שתף קטע נבחר

סכנה ושמה אופניים חשמליים: זינוק חד במספר ההרוגים

למרות הצהרות על הגברת האכיפה כנגד רוכבי אופניים חשמליים, זינק השנה מספר הרוכבים ההרוגים. שני רוכבים נוספים מאושפזים בבית החולים שניידר במצב קשה מאד, אחד מהם מוגדר כ"מוות קליני"

מתחילת השנה ועד היום (ד') נהרגו שישה רוכבי אופניים חשמליים, פי שלושה ממספר הרוכבים שנהרגו במהלך כל 2015, ופי שישה ממספר ההרוגים בכל 2013 ו-2014. מספר זה עלול לצמוח עוד יותר עד סוף השנה, ובבית החולים שניידר החמיר מצבם של שני רוכבים שנפצעו קשה מאד בתאונה שאירעה ביום שישי, אחד מהם מוגדר כעת במצב של "מוות קליני". נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שהגיעו לידי ynet, מלמדים על ההחמרה.

 

 (גרפיקה: לוטם חצרוני) (גרפיקה: לוטם חצרוני)
(גרפיקה: לוטם חצרוני)

 

ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מכירים היטב את הבעיה, ומציינים בהקשר זה כי בדיקות שנערכו מלמדות על שיעור נמוך יחסית (כ-21%) של רוכבי אופניים חשמליים החובשים קסדה, וכי שיעור חבישת הקסדה בקרב בני נוער המחוייבים בכך על-פי חוק, נמוך עוד יותר ועומד על 19% בלבד. באופן גורף, כך הרשות, שכיחות חבישת קסדת מגן בעת רכיבה על אופניים חשמליים יורדת ככל שעולה גיל הילד הרוכב. בנוסף מציינים שם כי מרבית הילדים הצעירים (עד גיל 10) נצפו ללא קסדה בעת רכיבה באופניים רגילים. עם זאת, ילדים שרכבו בחברת מבוגר (הולך או רוכב) נטו לחבוש קסדה, יותר מילדים שרכבו בחברת ילדים אחרים.

 

 

ממצאים אלה הם חלק מסקר מקיף שערכה עד לפני מספר חודשים הרשות בישראל בנושא אופניים חשמלים במרחב העירוני. במסגרת הסקר נצפו כ-7,400 רוכבים, ואחד ממצאיו הוא כי כשליש מהרוכבים על אופניים חשמליים הם בני 14, ועוברים בכך על החוק הקובע כי גיל המינימום יעמוד על 16 שנים. עוד עולה מהסקר כי בתחום העירוני כיום, כ-50% מכלל זוגות האופניים הם חשמליים, וכי הם נפוצים יותר בקרב צעירים וילדים בני 14–17, שם תופס כלי הרכב החשמלי כ-70% מסך הכלים הדו-גלגליים.

 

התאונה הקשה בטירה - שני פצועים קשה מאד ()
התאונה הקשה בטירה - שני פצועים קשה מאד

 

מנתוני ההפגעות שהעבירה הרשות ל-ynet עולה עוד כי כ-11% מרוכבי אופניים החשמליים המאושפזים כעת בבתי חולים, מוגדרים כפצועים קשה או אנוש. גם בנתון זה נרשמת עלייה חדה, שכן ב-2014 עמד חלקם של הפצועים קשה וקשה מאד על 7.5%. לפי נתונים שנחשפו לאחרונה, יש זינוק במספר תאונות הדרכים עם אופניים חשמליים. לפי נתוני המכון הלאומי לחקר הטראומה, ב-2015 הוכפל מספר הנפגעים מאופניים וקורקינטים חשמליים לעומת 2014, וגדל פי 7 ביחס ל-2013.

 

בהקשר זה כדאי להזכיר כי בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים שהתכנסה אתמול, (ג'), התייחסה מנכ"לית משרד תחבורה, קרן טרנר-אייל, להקמת ועדת המנכ"לים הבין-משרדית עליה הוכרז לאחרונה, ואשר אמורה לעסוק במלחמה בתאונות הדרכים. לדברי טרנר-אייל, הוועדה אכן הוקמה אך טרם התכנסה. עוד אמרה כי תוכנית החומש של נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) כוללת השקעה של 1.15 מיליארד שקלים במוקדי סיכון, 200 מיליון מהם עבור התחום העירוני.

 

ראש אגף התנועה הפורש, ניצב ירון בארי, אמר כי להרגשתו, בשלושת החודשים האחרונים מאז הסתיים השימוע (בנושא הקטל בכביש, ה.פ) בוועדת הכלכלה, לא קרה כלום למעט יוזמות של המשרד לביטחון הפנים שבוצעו מתקציבו. יש להזכיר כי במשרד לביטחון פנים התעקשו להיות האחראים על אכיפת נושא הרכיבה על אופניים בכלל ואופניים וקורקינטים חשמליים בפרט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תאונת האופניים הקשה ביום שישי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים