שתף קטע נבחר

התוכנית של גוגל נגד דאעש

יחידת בת של גוגל שעוסקת במחקרי חיפוש מתקדמים, פיתחה טכנולוגיה שיכולה להפנות כל גולש שמחפש מילים וביטויים הקשורים לתמיכה בדאעש לתוצאות ולדפים שמציגים מסרים וסרטונים נגד קיצוניות

האינטרנט הוא אחד הכלים החשובים ביותר באמתחתו של ארגון הטרור "המדינה האסלאמית" (דאעש), והוא מנצל אותו היטב למטרת הפצת חזון האיסלאם הקיצוני של הארגון וכדי לגייס לוחמים לקרבות בעיראק ובסוריה. אבל כעת מתגייס מנוע החיפוש הגדול והעוצמתי בעולם כדי להיאבק בתופעה בשדה הקרב המקוון, בתקווה לצמצם כמה שיותר את מכונת תעמולת הטרור ברשת.

 

ג'יגסו (Jigsaw), יחידת בת של גוגל שעוסקת במחקרי חיפוש מתקדמים, פיתחה טכנולוגיה שיכולה להפנות כל גולש שמחפש מילים וביטויים הקשורים לתמיכה בדאעש לתוצאות ולדפים שמציגים מסרים וסרטונים נגד קיצוניות. אך גוגל לא מתכוונת לשלב את הטכנולוגיה במנוע החיפוש שלה בעצמה, ומקווה דווקא לעורר השראה בקרב ארגונים וקבוצות הנלחמים בארגון הטרור שיישמו את השיטה הזו בעצמם.

 

 

במסגרת "ניסוי כלים", שארך כשמונה שבועות מינואר עד מרס, הקמפיין הגיע ליותר מ-320 אלף בני אדם שחיפשו מילה אחת או יותר מבין אלף הנחשבות מקושרות לדאעש - משמות של מבנים באזורים הנשלטים בידי ארגון טרור ועד סיסמאות שלו. הפיילוט, שכונה "שיטת הכוונה מחדש", הציב תוצאות חיפוש הקשורות לדאעש לצד מודעות הכוללות לינקים וסרטונים המגנים ארגוני טרור ואת פעולותיהם.

 

במסגרת הפרויקט לא הועלו תכנים חדשים לרשת נגד דאעש, אלא נעשה שימוש בתוכן ובסרטונים שכבר קיימים. עד כה כלל הפרויקט של ג'יגסו עשרות מודעות באנגלית ובערבית. הוא צפוי לעבור לשלב הבא, שיתמקד במאבק נגד מסרים קיצוניים בצפון אמריקה בהמשך השנה.

 

היוזמה של ג'יגסו מגיעה לאחר שורה של יוזמות נוספות שנועדו להתמודד ולנסות לנטרל מסרים קיצוניים ברשת. מחלקת המדינה האמריקנית קידמה סדרה של סרטוני יוטיוב נגד קיצוניות איסלאמיסטית בדצמבר 2013 שנקרא "תחשוב שוב, תפנה את הגב". בחצי השנה האחרונה השעתה טוויטר 235 אלף חשבונות שנחשדו בקידום תוכן קיצוני. בינואר האחרון הבית הלבן אף קרא לחברות כמו פייסבוק, לינקדאין, דרופבוקס, מיקרוסופט, טוויטר ויוטיוב לעשות יותר כדי להיאבק בתוכן של ארגוני טרור קיצוניים ברשתות החברתיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים