שתף קטע נבחר

בגלל הרכבת: נחשפים הפסדי המסעדות

כשנה אחרי תחילת העבודות להקמת הרכבת הקלה בת"א 13 עסקים דורשים פיצוי של 7.8 מיליון שקל: "מי רוצה לאכול באתר בנייה?"

בלי ששמנו לב, קצת יותר משנה חלפה מאז החלו העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל־אביב. אחרי כל הרעש, הפקקים, הסדרי התנועה החדשים והעומס בכבישים, השגרה חזרה להתנהל באופן כמעט סדיר. אלא שמי שנפגעו, ועדיין נפגעים, באופן יומיומי מהעבודות הם בעלי העסקים באזור - ובייחוד בעלי מסעדות ובתי קפה, "כי מי רוצה לשבת לאכול בתוך כל הבלגן והאבק שיש באתר בנייה?"

 

כתבות נוספות בערוץ הקריירה

 

13 עסקים מוכרים בתל־אביב הגישו שלשום תביעה בסך כ־7.8 מיליון שקל נגד המדינה, נת"ע ועיריית תל־אביב, עקב ירידה בהכנסות שנובעת לטענתם מעבודות הרכבת הקלה באזור קרליבך־אלנבי, שם ממוקמים עסקיהם.

 

רחוב קרליבך. "פגיעה קשה ולפעמים אנושה באין ספור בתי עסק" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
רחוב קרליבך. "פגיעה קשה ולפעמים אנושה באין ספור בתי עסק"(צילום: ירון ברנר)

"תביעה זו מוגשת על ידי עסקים שניזוקו קשות כתוצאה מעבודות שבוצעו, וממשיכות להתבצע, לצורך הקמת קו הרכבת הקלה בתל־אביב, החל מאוגוסט 2015 ועד אוגוסט 2016. בחודשים אלו בוצעו עבודות בהיקף נרחב בקרבת בתי העסק של התובעים, תוך שהעבודות בוצעו ומבוצעות תוך פגיעה קשה ולעיתים אנושה באין־ספור בתי עסק לאורך תוואי העבודות", נטען בתביעה.

 

בין בעלי העסקים, שהגישו את התביעה באמצעות עו"ד שחר הררי, נמנים חברת 'התחתית', המפעילה את בית הקפה "התחתית" ברחוב לינקולן בתל־אביב, סניף CHEF 4 , חברת 'אוליב קרליבך', המפעילה את מסעדת "אוליב" ברחוב קרליבך, חברת 'ש.ל.פ מעדניות', המפעילה את מסעדת "מי ומי" ברחוב מנחם בגין, ועוד.

 

בעלי העסקים טוענים בתביעה כי הם שומרים לעצמם את הזכות לתבוע בעתיד בגין נזקים נוספים שייגרמו להם החל מספטמבר 2016. לטענת התובעים, במהלך ביצוע תוואי הרכבת הקלה בתל־אביב בוצעו בין היתר עבודות חפירה בהיקף נרחב לאורך תוואי המסילה המתוכנן, הופסקה כמעט כליל התחבורה הציבורית למתחם, נגרמו מטרדים קשים של לכלוך, אבק, חסימת בתי העסק, העדר גישה ברכב, ועוד. עוד נטען, כי כתוצאה מהעבודות ומעת שהחלו חדלו הולכי רגל וכלי רכב לפקוד את אזור העבודות, וכתוצאה מכך פחתה באופן מהותי כמות הקונים המגיעה לעסקי התובעים.

 

עוד נטען, כי עסקי מזון נפגעו אף יותר, שכן איש אינו מוכן להגיע לאכול או לבלות במרכז אתר עבודות.

 

חברת אוליב קרליבך טוענת לנזק מצטבר של כ־1.4 מיליון שקל; חברת התחתית מציינת כי הנזק המצטבר שלה בתקופה האמורה עומד על כ־540 אלף שקל; חברת ש.ל.פ מעדניות טוענת לנזק של כ־339 אלף שקל; חברת 'קופי אורגניזיישן', העוסקת בשיווק קפה וממוקמת ברחוב מקווה ישראל, מדווחת בתביעה על נזק מצטבר של כ־1.6 מיליון שקל בתקופה האמורה, וחברת 'דבוש נחום', המפעילה מזנון ברחוב קרליבך 1, מציינת בתביעה כי בשלוש השנים שלפני תחילת עבודות הרכבת הקלה (שנות הבסיס כפי שמחושבות עבור כל התובעות, ל.ד.) עמד ממוצע מחזור ההכנסות של העסק בחודשים אוגוסט עד דצמבר (כולל) על כ־1.6 מיליון שקל, ואילו ממוצע הרווח הגולמי עמד על כ־878 אלף שקל.

 

על פי התביעה, כתוצאה מהתנהלות הנתבעים ועבודות הרכבת, הרווח הגולמי בתקופת הנזק (אוגוסט־דצמבר 2015) קטן ב־413 אלף שקל לעומת הרווח הגולמי בשנות הבסיס.

 

התובעים טוענים בתביעה, כי הנתבעים לא יצרו מנגנוני עבודה לביצוע העבודות ללא מטרדים וללא פגיעה בעסקי התובעים. טרם הוגשו כתבי הגנה.

 

בעלי העסקים תובעים גם נזק כספי בגין תשלום ארנונה שנדרשו לשלם - למרות שלטענתם לא קיבלו שירותים עירוניים מינימליים בתקופה האמורה.

 

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "התביעה התקבלה בימים אלו. העירייה לומדת אותה ותגיב לחלק הנוגע לה בבית המשפט".

 

מנת"ע נמסר: "נת"ע כחברה ממשלתית מחויבת להקל ככל שניתן על שגרת העסקים בסביבת העבודה, ופועלת ככל שניתן על מנת לאפשר גישה נוחה לנהגים, לנוסעי התחבורה הציבורית ולהולכי רגל. ההחלטה באשר לפיצוי העסקים נמצאת בסמכות משרדי הממשלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים