שתף קטע נבחר

דרשו מהממשלה לשפר את התחבורה הציבורית

למה לפוליטיקאי לההשקיע עכשיו בפרויקט שאת הסרט בעת השלמתו יגזור אחר? צריך תוכנית לאומית רב שנתית ודרישה של האזרחים מהממשלה

בשבוע שעבר חגגו בעולם את יום התחבורה הציבורית הבין לאומי. הם חגגו ואנחנו בכינו בפקקים. התנועה בישראל היא הצפופה במערב וככל שנראים הדברים עכשיו, המצב רק ילך ויעשה יותר גרוע. הערכות מדברות על גוש דן שעומד להיות פקק אחד גדול בעוד מספר שנים לא רב.

 

שתי סיבות פרוזאיות למדי, גורמות למצב המסוכן והבלתי נסבל שנוצר. שתי הסיבות האלה גם מקפלות בתוכן הן את הבעיה והן את הפתרון: הסיבה הראשונה היא שהיקף הנסיעה ברכב פרטי עולה במהירות. לפי נתוני הלמ"ס מדובר בעליה של כ 70% מאז שנת 2000, לעומת תוספת של 17% בלבד לאורך הכבישים.

 

הסיבה השניה היא שהיקף השימוש שעושה הציבור בתחבורה הציבורית, יורד גם הוא. מהנתונים עולה שהיקף השימוש בתחבורה הציבורית ב-2016, זהה כמעט לחלוטין לנתוני שנת 2010, כלומר צועד לאחור, לאור הגידול החד בהיקפי הנסועה הכלליים שחל בשש השנים האחרונות.

היקף השימוש בתחבורה הציבורית למעשה צועד לאחור (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
היקף השימוש בתחבורה הציבורית למעשה צועד לאחור(צילום: רויטרס)

כשנשאלו הישראלים מדוע הם נמנעים משימוש בתחבורה ציבורית, הם ציינו בעיקר את הצפיפות וחוסר הנוחות, את הכבילה ללוח הזמנים של התחבורה הציבורית ואת המהירות האטית של התחבורה הציבורית.

 

למעשה, פשוט לא נוח ולא תמיד גם משתלם לעשות שימוש בתחבורה הציבורית. זו האמת הכואבת. יוצא שהישראלים, המעדיפים תחבורה פרטית על פני תחבורה ציבורית, יוצרים מעגל קסמים בו דחייתם את התחבורה הציבורית, מחלישה אותה עוד יותר.

במשך שנים ממשלות ישראל השקיעו בקידום התחבורה לרכב הפרטי אבל שכחו את הסעת ההמונים. וכך נוצר שהתחבורה הציבורית בארץ מזדחלת לאיטה מול זו האירופאית. בחינה בינלאומית של מהירות התחבורה הציבורית בערים מרכזיות בעולם העלתה שהמהירות הממוצעת בתל אביב היא 16 קמ"ש, לעומת קופנהגן למשל (36 קמ"ש), מינכן (34 קמ"ש), או ציריך (32 קמ"ש). רק בריו דה ז'נרו בברזיל נוסעים לאט יותר מבתל אביב.

 

מדוע זה קרה? כיוון שהשקעה בתחבורה ציבורית היא השקעה לטווח ארוך, בעוד שבפוליטיקה, הטווחים קצרים יותר. למה להשקיע עכשיו בעבור פרויקט שאת הסרט בעת השלמתו יגזור אחר? זו הפוליטיקה הישראלית אבל כדי לנטרל את הבעיה הזו, יש צורך בתוכנית לאומית רב שנתית שכל שר בתורו יהיה מחויב ליישומה. הציבור הישראלי מעדיף להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולנסוע באוטובוס אם רק תוצע לו מערכת הסעה יעילה, זמינה ואמינה. הגיע הזמן לשינוי והוא מתחיל בדרישה חד משמעת של האזרחים מהממשלה – שפרו את הסעת ההמונים. כך גם תחסכו כסף, ננשום אוויר נקי יותר וגם נצמצם את מספר ההרוגים מתאונות דרכים.

 

כל מי שיבקר בחגים הקרבים באירופה יוכל להתרשם ממערך האוטובוסים והרכבות המדויק והנעים. אין שום סיבה שבעוד מספר שנים לא רב גם אנחנו נוכל ליהנות ממערך הסעת המונים מודרני, הגיע הזמן לשינוי.

 

הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
השימוש יורד
צילום: מוטי קמחי
מומלצים