Enderby)  - מהדרומי ביותר לצפוני ביותר

מה שמייחד את ספינת המחקר הקטנה הזו, הוא המסלול השנתי המיוחד שהיא מבצעת מסביב לעולם, מהמקום כמעט הכי דרומי שאפשר להגיע אליו, ועד לכמעט הצפוני ביותר.

 

במקור נבנתה כספינת מחקר רוסית, אחת משש ספינות-אחיות שנבנו בשנות ה-80 בפינלנד. מטרתן הראשונית הייתה מחקר אוקיינוגרפי בשירות האקדמיה של ברית המועצות, אבל רובן עברו בשנים האחרונות הסבה לספינות לתיירים הרפתקנים באזורי הקוטב, או אזורים נידחים באוקיינוסים.

 

ה"ספיריט" מתחילה את השנה בהפלגות לאנטארקטיקה בצד המרוחק, הקשה והמנוכר ביותר ביבשת, אזור המכונה "ים רוס" והוא קרוב יותר ליבשת אוסטרליה וניו-זילנד.

 

זאת, בניגוד לספינות אחרות שפועלות ביבשת אנטארקטיקה, המגיעות כמעט כולן מיבשת דרום אמריקה. כשהטמפרטורות בחצי הכדור הצפוני צונחות והימים מתקצרים, היא מפליגה צפונה אל קבוצות איים שבדרום האוקיינוס השקט, אל פפואה גינאה החדשה ואיי שלמה וונואטו ומבלה את תקופות המעבר קרוב לקו המשווה.

 

משם יוצאת הספינה האמיצה אל הצפון הרחוק, דרך חצי האי קמצ'טקה המרתק, אל אזורים ארקטיים נידחים, מצפון לסיביר, הנגישים רק בחודשי הקיץ של חצי הכדור הצפוני.

 

בהפלגות של ה- Spirit of Enderby פוגשים המפליגים בטבע מדהים, במושבות של אלפי פינגווינים ומפרצים של לווייתנים בדרום, שבטי ילידים פפואנים וג'ונגלים סבוכים באוקיינוס השקט, או דובי קוטב וכלבי ים ענקיים באוקיינוס הצפוני, והכל בניגוד לנתיבי השיט המקובלים אצל ספינות אחרות.

  

 ( ) ( )

  

3. "הג'אנק" (The Junk) - הספינה של ג'ימס בונד

הספינה The Junk, או בשמה האמיתי ג'ון הונג צי'אן לי, צריכה הייתה להיות מייצג מוזיאוני, והיא לוקחת עליה קבוצות של צוללים לאתרי הצלילה הטובים ביותר של תאילנד וים אנדמן.

 

כינויה, שהפך להיות שמה המקובל, אינו מעיד על מצב התחזוקה שלה אלא על היותה שריד היסטורי המייצג סוג ספינה שנעלם אט אט מהעולם. ספינות מסוג "ג'אנק" הן ספינות סיניות עתיקות, בסגנון ייחודי שנבנה במתכונת המסורתית עד המאה העשרים.

 

כשנבנתה, בשנת 1962, לא היה מותקן עליה מנוע, והיא הונעה מכוח המפרשים בלבד – ונשאה כ-400 מ"ר של מפרש! מנוע ראשון הותקן עליה בשנות ה-70.

 

ספינות אלה, היו קיימות מהמאה ה-2 לספירה, והשתכללו מאוד בתקופתה של שושלת סונג (960-1279) ומאז שימשו בכל רחבי אסיה למסחר והפלגות חוצות אוקיינוסים.

 

מכיוון שהיא אחת הבודדות בעולם מסוגה, עם היסטוריה ייחודית ומשמרת את אופייה הקלאסי של סוג הספינה, היא מבוקשת בתעשיית הקולנוע ולקחה חלק בסרטים רבים.

 

הראשון בהם היה ב-1974, בסרט "האיש עם אקדח הזהב" מסדרת ג'ימס בונד, הסוכן החשאי האהוב על כולנו. בסצינת הסיום כשג'יימס בורח עם "נערת הבונד" שלו והם עולים על ספינת ג'אנק סינית – זוהי "הג'אנק" שלנו! הפרויקט הגדול האחרון שלה היה בסרט 'שנגחאי', אשר מאילוצים שונים צולם בבנגקוק.

 

שבועיים של הפלגה מים אנדמן לבנגקוק (כל הדרך מסביב לסינגפור), שלושה שבועות צביעה והכנות, בשביל שתי דקות של סרט. ואחר כך את כל הדרך חזרה.

חוויה אדירה גם לצוות, שרובם גם שימשו כניצבים.

 

בשגרה, כשהיא לא על הסט של סרט קולנוע, המפליגים של הג'ון הונג צי'אן לי זוכים לחוויה אחרת, מרגשת לא פחות: מפגש עם שוניות אלמוגים צבעוניות, כרישים ומנטות, צבי ים ולהקות דגים.

 

 ( ) ( )

 

4. 50 שנות נצחון – ה- "50 Years of Victory" תוכלו להגיע איתה לכל מקום

זוהי שוברת הקרח הגרעינית הגדולה והעוצמתית ביותר בעולם. ולא מדובר על כלי שיט צבאי, אפילו לא כזה שפועל במסגרת אקדמית של מכון מחקר.

 

מאז 2008 היא חכורה על ידי חברת שיט אמריקנית-בריטית בשם Quark Expeditions וחברת שייט רוסית בשם Poseidon, למטרה כמעט אחת ויחידה: לקחת מטיילים להפלגה חווייתית ומיוחדת אל הקוטב הצפוני.

 

בכל משלחת כזו, 128 מפליגים (ועוד מספר דומה של אנשי צוות) מפליגים מנמל הבית של הספינה במורמונסק שבצפון רוסיה, דרך הים הארקטי. ה-50 years, מפלסת את דרכה בין איים לקרחונים אל הנקודה הגבוהה ביותר בכדור הארץ, שם הספינה עוגנת והמטיילים עומדים על ראש העולם, ומסתכלים על כולם מלמעלה.

 

עוד משהו שמבדיל אותה מספינות אחרות מסוגה: יש לה מסוק, המסוגל לנחות ולהמריא מסיפונה, ובאמצעותו יכולים המפליגים להרחיק לעומק היבשת, אם יש מקומות שאליהם אפילו היא לא מצליחה להגיע.

 

שמה – "50 שנות נצחון" - ניתן לה כי תיכננו להשיק אותה בשנת 1995, בדיוק 50 שנה אחרי ניצחון בעלות הברית ובכללן רוסיה במלחמת העולם השנייה, אבל בפועל היא הושקה אחרי שנת ה-60 לסיום המלחמה, ב-2007.

 

חוויה באי ג'ורג'יה הדרומית. צילום: אמר גור ( ) ( )
חוויה באי ג'ורג'יה הדרומית. צילום: אמר גור

 

5. אירופה (Europa) - הספינה שהקיפה את העולם

יש מפרשיות ויש מפרשיות, אבל אין אף אחת כמו אירופה. זו לא סתם מפרשית, זו "מגה-מפרשית", שנבנתה ב-1911, בהמבורג, גרמניה. במקור שימשה כאוניית מגדלור בנהר אלבה אך ב-1994 שופצה ונבנתה מחדש כספינת אימון לקדטים (צוערי ים).

 

גם היום, כשהיא פונה לשוק התיירות, ההפלגות בה נושאות אופי לימודי, והמפליגים בה זוכים להיכרות מעמיקה עם עולם המפרש, בנוסף לחוויות הטבע במקומות שבהם היא מבקרת.

 

ברשימת היעדים של האירופה מקומות מדהים כגון חצי האי האנטארקטי והאי ג'ורג'יה הדרומית, אחד המקומות העשירים בבעלי חיים בעולם. אבל חלק משמעותי ובלתי נפרד מהחוויה זה הלימוד וההתנסות בהפעלת ספינת מפרש גדולה, עם מבנים ממהגוני מבריק וסיפונים מעץ טיק, ז'אנר המכונה באנגלית Tall ships.

 

במהלך השיט המפליגים חיים כחלק מהצוות, מקבלים הדרכות ומשימות שיט וחווים את חיי הימאים ב"ספינות גבוהות", כפי שהם היו במאה ה-18 וה-19.

 

שלא כמו ספינות משלחת אחרות מסוגה, הצוות המפעיל אותה קטן למדי: 16 אנשי צוות בסך הכל, על 48 מפליגים ששילמו עבור החוויה. זה לא מפריע לה להפליג אל היעדים המרוחקים והמדהימים שהיא מגיעה אליהם, וגם לא הפריע לה בשנים 2013-2014 להקיף את העולם.

 

 (צילום: מולה יפה) (צילום: מולה יפה)
(צילום: מולה יפה)

 

6. לופוטן (MS Lofoten) – שוברת שיאים סקנדינבית

אוניית הנוסעים לופוטן, הוותיקה כיום בצי השיט הנורבגי שנקרא הורטיגרוטן, היא אחת מ-11 ספינות המפליגות כמעט לכל אורך החוף הנורבגי, שהוא החוף המפורץ והארוך ביותר בעולם. החברה נוסדה ב-1893 לטובת אספקה ותקשורת לאורך החוף הנורבגי.

 

קו האספקה והדואר החדש שנוצר (נתיב הורטיגרוטן) שינה את פני נורבגיה: עיירות וכפרים שחיו מאות שנים בבידוד ממרכזי האוכלוסייה פתאום היו נגישים דרך הים תוך ימים ספורים. במחצית השנייה של המאה ה-20, ובפרט בשלושת העשורים האחרונים, הנתיב הזה הפך להיות גם לנתיב תיירות פופולרי, שכונה בהזדמנויות רבות "השייט היפה ביותר בעולם".

 

הלופוטן הושקה ב-1964 ויצאה לדרכה הראשונה, מברגן לקירקנס. עד יום הולדתה ה-50, בשנת 2014, הספינה השלימה בחייה למעלה מ-3 מיליון מיילים ימיים, הסיעה מיליון ורבע נוסעים, עגנה ביותר מ-75,000 מנמלי נתיב ההורטיגרוטן וחצתה את החוג הארקטי כ-3,000 פעם.

 

7. נשיונל ג'יאוגרפיק אקספלורר - מפליגה כל השנה מקוטב לקוטב National Geographic Explorer

אם לא ידעתם, נשיונל ג'יאוגרפיק זה לא רק מגזין, ובין השאר יש להם גם צי ספינות מחקר מפואר, הפונה לשוק תיירות מסוג מאוד מסוים: אוהבי טבע וגיאוגרפיה, נופים ותרבויות.

 

האקספלורר היא ספינת הדגל של הצי המכובד הזה, והיא מפליגה כל השנה, מקוטב לקוטב:

 

בקיץ של חצי הכדור הצפוני היא מבלה בצפון העולם, ואת החורף של חצי הכדור הצפוני היא מעבירה בדרום, ביבשת אנטארקטיקה. בדרך, כשהיא חוצה את האטלנטי לאורכו, היא עוברת דרך הים הבלטי, בפיורדים של נורבגיה, חוצה את המעבר הצפון מערבי מעל צפון אמריקה, ויורדת לאורך החוף הפראי של יבשת דרום אמריקה.

 

האקספלורר מסוגלת לשאת על סיפוניה 148 נוסעים בתנאי נוחות של מלון 5 כוכבים מפנק, אבל גם לתת להם תחושה של חוקרי טבע וגיאוגרפיה.

 

לספינה יש את כל מה שמשלחת מחקר, או מטיילים חובבי טבע, יכולים לייחל לו: חדר ספרייה, חדר מפות, סיפוני תצפית פתוחים ומקורים, הידרופונים להקלטות תת-ימיות, מצלמות HD וציוד וידאו שחושף את הנוסעים גם לעולם התת-ימי, צי של 36 קייקים, רובוט ים עמוק שמסוגל לצלול ולצלם בעומק של כ-300 מטר, 14 סירות נחיתה קלות מדגם "זודיאק" וכמובן צוות מדריכים מקצועיים שחייהם מוקדשים לנושאים והמקומות שהם מדריכים על סיפונה של האקספלורר.

 

אמיר גור הינו מדריך בחברה הגיאוגרפית בנושאי שיט וצלילה.

רוצים גם אתם לצאת לשיט גיאוגרפי? ליחצו כאן

 

הכתבה מוגשת בשיתוף החברה הגיאוגרפית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הספיריט של אנדרבי. מקוטב לקוטב
מומלצים