שתף קטע נבחר

הילדים מוכנים לשנת הלימודים? כך תדעו

מה עושים כשהילד לא אוחז טוב בעיפרון? האם לתקן אותו כשהוא מחליף אותיות? ואילו משחקים יכולים לעזור לו לשפר מיומנויות? קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק משיבות על שאלות שמטרידות הורים לקראת הכניסה לכיתה א' של ילדיהם

בשיתוף שירותי בריאות כללית

 

 

הילדים חוזרים לשגרה, לבית הספר המוכר, לגן, והכי נרגשים הם כמובן הילדים שעולים לכיתה א'. אבל איך נדע שהם באמת בשלים ומוכנים לקראת השלב הבא בחייהם? לשם כך שוחחנו עם מיכל גולן - מרפאה בעיסוק, שירותי בריאות כללית, מחוז שרון שומרון, שתדבר איתנו על דרכים לעזור לילדים לגלוש לתוך השגרה בקלות, ועם רויטל ברקאי, קלינאית תקשורת משירותי בריאות כללית, מחוז שרון שומרון, שתתייחס לנושאים המטרידים הורים רבים בהקשר של דיבור תקין והתפתחות שפה.

 

- אנחנו שומעים הרבה על כל מה שקשור לבשלות לכיתה א'. מה זה אומר בעצם להיות בשל?

גולן: "בשלות באופן כללי זה מוכנות למצבי חיים שונים. זה תהליך טבעי של הבשלת מערכת העצבים. כשאנחנו מתייחסים למוכנות לכיתה א', מדברים על ארבעה צירים או תחומים מרכזיים. מוכנות בתחום הנוירולוגי פיזיולוגי שזה כל העניין של מוטוריקה עדינה, התחום של הציור, גזירה, אחיזת עפרון. מוטוריקה גסה, תחום של תנועה במרחב - גני שעשועים, עלייה על סולמות, טיפוס, נדנוד, שחייה וריצה. ומדברים על תחום נוסף הכולל בשלות בתחום המוכנות הקוגנטיבית - יכולות חשיבה, קשב, יכולת לרכוש ולשמר ידע ומרכיבי זכרון.

 

- כיצד ההורים יכולים לעזור לילדים לשפר את המוטוריקה העדינה?

"אחרי שכבר באמת עשינו כל כך הרבה למען ילדינו ולקראת תחילת השנה, בשלב הזה אני ממליצה ליהנות מהשבוע האחרון של החופש. תוך כדי הנאה אפשר לעשות הרבה דברים כדי להמשיך לקדם את הילדים שלנו. כל מיני משחקים שכרוכים בשכלול מיומנויות ידיים או אחיזות עדינות. מיומנויות ופעילויות של ציור וגזירה. הרבה פעילויות חופשיות אבל שתוך כדי אנחנו באמת יכולים לעזור ולקדם אותם".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

- רויטל, מה הגיל הנכון להתחיל לעבוד עם ילדים על בעיות באותיות שורקות, אותיות מתחלפות או בעיות בהיגוי?

"אותיות שורקות הן ש, ס, ז ו-צ'. את כל האותיות הילד רוכש לאורך השנים, ולכל אות יש את זמן הרכישה שלה. נצפה שהילדים יירכשו את רוב האותיות עד גיל 4-5. האחרונות בהן הן אותן אותיות שורקות בגלל שצריכים את הלשון שתתמקם במיקומים שונים ומאוד לא פשוטים. אם יש קושי, נתחיל לטפל לקראת גיל שש כי יש ילדים שעבורם מערכת ההיגוי, ובתוכה הלשון, פשוט עוד לא מוכנה. אנחנו לא נרצה למהר ולטפל לפני כשהלשון עוד לא ערוכה לעשות את הניואנסים הקטנים והעדינים כדי לאפשר את הדיבור".

 

- יש תרגילים קטנים שאפשר לעשות בבית?

"מבחינת היגוי אין הרבה מה לעשות, אנחנו לא רוצים לגרום לאיזשהי טעות. בכל מקרה עדיף להימנע מתיקון. אפשר לחזור אחריהם ולתת לילד את המודל הנכון לדיבור. אם הוא אמר חסוסרה, נאמר לו 'אמרת חצוצרה, איזה יופי'. לא נאמר: 'היי, אמרת לא נכון'. יכול להיות שהילד אפילו לא שם לב לזה ומבחינתו זה איזשהו 'פטיש של חמישה קילו על הראש', כשהוא בסך הכל רצה להגיד עכשיו משהו מרגש. אותיות אחרות ושיבושים אחרים מומלץ וכדאי לבוא להתייעצות לפני".

 

- באיזור גיל חמש?

"כן. תמיד נשמח לבדוק, לעדכן ולהגיד חכו עוד קצת או בואו נטפל".

 

אולי יעניין אותך גם:

- ילדים ברשת: נורות האזהרה שחייבים להכיר

- טלוויזיה לפני השינה - כך היא פוגעת בילדים

- השפעת הטכנולוגיה על המוח של הילדים שלכם

 

- מיכל, הורים רבים חוששים בכל מה שקשור לאחיזת עפרון. השאלה מתי, אם בכלל, צריך להתחיל לבדוק את הנושא הזה?

"קודם כל באמת צריך לבדוק, השאלה באיזה גיל. אני חושבת שצריך גם להתייעץ עם הגורם החינוכי, עם הגננת בדרך כלל, כי לרוב לא מתייחסים רק לאחיזת עפרון, מתייחסים לדברים מעבר. אם הילד מחזיק את העפרון מאוד בריפיון, אם חגורת הכתפיים מאוד שמוטה, אם יש דברים נוספים שהוא מתקשה לבצע באופן תואם את גילו, הן אם זה מבחינת הדברים של מוטוריקה עדינה וישיבה ליד שולחן, הן מבחינת המוטוריקה הגסה. כלומר כשיש קושי כדאי להפנות לגורם מקצועי, ואז לעשות אבחון כולל ולבדוק אם יש קושי נוסף מעבר לאחיזת עפרון הנראית לעין".

 

מהן הטעויות הכי נפוצות של ילדים בכל מה שקשור לשפה?

ברקאי: "בגיל שש הילדים מסיימים כבר להיות מומחים במה שנקרא התפתחות שפה מוקדמת. הם כבר צריכים די לשלוט ולהיות בעלי אוצר מילים רחב, תחביר, משפטים פשוטים ומחוברים. עם העלייה לכיתה א' הם יתחילו את השלב הבוגר יותר, את החשיפה האוריינית שתתן להם דוגמאות של משפטים.

 

"אנחנו עדיין נשמע כל מיני טעויות של סיכולים, ילדים שעדיין יגידו דברים חמודים כמו קלבת שבת. גם פה אנחנו נרצה לתת את המונח הנכון, הדוגמא הנכונה, אבל סיכולים כאלה או משפטים שדקדוקית נשמעים לא נכון, כמו תגריבי לי גרביים, אם ילד עדיין אומר את זה, אנחנו נרצה לתת את המונח הנכון.

 

"כל חשיפה נוספת לשפה, מתיאור רצף ואיך אנחנו מתכוננים לכיתה א', מה נכניס לתוך התיק. כל הכנה שאנחנו עושים, כל שפה שאנחנו מוסיפים מיד תתן לילד אוצר מילים רחב יותר, יכולת שימוש טובה יותר ותתקן דברים, אם עדיין נשארו לא טובים".

 

הכתבה מוגשת בשיתוף שירותי בריאות כללית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צריך לבדוק אם יש קושי נוסף מעבר לאחיזת עיפרון
צילום: shutterstock
מומלצים